۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی داخلی
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی خبر داد

خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی داخلی

دقیق کیا، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی گفت: شرکت‌های هواپیمایی در نیمه نخست امسال دو هزار میلیارد تومان خسارت دیده اند و در صورت تداوم این وضعیت، احتمال ورشکستگی آن‌ها وجود دارد.

به گزارش بازار، یونس دقیق کیا در نشست خبری با اشاره به وضعیت بحرانی شرکت‌های هواپیمایی افزود: وام کرونایی دولت به چند شرکت هواپیمایی تعلق گرفته که بر اساس تعداد ناوگان و تعداد کارکنان این وام را دریافت کردند، اما خسارت صنعت هوایی در شرایط تحریم و کرونا به حدی بالاست که نیازمند کمک بلاعوض دولت هستیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی فلای پرشیا اضافه کرد: رقم خسارت وارد شده به شرکت‌های هواپیمایی در شش ماه نخست سال به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که همین رقم را به عنوان کمک بلاعوض از دولت درخواست کرده ایم و به زودی رقم نهایی به ستاد مبارزه با کرونا اعلام می‌شود.

وی گفت: در سال ۱۳۹۸، بیش از ۱۷۰ هزار و ۳۸۹ پرواز داخلی و ۳۴ هزار و ۲۵۶ پرواز خارجی انجام و ۱۸ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۵۱ مسافر داخلی و ۵ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۲۱۷ مسافر خارجی با پروازهای خطوط هوایی داخلی جابجا شدند در حالیکه در شش ماه نخست سال جاری، ۳۵ درصد تعداد پروازها و ۴۷ درصد تعداد مسافران گرو آهای داخلی کاهش یافت و در بخش پروازهای خارجی نیز، با کاهش ۹۶ درصدی پروازها روبرو بودیم و با توجه به نوسانات شدید ارزی و نقش ۶۲ درصدی ارز در سبد هزینه‌های شرکت‌ها، همه شرکت‌های هواپیمایی داخلی با مشکلات مالی متعدد روبرو شده اند.

دقیق کیا افزود: علاوه بر این، مشکلات داخلی و تناقض قوانین موجب شده کمر شرکت‌های هواپیمایی بشکند و اگر در جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم ها، دولت از شرکت‌ها حمایت نکند مشکلات موجب نابودی صنعت هوایی خواهد شد.

وی ادامه داد: خرید قطعات مورد نیاز صنعت، افزایش ریسک صنعت هوایی، موضوع انتقال ارز و تحریم‌ها در کنار رکود ناشی از شیوع بیماری کرونا موجب شده مشکلات ما بطور فزاینده‌ای افزایش یابد و از سوی دیگر، عوارض وضع شده بر درآمد شرکت‌های هواپیمایی و تناقضات موجود در قانون مالیات بر ارزش افزوده، موجب مشکلات متععد این صنعت شده است.

انتقاد از وجود چهار نوع عوارض
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی با انتقاد از وجود چهار نوع عوارض شامل عوارض ایمنی، شهرداری، هلال احمر و فرودگاه‌ها بر بلیت‌های هواپیما گفت: اخیرا اخذ دو درصد عوارض دیگر به عنوان عوارض اورژانس هم در مجلس در دست بررسی است که هم در تضاد کامل با مقررات ایکائو است و هم بار سنگین مضاعفی بر دوش شرکت‌های هواپیمایی خواهد گذاشت لذا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم با این عوارض مخالفت کنند.

دقیق کیا افزود: در صورت تصویب چنین عوارضی، ایکائو باید این عوارض را بپذیرد و فایل کند، اما چنین ردیفی را بر اساس مقررات خود نخواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: به دلیل تحریم سنگین صنعت هوایی، امکان خرید قطعات وجود ندارد، نمی‌توانیم هزینه خرید قطعات را جابجا کنیم و در این شرایط افزایش نرخ ارز، فشار مصوبات ستاد کرونا و قوانین داخلی سخت هم مشکل صنعت هوایی را افزایش داده است.

کاهش درآمد شرکت‌های هواپیمایی
رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در چنین شرایطی محدودیت ۶۰ درصدی فروش بلیت که مصوبه ستاد ملی کروناست و در هیچ جای دنیا سابقه ندارد، درآمد شرکت‌های هواپیمایی را به شدت کاهش داده است.

دقیق کیا افزود: اکنون همه شرکت‌های هواپیمایی خارجی در ایران با ظرفیت کامل مسافرگیری می‌کنند، اما پروازهای داخلی با ۶۰ درصد ظرفیت مسافرگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه درخواست کمک بلاعوض دولت و حذف عوارض شهرداری از قیمت بلیت را داریم گفت: شهرداری‌ها بدون ارائه هیچ خدماتی به مسافر، از روی بلیت هر پرواز ۲ درصد سهم می‌گیرند.

دقیق کیا اضافه کرد: بدلیل تناقض قانون مالیات بر ارزش افزوده، هم اکنون هم شهرداری محل فروش بلیت و هم شهرداری مبدا پرواز از ما درخواست عوارض می‌کنند درحالیکه بسیاری از بلیت‌ها از طریق اینترنت فروخته می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به شناور بودن قیمت بلیت هواپیما در سال‌های قبل گفت: این عوارض بر مبنای بالاترین قیمت دریافت می‌شود درحالیکه به دلیل کمبود تقاضا، اکثر شرکت‌های هواپیمایی بلیت خود را به کمترین قیمت فروخته اند.

وی افزود: قیمت بلیت اکثر خطوط حداقل ۳۰ درصد کمتر از قیمت تمام شده فروخته می‌شود و شرکت‌ها از محل اندوخته‌های خود هزینه‌های دیگر نظیر حقوق و مزایای کارکنان را پرداخت می‌کنند.

دقیق کیا در خصوص احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما نیز گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه که به برنامه ششم هم تسری داده شده، نرخ گذاری بلیت هواپیما آزاد است و قیمت بلیت هواپیما را بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، اما بر اساس مسئولیت اجتماعی، قیمت بلیت هواپیما ۱۰ درصد افزایش داده شد که از قانون تبعیت کردیم، اما همه هزینه‌های ما حداقل ۵۰ درصد افزایش یافته است و البته روی فروش بلیت هم نظارت شدید توسط سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان وجود دارد.

شرایط شرکت‌های هواپیمایی خوب نیست
وی با تاکید بر اینکه شرایط شرکت‌های هواپیمایی خوب نیست و امکان تامین قطعات هواپیما وجود ندارد افزود: با این حال قیمت بلیت فعلا گران نمی‌شود.

وی ادامه داد: اکنون هیچ شرکت هواپیمایی اعلام ورشکستی نکرده است، اما اگر شرکتی ورشکسته شود در این صورت بیش از ۵۰۰ نیروی متخصص در هر شرکت هواپیمایی بیکار می‌شود.

دقیق کیا همچنین از جلسه با رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: آقای قالیباف در جریان مسایل و مشکلات صنعت هوایی قرار گرفته و قول همکاری دادند تا حمایت بیشتری ازا ین صنعت صورت پذیرد.

وی همچنین از بدهی انباشته اکثر شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و همچنین شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران خبر داد و افزود: خوشبختانه این شرکت‌ها تعامل خوبی با ایرلاین‌ها دارند و مشکلات ما را درک می‌کنند و برای پرداخت بدهی انباشته رایزنی صورت گرفته است، اما سوخت جاری هواپیماها هم اکنون روی صورت حساب صادره به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

کد خبر: ۶۶٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha