۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴
تفاهم‌نامه‌ای که در طرح اقدام ملی مسکن قم خاک می‌خورد/ الحاق ۵۶۰ هکتار برای اقشار کم درآمد
در شورای تأمین مسکن قم مطرح شد؛

تفاهم‌نامه‌ای که در طرح اقدام ملی مسکن قم خاک می‌خورد/ الحاق ۵۶۰ هکتار برای اقشار کم درآمد

قم- به نظر می‌رسد عدم پایبندی شهرداری در صدور پروانه موقت به‌رغم وجود تفاهم‌نامه بین شهرداری و راه و شهرسازی مشکلاتی را برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در قم ایجاد کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرچند قم جزو استان‌های پیشرو در طرح اقدام ملی مسکن به شمار می‌رود ولی به نظر می‌رسد عدم همکاری شهرداری در صدور پروانه موقت و پایبندی به تخفیف ۵۰ درصدی در صدور پروانه موقت با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین راه و شهرسازی و شهرداری مشکلاتی را بر سر اجرای این طرح در قم ایجاد کند.

شاید بسیاری که خانه‌دار شدن و وجود یک سقف امن در شرایط تورم و بحران اقتصادی کنونی یکی از آرزوهای آن‌ها باشد، دولت هم به روش‌های مختلفی برای خانه‌دار کردن مردم متوسل شده که اخیراً «طرح اقدام ملی مسکن» یکی از این طرح‌ها است.

شاید باورش سخت باشد این طرح از سوی دولت تقریباً شش سال می‌گذرد و در نهایت ۱۸ آبان سال ۹۸ این طرح به طور رسمی شروع به کار کرد؛ این طرح که برای تکمیل طرح‌های ناتمام مسکن مهر مطرح شد، قرار است طی چند مرحله اجرا می‌شود؛ زمین‌های مورد نیاز این طرح از سوی دولت تأمین و سعی بر آن است که تا حدودی بتواند ایرادات وارد شده بر طرح مسکن مهر که محصول دولت گذشته است را برطرف نماید و در مجموع قرار است با پایان این طرح تقریباً ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان تحویل داده شود.

در قم که جزو استان‌های پیشرو در طرح اقدام ملی مسکن است قرار است ۱۳ هزار و ۵۸ واحد مسکونی را که شامل بازآفرینی در بافت فرسوده و منطقه پردیسان است را به متقاضیان در قم واگذار کند؛ عملیات اجرایی این واحدها که با نام زیتون یک تا ۱۰ نامگذاری شده است از سوی راه و شهرسازی و ستاد اجرای فرمان حضرت امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته شود.

اکنون دو مرحله این طرح اجرا شده و وارد فاز سوم و یا مرحله سوم می‌شود اما آن چه که جای بحث و جدال دارد انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت راه و شهرسازی و شهرداری است که طبق این تفاهم‌نامه شهرداری مکلف به صدور سریع پروانه موقت به همراه تخفیف ۵۰ درصدی است که تاکنون از سوی شهرداری با کندی صورت گرفته و اجرای این طرح را در قم با مشکل روبرو کرده است.

هم چنین با توجه به این که باید قبل از هرگونه ساخت و سازی در منطقه پردیسان مسئولان و دستگاه‌های خدمات رسان به امور زیرساختی از قبیل تأمین آب و برق و گاز این واحدها تلاش کنند اما به نظر تأمین این زیرساخت‌ها هم با مشکلاتی روبرو است، طرحی که به طور مستمر از سوی استاندار قم و هم چنین شورای تأمین مسکن استان زیر ذره بین قرار گرفته است.

شرایط ثبت نام برای مرحله جدید این طرح تغییری نکرده و همان ۴ شرط قبلی پابرجاست. فرم جیم سبز، نداشتن سابقه مالکیت خانه، تأهل و سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا از شروط ثبت نام در این طرح است.

با پیگیری مسئولان استان به ویژه استاندار مشکلات ثبت نام قمی‌ها در شهرک امیرکبیر که دور از انتظار مردم و بدون آگاهی مسئولان صورت گرفته بود برطرف و ۱۷ هکتار در منطقه پردیسان برای ۱۱ هزار متقاضی قمی جانمایی شد.

حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در طرح اقدام ملی مسکن قم ثبت نام کردند که ۵۳۰ نفر آنها به عبارتی یک پنجم متقاضیان مرحله واریزی را وارد شدند

اما طبق گزارش مسئولان در چهارمین جلسه شورای تأمین مسکن استان که بعدازظهر یکشنبه در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد حاکی از آن دارد که بیش از ۲۳۰ نفر متقاضی طرح ملی مسکن در قم به دلیل عدم واریز وجه و ۶۷۸ نفر هم به دلیل عدم شفاف سازی فرم جیم خود حذف شدند در حالی که از ۴ هزار و ۴۰۰ نفر تنها ۳ هزار و ۴۰۰ نفر فرم جیم سبز را شفاف سازی کرده‌اند.

در این جلسه موضوع الحاق ۵۶۰ هکتاری به قم مورد بحث قرار گرفت؛ موضوعی که به دلیل اعتراض شهرداری و شورای اسلامی شهر با حواشی رسانه‌ای بسیاری روبرو و استاندار قم آن را طرحی برای پاسخگویی به اقشار کم درآمد و کارگران می‌داند.

مشکلات زیرساختی واحدها
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در چهارمین جلسه شورای تأمین مسکن قم گفت: برای اجرای موفق طرح اقدام ملی مسکن که قم جزو ۳ استان پیشرو در اجرای این طرح است دو بحث باید پیگیری شود؛ این که در مرحله ساخت نیاز به تأمین زیرساخت لازم داریم، استاندار هم بازدیدهایی داشتند، بنیاد مسکن با ژنراتور در حال اجرای عملیات است؛ در تأمین آب وضعیت خوبی داریم اما در زمینه برق مشکل وجود دارد.

حسن صبوری افزود: باید همه دستگاه‌ها با هم همفکری کنند تا مشکلات مسکن مهر تکرار نشود، هرچند قم در زمینه تحویل مسکن مهر و اقدامات آن هم موفق بود.

تفاهم‌نامه‌ای که بر سر اقدام ملی مسکن سنگ‌اندازی می‌کند
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم نیز گفت: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در قم ثبت نام کردند که ۵۳۰ نفر آنها به عبارتی یک پنجم متقاضیان مرحله واریزی را وارد شدند در حالی که پروژه آماده اجرای ساختمانی است و به دلیل اختلاف بین راه و شهرسازی و شهرداری قم هنوز پروانه‌ای صادر نشده است در حالی که طبق این تفاهم‌نامه باید ۵۰ درصد در صدور پروانه‌ها تخفیف داده شود.

داریوش بلدی افزود: مردم وجه را واریز کردند و گلایه دارند و نگران این هستند که ارزش پول آن‌ها با تورم و مشکلات اقتصادی پایین بیاید حداقل در مسکن مهر کمک‌هایی شد مهم‌ترین درخواست ما اجرای این تفاهم‌نامه است اگر اجرا نشود مشکلاتی بر اجرای طرح اقدام ملی مسکن خواهیم داشت.

طبق گفته نماینده شهرداری حاضر در جلسه به دلیل الکترونیکی شدن صدور پروانه صدور پروانه موقت باید مرحله به مرحله اجرا شود و با توجه به وارد شدن اسم مهندسان از سوی نظام مهندسی در سامانه کار صدور پروانه هم شرایط خاصی دارد.

حذف متقاضیانی در مرحله دوم ثبت نام
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قم هم در ادامه بیان کرد: ۱۳ هزار و ۵۸ واحد مسکونی برای طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته شده و ۴ هزار و ۴۰۰ نفر هم در این زمینه ثبت نام کردند؛ زمین‌های ۱۷ هکتاری و ۲۷ هکتاری که متولی آن ستاد فرمان امام است کار تحویل سازی آن را شروع کرده است.

داوود طلوعی افزود: تاکنون ۳ هزار و ۶۲۰ نفر در دو مرحله قرعه کشی شرکت کردند ولی ۲۳۰ نفر به دلیل عدم واریز وجه و ۶۷۸ نفر هم به دلیل عدم تکمیل فرم جیم آنها از مرحله سوم حذف شدند.

به گفته وی به‌رغم اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته و هشدار و تمدید زمان این افراد یا مراجعه نکرده و یا فرم جیم آنها قرمز بوده است.

الحاق ۵۶۰ هکتار برای پاسخ به نیاز اقشار آسیب پذیر و کارگران
استاندار قم هم در ادامه این جلسه به حواشی پیش آمده درباره الحاق ۵۶۰ هکتاری به قم از سوی شهرداری و شورای شهر قم اشاره کرد و آن را برای پاسخ به نیاز اقشار کم درآمد و کارگران دانست.

بهرام سرمست اظهار داشت: الحاق ۵۶۰ هکتاری اقدامی برای پاسخگویی به اقشار کم درآمد و کارگران است و انتظار داریم این کار بزرگ با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری و شورای شهر با هدف دستگیری از این اقشار بدون هیچ ملاحظه‌ای صورت گیرد.

وی افزود: در زمینه اقشار کم درآمد و آسیب پذیر هیچ ملاحظه‌ای نداریم در کارگروه‌های مختلفی هم با حضور موافقان و مخالفان این طرح الحاقی بحث شد و کار کارشناسی آن پیگیری و بررسی شد؛ این الحاق تصمیم خاص من نبوده است قاعده تصمیم هم این است وقتی زمینه‌ای یا اقدامی صورت گیرد و مخالفان و موافقان هم بودند دیگر به حاشیه‌سازی رسانه‌ای نیازی نباشد همه باید به دنبال انسجام و همگرایی باشیم.

شهرداری ملزم به صدور پروانه موقت است
استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود شهرداری را ملزم به صدور پروانه موقت با تخفیف ۵۰ درصدی کرد و افزود: راه مشخص است و طبق تفاهم‌نامه هم باید ۵۰ درصد تخفیف از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری قم لحاظ شود؛ پروانه موقت عملیاتی می‌توان اجرا کرد و برای کاهش حوادث باید این پروانه‌ها در اسرع وقت صادر شود.

سرمست تصریح کرد: در طرح اقدام ملی ۳ بحث صدور پروانه موقت به همراه تخفیف ۵۰ درصدی و هم چنین بحث ۱۰ درصدی شهرداری و ۵۶۰ هکتاری باید پیگیری شود.

برای الحاق ۵۶۰ هکتاری شفاف سازی شده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم هم با اشاره به شفاف سازی در زمینه الحاق ۵۶۰ هکتاری بیان کرد: در خصوص الحاق ۵۶۰ هکتاری شفاف سازی مطلوب و خوبی در رسانه‌ها صورت گرفته است برای مراحل انتقال ثبت نام شدگان شهرک امیرکبیر به استان هم اطلاع‌رسانی شد.

محسن بهشتی افزود: در مورد افرادی که ثبت نام کردند و فرم جیم آن‌ها قرمز است در حالی که از هیچ امکانات دولتی هم بهره‌مند نیستند باید بازنگری صورت گیرد، مردم نگران هستند مرحله سوم ثبت نام هم شروع شده است راه و شهرسازی باید شفاف سازی کند در ارتباط با فرم جیم باید از طریق رسانه‌ها و صداوسیما به مردم اطلاع‌رسانی و تا یک ماه فرصت داده شود تا مردم در این زمینه تعیین تکلیف شوند.

شهرداری طبق قانون باید پروانه موقت صادر کند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم عنوان کرد: ما تجربه ۱۲ ساله مسکن مهر را داریم، شهرداری می‌تواند سیستم خاصی را پیگیری و طبق دستوری که دارند اقدام به صدور پروانه موقت کنند.

وی بیان کرد: در بحث امور زیرساختی طرح اقدام ملی مسکن باید کمیته‌هایی با حضور دستگاه‌های خاص استان برای پیگیری مشکلات تشکیل شود؛ بحث زیرساختی تنها مختص آب و برق و گاز نیست و باید برای بحث‌های احداث مسجد، فضای تجاری و هم دیگر اقدامات رفاهی در این منطقه پیگیری و بررسی‌هایی صورت گیرد.

در ارتباط با فرم جیم باید از طریق رسانه‌ها و صداوسیما به مردم اطلاع‌رسانی و تا یک ماه فرصت داده شود تا مردم در این زمینه تعیین تکلیف شوند

به گفته بهشتی، برای بررسی مشکلات و چالش‌های زیرساختی طرح اقدام ملی مسکن در قم باید کمیته‌های تخصصی با دستگاه‌های خاص استان تشکیل شود. برای بررسی مشکلات و چالش‌های زیرساختی طرح اقدام ملی مسکن در قم باید کمیته‌های تخصصی با دستگاه‌های خاص استان تشکیل شود.

کارگرانی که عدم صدور پروانه زندگی آنها را به خطر می‌اندازد
در پایان رئیس اتحادیه جامعه کارگران ساختمانی استان قم گفت: طبق گزارش‌ها ۶۰ درصد حوادث ناشی از کار به کارگران ساختمانی ارتباط دارد و اگر پروانه صادر نشود هیچ بیمه‌ای روند درمان این کارگران را قبول نخواهد کرد.

عباس شیری افزود: کارگران ساختمانی اگر بیمه نداشته باشند و یا پروانه موقتی برای ساختمانی که عهده‌دار ساخت و ساز آن‌ها است صادر نشود هیچ بیمه‌ای حاضر به تکفل و تقبل هزینه درمان این کارگران نیست در حالی که بسیاری از آن‌ها با خطر قطع نخاع روبرو هستند.

وی در پایان از الحاق طرح ۵۶۰ هکتاری و پیگیری آن از سوی استانداری قم تشکر کرد.

گفتنی است؛ در این جلسه شرکت‌های خدمات رسان آب و برق و گاز بایت هزینه‌بر بودن انشعابات و مشکلات زیرساختی منطقه پردیسان بحث‌هایی کردند و شرکت گاز هم معتقد است زمین ۵۶۰ هکتاری نیاز به ۷۰ مترمکعب انشعاب گاز دارد.

کد خبر: ۶۶٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha