۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
تلاش ترکیه برای جذب کمک مالی اتحادیه اروپا؛ اردوغان به دنبال نزدیک شدن به عربستان و اسرائیل
فرانکفورتر روندشاو آلمان:

تلاش ترکیه برای جذب کمک مالی اتحادیه اروپا؛ اردوغان به دنبال نزدیک شدن به عربستان و اسرائیل

«رجب طیب اردوغان» می خواهد فصل جدیدی در روابط پرتنش ترکیه با اتحادیه اروپا آغاز کند.

بازار؛ گروه بین الملل: «رجب طیب اردوغان» می خواهد فصل جدیدی در روابط پرتنش ترکیه با اتحادیه اروپا آغاز کند. به گفته رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، روز شنبه پس از کنفرانس ویدئویی خود با رئیس دولت ترکیه، در توئیتر نوشت تبادل نظر خوبی با رئیس جمهور ترکیه اردوغان انجام شد.

رئیس دولت ترکیه که اخیرا سیاستمداران اتحادیه اروپا را به عنوان حلقه های زنجیره نازی ها خطاب کرد، اکنون در تلاش است تا روابط شکسته را ترمیم کند. وی در این کنفرانس ویدیویی اطمینان داد که اتحادیه اروپا اولویتی در برنامه های ترکیه است.

اردوغان همچنین جزئیات درخواست های خود را ارائه داد: گسترش اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا، سفر بدون ویزا برای شهروندان ترکیه به منطقه شینگن و از سرگیری مذاکرات برای پیوستن به این اتحادیه. اردوغان همچنین از به روزرسانی توافقنامه پناهندگان در سال ۲۰۱۶ صحبت کرد. او احتمالا این موضوع را به امید کمک های مالی بیشتر اتحادیه اروپا مطرح می کند.

دلایل مختلفی وجود دارد که رئیس دولت ترکیه اکنون تمایل به سازش دارد. اردوغان به علت اختلافات گازی با یونان و قبرس، با اتحادیه اروپا دچار مشکل شده و همچنین به خاطر جنگ های سوریه و لیبی، در خاورمیانه نیز منزوی شده است.

قطر، تنها متحد ترکیه در منطقه، اخیرا با همسایگان خود در خلیج فارس آشتی کرد. در پشت پرده، اردوغان اکنون در حال بررسی چگونگی ترمیم روابط با اسرائیل و عربستان است.

مهم ترین عامل تلاش های اردوغان برای آشتی، «جو بایدن» است. با روی کار آمدن وی، احتمالا ترکیه با اقدامات مجازاتی بیشتری برای معاملات تسلیحاتی با روسیه مواجه می شود.

اردوغان امیدوار است که بدین ترتیب آمریکا و اتحادیه اروپا قطع رابطه با آنکارا را ریسک نکنند. طبق محاسبه اردوغان، کشور وی به عنوان یک شریک تجاری و متحد ناتو بیش از حد اهمیت دارد.

کد خبر: ۶۷٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha