۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
لزوم توجه دولت به توسعه معادن کشور
یادداشت؛

لزوم توجه دولت به توسعه معادن کشور

سجاد صفری، روزنامه نگار و خبرنگار در یادداشتی به مشکلات موجود در بخش معدن کشور پرداخته است و معتقد است که توجه دولت به مشکلات موجود در بخش معدن می تواند زمینه توسعه معادن کشور را فراهم کند.

سجاد صفری، بازار: تاکنون حدود ۱۱ هزار پرونده معدنی در کشور صادر شده است و از این تعداد پرونده صادر شده تعداد ۴ هزار و ۷۰۰ معدن در سراسر کشور راکد و تعطیل هستند.
ایران از ذخایر بالای معدنی در جهان برخوردار است و در حال حاضر، ۱۳ ماده معدنی اصلی جهان در ایران تولید می شود و ایران از این حیث، جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است؛ معادن ایران ۲۷ ماده معدنی پُرکاربرد را در اختیار دارد و جزو ۲۰ کشور جهان است.
حدود ۱۱ هزار معدن در سراسر کشور شناسایی شده اند و برای آن ها پرونده فعالیت صادر شده است و به عبارتی دیگر حدود نیمی از معادن شناخته شده ایران، راکد و تعطیل هستند که مشکلات عدیده ای همچون مشکلات مالی سرمایه گذاران، فرسودگی ماشین آلات معدنی و معارضان محلی و دولتی، باعث راکد شدن معادن کشور شده اند.
معادن در زمینه اشتغالزایی و ارز آوری قادر هستند که به اقتصاد کشور کمک کنند و نقطه مثبت و بارز معادن کشور این است که بیشتر این معادن در استان های محروم و کمتر برخوردار قرار دارند که با فعالسازی این معادن در این استان ها زمینه توسعه و اشتغالزایی را برای جوانان فراهم می کنند.
برای توسعه معادن کشور بایستی چند کار مهم در دستور کار مسوولان دولتی، قرار بگیرد که در ذیل به آنها اشاره می شود:
۱- دولت بایستی بتواند حاشیه امنیت را برای سرمایه گذاران بخش معدنی را بوجود بیاورد و با تصمیمات موثر و سازنده زمینه حضور سرمایه گذاران جدید در این بخش را فراهم کند.
۲- برای فعالسازی و به چرخه تولید بازگرداندن معادن راکد و تعطیل برنامه های موثری را در دستور کار قرار بدهد و یکی از این اقدامات تخصیص اعتبار به معدنکارانی است که معادن آن ها راکد و تعطیل شده است.
۳- زمینه واردات ماشین آلات معدنی را به کشور فراهم کنند چون که ماشین آلات بخش معدن فرسوده هستند و قادر نیستند در زمینه اکتشاف و توسعه معادن نقش موثری را ایفا کنند.
۴- در شناسایی معادن جدید و اکتشاف آن ها و همچنین در زمینه احیای معادن راکد و تعطیل از نظرات کارشناسان خبره و کاربلد استفاده کند.
۵- اولویت دولت در زمینه شناسایی معادن جدید و مراحل اکتشاف و بهره برداری آن ها و همچنین احیای معادن راکد را اولویت را به استان های کمتر برخوردار و محروم بدهد.
۶- در بخش معادن کشور میزان سرمایه گذاری را افزایش بدهد و به توسعه معدن، یک نگاه ویژه داشته باشد.  
۷- معدنکاران و فعالان این صنعت با معارضان محلی و دولتی روبرو هستند و دولت باید سعی کند مشکلات معارضان محلی و دولتی را با معدنکاران برطرف کند.
۸- معادن سنگ آهن کشور رو به اتمام هستند و بایستی تلاش کند که معادن سنگ آهن جدیدی را شناسایی کند تا با اکتشاف و بهره برداری از آن ها بتواند نیاز بازار داخل را تامین کند.
۹- مانع خام فروشی مواد معدنی کشور شود و یکی از راه های جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی ورود ماشین آلات و تجهیزات به روز معدنی به کشور است.
۱۰- از صدور قوانین خلق الساعه در بخش معدن بپرهیزد و اگر در این بخش تصمیمی را اتخاذ می کند حتما از پشتوانه جلسات متعدد کارشناسی شده برخوردار باشد.
۱۱- در اکتشاف و بهره برداری از معادن به مسائل زیست محیطی توجه بشود تا مانع بروز مشکلات برای ساکنان پیرامون معادن شود.
۱۲- به هزینه های حمل و نقل در بخش معدنی توجه کند و برای معدنکاران در خصوص هزینه های حمل و نقل، مشوق هایی را مدنظر قرار بدهد.
۱۳- دولت بایستی، اعتبارات مورد نیاز را به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، اختصاص بدهد.
۱۴- مشکلات موجود در زیر ساخت های ریلی و حمل و نقل معادن را برطرف کند.
۱۵- به صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی توجه ویژه ای کند و در این خصوص تصمیمات موثر و سازنده ای را اتخاذ کند.
۱۶- در تصمیمات مربوط به بخش معدنی از همفکری با بخش خصوصی غافل نشود و در همه حال از بخش خصوصی مشورت بگیرد.
۱۷- دولت هزینه های ارزی در خصوص واردات ماشین آلات معدنی و مواد اولیه مورد نیاز معادن را کاهش بدهد تا مانع ترک فعالان این صنعت بشود چون فعالان این صنعت معتقد هستند هزینه های ارزی در بخش معادن همچنان بالا است.
۱۸- دولت بایستی توسعه معادن کوچک مقیاس را در اولویت قرار بدهد و به این معادن توجه ویژه ای داشته باشد.
۱۹- دولت، آموزش نیروی کار بومی معادن را در دستور کار خود قرار بدهد.
۲۰- بروکراسی اداری و موانع اداری در بخش معدن کاهش بدهد تا موجب دلسردی سرمایه گذاران این صنعت را فراهم نکند.
۲۱- دولت در خصوص راه های تامین مالی در بخش معدن را به فعالان این صنعت آموزش بدهد تا بتوانند منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند.
۲۲- دولت از ظرفیت دانشگاه های کشور در خصوص پژوهش های مربوط به توسعه معادن بهره بگیرد و آن را به معدنکاران و فعالان این صنعت انتقال بدهد.
در موارد بالا به مهمترین مشکلات موجود در بخش معدن کشور پرداخته شد و برای بهبود شرایط معادن کشور، نیاز است که دولت اقدامات مهم و اساسی را در دستور کار خود قرار بدهد و مهمترین اقدامی که می تواند زمینه توسعه و پیشرفت صنایع معدنی کشور را در پی داشته باشد این است که دولت زمینه ورود شرکت های معدنی مطرح جهان را در کشور فراهم کند تا معادن ایران با کمک دانش روز و ماشین آلات و تجهیزات مدرن این شرکت ها بتوانند به توسعه و پیشرفت دست پیدا کنند.
موضوع دیگری که نیاز است دولت به آن توجه کند این است که معادن ایران از ذخایر بالا و پتانسیل قابل توجهی برخوردار هستند و توسعه معادن ایران، می تواند میزان وابستگی دولت را به درآمدهای نفتی را کاهش بدهد؛ چون ذخایر معدنی، گزینه مناسبی برای جایگزینی درآمدهای نفتی هستند و نیاز است که دولت از بلاتکلیفی راه اندازی معادن راکد و تعطیل خارج بشود و برای توسعه معادن موجود و شناسایی و اکتشاف معادن جدید اقدامات مهم و کارآمدی را انجام بدهد.

کد خبر: ۶۷٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha