۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
ارزش یوان؛ بازتابی از قدرت ملی چین
گلوبال تایمز بررسی کرد:

ارزش یوان؛ بازتابی از قدرت ملی چین

ارزش یوان چین بازتابی از قدرت ملی به ویژه رونق اقتصاد و افزایش مازاد تجارت چین است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «هو شیژین» با عنوان «یوان قوی نشان دهنده مقاومت چین در میان روابط آشفته چین و آمریکا است» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

نرخ ارز یوان چین در برابر دلار آمریکا در سال گذشته ۶.۷۱ درصد افزایش یافته است. هفته گذشته یوان با ۶۶۳ واحد پایه تقویت شد و یوان دریایی در برابر دلار به بالای ۶.۴۱ رسید. آخرین باری که یوان در بالاترین سطح خود معامله شد در سال ۲۰۱۴ بود که میانگین آن در برابر دلار ۶.۱۴۲۸ بود.

یوان قوی تر به این معنی است که تمام دارایی های مردم چین با این ارزش افزایش می یابد، اما اهمیت آن برای مردم عادی اهمیت کمی دارد. مزیت عملی آن این است که قیمت کالاهای وارداتی کاهش می یابد و قیمت خدمات خارجی (مانند تحصیل در خارج از کشور) ارزان تر می شود. خبر بد این است که صادرات چین دشوارتر خواهد شد، نگهداری اوراق قرضه خزانه داری آمریکا کاهش می یابد و غیره.

به طور خلاصه به عنوان یک ارز اصلی، ارزش یوان چین بازتابی از قدرت ملی به ویژه رونق اقتصاد و افزایش مازاد تجارت چین است. یکی از رایج ترین رویکردهای مورد استفاده در ایالات متحده آمریکا در طول یک بحران اقتصادی، کاهش کمی یا چاپ پول است.

در آینده ای نزدیک ارزش دلار قرار است بسیار کاهش یابد، اما قدرت سیاسی و نظامی ایالات متحده به حمایت از قدرت کلی دلار کمک می کند.

در طول این سالها، ما بارها شاهد تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه یک کشور بوده ایم که باعث شده ارز آن در مقابل کاهش یابد. امروز نرخ ارز یوان در برابر دلار آمریکا بالاتر از قبل از ریاست جمهوری ترامپ است.

دلایل پیچیده بسیاری برای این امر وجود دارد که نمی توان آنها را به سادگی جمع بندی کرد. اما اقدامات دولت ترامپ علیه چین نتوانسته روند کلی و الگوی توسعه چین را متزلزل کند.

چین در چهار سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. این دلیل اساسی تقویت ارزش یوان است. چشم انداز یوان تنها یکی از شاخص ها برای درک زمان روابط ناآرام چین و ایالات متحده آمریکاست.

کد خبر: ۶۶٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha