۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
ضرورت تأمل در خرید واکسن از طریق «کواکس»| نمی‌خواهیم گرفتاری بیشتری از کرونا برای مردم به وجود آید
عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

ضرورت تأمل در خرید واکسن از طریق «کواکس»| نمی‌خواهیم گرفتاری بیشتری از کرونا برای مردم به وجود آید

بیرجند- عضو کمیسیون بهداشت مجلس و نماینده مردم قاین و زیرکوه با اشاره به اینکه تأکید کمیسیون بهداشت تکیه بر پتانسیل داخلی در موضوع واکسن است، گفت: باید درباره خرید واکسن از طریق کواکس دقت نظر و تأمل داشته باشیم.

به گزارش بازار سلمان اسحاقی در گفت‌وگو با واکسن آنلاین اظهارکرد: اگر بخواهیم به توانمندی‌های ایران در حوزه ساخت واکسن گذری بزنیم باید به ساخت واکسن سل، وبا، طاعون در انستیتو پاستور و مؤسسه سرم‌سازی رازی اشاره کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به این که براساس گذشته پرتوان نگاه کمیسیون بهداشت مجلس در موضوع خرید واکسن بر تکیه بر پتانسیل داخلی است، بیان‌کرد: در حوزه ساخت واکسن اتفاقات مبارکی در کشور در حال شکل‌گیری است.

اسحاقی ادامه‌داد: اینکه در تست انسانی واکسن ایرانی در گام اول فرزند مسئول نهاد حامی ساخت واکسن پیش گام و پیش قدم می‌شود، بسیار ارزشمند است.

وی افزود: البته در موضوع ساخت واکسن باید با تأمل و بدون شتاب زدگی رفتار کنیم و درگیر احساسات نشویم چرا که این ویروس بسیار ناشناخته است و هر دفعه چهره جدیدی از خود را نشان می‌دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: همین ناشناخته بودن ویروس کرونا ضرورت رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را دو چندان می‌کند که باید بر آن تأکید داشت.

اسحاقی در موضوع واکسن‌های آمریکایی نیز اظهارکرد: در این مورد نیز به همه جوانان و علاقمندان توصیه می‌کنم بحث واکسن فایزر و مسائل و عوارض مرتبط با آن را بدون نگاه سیاسی بررسی کنند و ببینند اصولا در خود غرب چقدر به این واکسن اعتماد و اطمینان وجود دارد.

بسیاری از غربی‌ها نیز به واکسن فایزر اعتماد ندارند
وی بیان‌کرد: به عنوان مثال در یک خبر آمده، فرماندار ایالت پرجمعیت اوهایو در آمریکا از اینکه اکثر اعضای کادر درمان این ایالت با تزریق واکسن فایزر مخالفند را حیرت زده توصیف کرده است چرا که نزدیک ۶۰ درصد اعضای کادر درمان مخالف تزریق این واکسن هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در مورد کشور فرانسه هم ما تجربه تلخ خون‌های آلوده را داریم که منجر به مبتلاء شدن ۱۹۳ نفر از بیماران هموفیلی ما به ویروس اچ ای وی یا  همان ایدز شد که این مسائل زمینه عدم اعتماد ما را به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه این روزها برخی از مسئولان سخن از واکسن کواکس می‌زنند، اظهارکرد: کواکس مخفف دسترسی جهانی به واکسن کووید ۱۹ یکی از سه ستون برنامه‌ بین‌المللی «دسترسی به واکسن کووید ۱۹» برای همه کشورها است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی، کمیسیون اروپا و فرانسه در ماه آوریل کواکس را در پاسخ به دنیاگیری ویروس کرونا بنیان گذاشتند، بیان‌کرد: در این برنامه هم باز نام فرانسه با همان خاطره تلخ خون‌های آلوده وجود دارد.

درباره خرید واکسن کواکس دقت نظر داشته باشیم
اسحاقی یادآورشد: از این جهت معتقدم درباره خرید و وارد کردن کواکس دقت نظر بیشتری داشته باشیم و با تأمل در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی گفت: اینکه مسئولان بلندپایه نظام تأکید بر عدم خرید برخی از انواع واکسن‌های غربی دارند از این جهت است که نمی‌خواهیم گرفتاری بیشتری نسبت به کرونا برای مردم کشورمان به وجود آید وگرنه برای همه ما به عنوان یک انسان و هموطن جان تک تک ایرانیان ارزشمند است.

کد خبر: ۶۷٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha