۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
بازگشت ۲۵ هکتار از اراضی زیر آب رفته رودخانه ارس به ایران
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی خبر داد؛

بازگشت ۲۵ هکتار از اراضی زیر آب رفته رودخانه ارس به ایران

تبریز- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از بازگشت ۲۵ هکتار از اراضی زیر آب رفته رودخانه ارس به ایران خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده از آغاز عملیات اجرایی پروژه ایمن‌سازی ۱۸۲ هکتار از حاشیه رودخانه ارس و بازگرداندن ۲۵ هکتار اراضی از دسترس خارج شده در اثر طغیان‌های فصلی به ایران طبق هماهنگی‌ با کشور جمهوری آذربایجان بر اساس پروتکل توافقی سال ۱۳۳۴ خبر داد.

وی گفت: با اجرای این پروژه در محدوده شهرستان جلفا که ۱۶۰ میلیارد ریال برای آن اعتبار پیش‌بینی شده ۱۸۲ هکتار از اراضی حاشیه رودخانه ارس ایمن‌سازی شده و ۲۵ هکتار از اراضی از دسترس خارج شده، به خاک کشور بازگردانده می‌شود.

غفارزاده ادامه داد: طبق برنامه، شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با کمک عوامل اجرایی خود، اراضی به زیر آب رفته کشورمان در شهرستان جلفا را که به دلیل طغیان‌های فصلی رودخانه ارس از دسترس خارج شده بود، بر اساس پروتکل‌های توافقی میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به حالت قبلی خود برگرداند.

وی اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی مناطق اولویت‌دار رودخانه ارس را در محدوده این استان ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: هم اینک طرح ساماندهی رودخانه مرزی ارس در ۸ کیلومتری شهرستان جلفا به طرف خداآفرین در حال اجراست که از جمله اقدامات انجام شده در این محدوده می‌توان به احداث دایک  ۳.۷۵ کیلومتری، لایروبی رودخانه به طول یک کیلومتر و اجرای جاده انحرافی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه تاکنون در محدوده استان ۹ ناحیه اضطراری و اولویت‌دار در رودخانه ارس، شناسایی و مطالعه شده که عملیات ساماندهی در آنها ضروری است، خاطرنشان کرد: طول این مسیرهای خطرساز ۱۶ کیلومتر است که از جمله آنها می‌توان به اراضی روستاهای اوزان، ابراهیم سمیع، عاشقلو و بویدوز اشاره کرد.

غفارزاده همچنین محافظت از جاده راهبردی مرزی و اراضی کشاورزی حاصلخیز حاشیه ارس را از اهداف عمده طرح ساماندهی رودخانه مرزی ارس اعلام و اظهارکرد: با توجه به شیب موجود و سیلاب‌های فصلی رودخانه دائمی ارس در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و بعضاً خرداد که دبی رودخانه می‌تواند به بیش از ۱۸۰۰ مترمکعب بر ثانیه برسد، فرسایش خاک امری اجتناب‌ناپذیر بوده و امیدواریم بتوانیم حداکثر ظرف ۴۵ روز آینده به اهداف پیش‌بینی شده خود در محدوده شهرستان جلفا برسیم.

کد خبر: ۶۷٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha