۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
پول از سهام خارج  و به سمت صندوق های سرمایه گذاری رفته است| سهام شاخص ساز را به صورت پله‌ای خرید بزنید| ارزش معاملات بالا؛ شرط خروج از اصلاح بورس
کارشناس بورس در گفتگو با بازار:

پول از سهام خارج و به سمت صندوق های سرمایه گذاری رفته است| سهام شاخص ساز را به صورت پله‌ای خرید بزنید| ارزش معاملات بالا؛ شرط خروج از اصلاح بورس

کارشناس بازار سرمایه با توجه به تلاطم بازار در معاملات روز جاری، مطرح کرد: تا زمانی که حجم معاملات بیشتر نشود، روند بازار مشخص نخواهد شد، اما دولت به دلیل کسب درآمد هزینه‌های جاری خود از بورس، از این بازار حمایت خواهد کرد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه باز هم امروز پرتلاطمی را پشت سر گذاشت. بعد از گذشت از یک روز کاملاً سبز در بورس، همانگونه که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند، وضعیت بازار امروز به گونه‌ای رقم خورد که باز هم سهم‌های بنیادی و بزرگ تحت تأثیر قرار گرفتند و انگار دیگر خبری از حمایت‌ها حقوقی از سهام شرکت‌ها دیده نمی‌شد و شاخص کل امروز هم با اینکه رشد خوبی را در دقایق ابتدایی داشت، در دریای مواج امروز تالار شیشه‌ای بسیار بالا و پایین شد و گاهی تند و گاهی آرام در شیب‌ها قرار گرفت تا اینکه در نهایت هم با رنگ قرمز بسته شود.

با وجود رشد امروز ارز، سرمایه‌گذاران بازار بدون توجه به این رشد، ترجیح دادند، پول خود را در بازار سرمایه نگه داشتند و ترجیح دادند از سهم‌های کوچک این بازار حمایت کنند. با این حال، دلایل بنیادی بازار همگی نشانه‌های مثبت برای بازار به همراه دارند چون قیمت طلا و کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی در حال افزایش هستند و گزارش شرکت‌ها از سودآوری خودشان نشان دهنده رشد سودآوری آن‌ها در طول ۹ ماهه نخست سال است، اما شرایط حاکم بر بازار به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران از ترس جنگ و ریسک‌های احتمالی برای سرمایه‌گذاری با ترس معاملات خود را انجام می‌دهند و از طرفی دستورهای وزارت صمت باعث شده است که معامله‌گران نگاهی منفی به بازار داشته باشند.

روی هم رفته، معاملات روز جاری بازار سرمایه به گونه‌ای رقم خورد که شاخص کل این بازار بیش از ۵ هزار واحد افت کرد و به یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۲۴۵ واحد رسید، اما شاخص هم‌وزن با رشد ۲ هزار و ۷۰۰ واحدی روی رقم ۴۶۹ هزار و ۳۵۳ واحدی ایستاد.

سهم‌های بزرگی مانند سهم‌های فولادی بازار به جایی رسیده‌اند که از لحاظ ارزندگی شکی در آن‌ها نیست، با اینکه ریسک کاهش دلار مسجل شده است و افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی در حال اتفاق افتادن است، می‌توان گفت این سهم‌ها به کف‌های بنیادی خود رسیده‌اند، اما می‌توان گفت این احتمال وجود دارد که بازار دچار غفلتی شود که در اول سال داشت و همانگونه که سهم‌ها در ابتدای سال overvalue می‌شدند، در حال حاضر، افت قیمت شدیدی را تجربه کنند

پول در بازار نیست
محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به ورود و خروج پول‌ها به صندوق‌ها و حجم معاملات و خروج پول از بازار سرمایه، پول‌های موجود در بازار بسیار محدود شده است و توانایی رشد همه سهم‌های بازار را به صورت مستمر ندارد و همین می‌شود که سهم‌های بازار در یک صنعت به شدت بالا می‌رود و بعد از گذشت چند روز، پول به سمت سهم دیگری حرکت می‌کند.

وی در ادامه گفت: ویژگی بازار از لحاظ قدرت نقدینگی این است که بازار ضعیف شده است و تا زمانی که حجم معاملات بالای ۲۰ همت نرود و قدرت نگیرد، نمی‌توانیم بگوییم که بازار می‌تواند روند صعودی داشته باشد و بر اساس اطلاعات بازار، شاخص کل توان رشد ندارد و به سمت نزول حرکت می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره سهم‌های بزرگ بازار تأکید کرد: در سهم‌های بزرگ، بدبینی‌های شکل گرفته با عرضه سهام حقوقی‌ها باعث شده است که این سهم‌ها پس از دو روز روند مثبت، به فروش گذاشته شوند و اگر این وضعیت به صورت پایدار بقی بماند، می‌تواند وضعیت کلی بازار را دچار مشکل کند. البته، همه سهم‌های حقوقی هم اینچنین نیستند و برخی سهامداران حقوقی مانند سهامداران بانک تجارت چندین هفته است که سهام این شرکت را خریداری می‌کنند و این سهم‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهند.

شفیعی ناطق با اشاره به اینکه تک سهم‌های کوچک بازار سرمایه مورد توجه بازار بود، اضافه کرد: ارزش معاملات امروز ۱۴ همت بود و ۶۹۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار را تجربه کردیم و مادامی که این حالت اتفاق می‌افتد، مشخص نبودن روند بازار است و تا زمانی که خریداران با نوسان‌گیری کار خود را انجام می‌دهند، نمی‌توان انتظار سود را در بازار داشت.

وی تصریح کرد: دولت به طور ذاتی نیازمند حمایت از بازار سرمایه است، اما این حمایت با نظر مردم متفاوت است. اولین چیزی که از این بازار برای دولت اهمیت دارد، کارمزد معاملات و مالیات معاملات است که در حال ساخته شدن است که با ارزش معاملات ۱۴ هزار میلیاردی، روزانه مالیات خوبی را می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه: نکته بعدی که برای دولت بسیار مهم است، این است که دولت بتواند سهم‌هایی را که برای خود است در فرآیند چند ماهه به فروش برساند تا بتواند با این فروش سهام برای هزینه‌های جاری کشور کسب درآمد کند. در نتیجه، همین حالت نوسانی بازار است که برای دولت اهمیت دارد و با این وجود، دولت باید در نظر داشته باشد که پول باقی مانده در بازار به طور کامل تخلیه نشود.

می‌توان منتظر بازگشت سهم‌های بزرگ باشیم ولی شرط اصلی این بازگشت، ارزش معاملات بالای بازار است که باید پول به بازار تزریق شود و تا این اتفاق در بازار رخ ندهد، نمی‌توان گفت چه زمانی بازگشت سهم‌های بزرگ را مشاهده خواهیم کرد

بازارسازها، بازارهای کشور را سیاسی کرده اند
شفیعی ناطق در رابطه با نوسانی بودن بازارهای موازی بورس هم گفت: دولت در حال حاضر، بازار سرمایه و بازارهای موازی مانند ارز، سکه و طلا را نوسانی نگه داشته است که با توجه با مسائلی مانند انتخابات، احتمال مذاکره با تیم جدید آمریکا بتواند اقداماتی را انجام دهد. بنابراین، بازارهای ما بیشتر از داشتن جنبه اقتصادی، توسط بازارسازها جنبه سیاسی پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سهم‌های بزرگی مانند سهم‌های فولادی بازار به جایی رسیده‌اند که از لحاظ ارزندگی شکی در آن‌ها نیست، خاطرنشان کرد: با اینکه ریسک کاهش دلار مسجل شده است و افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی در حال اتفاق افتادن است، می‌توان گفت این سهم‌ها به کف‌های بنیادی خود رسیده‌اند، اما می‌توان گفت این احتمال وجود دارد که بازار دچار غفلتی شود که در اول سال داشت و همانگونه که سهم‌ها در ابتدای سال overvalue می‌شدند، در حال حاضر، افت قیمت شدیدی را تجربه کنند.

این کارشناس بورس ادامه داد: اگر مبتنی بر منطق ارزش صحبت کنیم، سهم‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب هستند و می‌توان برای خریدهای پله‌ای روی این سهم‌ها حساب کرد.

شفیعی ناطق با تأکید بر نوسانی بودن معاملات آتی بازار سرمایه، مطرح کرد: این احتمال وجود دارد که آزادسازی سهام عدالت انجام شود و تا چند وقت دیگر امید می‌رود بعد از نوسانات بازار، سهم‌های بزرگ به تدریج به جایی برسند که فروششان معقول نباشد و به نظر می‌رسد بعد از گذشت زمان، می‌توان منتظر بازگشت سهم‌های بزرگ باشیم ولی شرط اصلی این بازگشت، ارزش معاملات بالای بازار است که باید پول به بازار تزریق شود و تا این اتفاق در بازار رخ ندهد، نمی‌توان گفت چه زمانی بازگشت سهم‌های بزرگ را مشاهده خواهیم کرد.

وی در پایان افزود: توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران در پله‌های قیمتی متفاوت سهام خریداری کنند و سهام خود را به سمت بالا هدایت کنند و سود معقولی را انتظار داشته باشند و اگر قصد سرمایه‌گذاری در سهم‌های کوچک بازار دارند، باید به دنبال سهم‌های ارزنده باشند، اما در این بازار نوسانی داشتن صبر، بررسی کردن دقیق سهم و رعایت احتیاط و دوری جستن از معاملات هیجانی شروط اولیه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

کد خبر: ۶۶٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha