۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۱
یک گام تا ۵ اصناف/ مالکان دیروز، مستاجران فردا
بازار گزارش می‌دهد؛

یک گام تا ۵ اصناف/ مالکان دیروز، مستاجران فردا

ساری- اگرچه فقط رنگ برخی شهرهای مازندران قرمز و کرونایی است اما زنگ خطر تعطیلی و ورشگستگی اصناف و بازار با تشدید در روزهای کساد و سرد زمستانی بیش از دیگر جاها به صدا درآمده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۱۰ ماه اصناف و بازار مازندران با شرایط سختی کرونایی و کسادی بازار مواجه هستند و هر روز اوضاع کاسبی و بازار در سایه قرمزو تشدید محدودیت‌ها وخیم شده است.

کرونا کرکره بسیاری از اصناف و بازار را در مازندران پایین کشید و برخی از مالکان دیروز را به مستأجران و دستفروش های حاشیه خیابان‌ها تبدیل کرده است.

از سوی دیگر درحالی که محدودیت‌ها بر اصناف و بازار در مناطق مختلف مازندران بیشتر می‌شود، بساط شبانگاهی مغازه داران در پیاده روها و خیابان‌ها و دستفروشی پهن است و برخی کسبه‌ها این گونه محدودیت‌های کرونایی را دور می‌زنند.

رکود ۹ ماهه کرونا در حالی است که تاکنون حمایت‌های خوبی از اصناف و رسته‌های خسارت دیده در مازندران صورت نگرفته است و مشکلات همچنان وجود دارد.

تغییر مشاغل، دخل و خرج کاسب ها نمی خواند
یک بازاری ساروی که برچسب تغییر شغل بروی واحد کسبی وی نصب شده بود، در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه شرایط کاسبی به گونه‌ای شده که دخل و خرج همخوانی ندارد، افزود: با کمک یکی از اقوام قرار است شغل جدیدی را برپایی کنیم تا شاید بخشی از خسارت‌های کلان سال جاری جبران شود.

محمدی با اظهار اینکه خسارت‌ها و تسهیلات داده شده به هیچ وجه متناسب نیست، گفت: کم بودن و بهره بالای سودهای بانکی سبب شده تا غربت برای دریافت این تسیهلات کم باشد زیرا با وضعیت کنونی کاسبی و بازار توان بازپرداخت اقساط بانک را نداریم.

بررسی آمارهای نشان می‌دهد که ۱۷.۵ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۴ درصد اشتغال مازندران مختص بازار است و محدودیت‌های کرونایی شرایط را براین این حوزه سخت کرده است.

سهم بازار مازندران از تولید ناخالص داخلی ۱۷ درصد است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با بیان اینکه سهم بازار استان از تولید ناخالص داخلی ۱۷.۵ درصد است، اظهار داشت: این میزان در کشور ۱۲ درصد است

حسینقلی قوانلو در گفتگو با خبرنگار بازار سهم بازار را در اشتغال استان ۲۴ درصد ذکر کرد و گفت: این میزان در کشور ۱۷ درصد است و این نشان از اهمیت بخش بازار و تجارت دارد.

وی با بیان اینکه نظارت‌های بر بازار با تأیید دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود، گفت: هر هفته ۱۴ مراکز تجمعی واداری پایش می‌شود که هفت مرکز مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت بوده که در پنج مرکز رعایت پروتکل‌ها بالاتر از میانگین کشوری است.

هر هفته ۱۴ مراکز تجمعی واداری پایش می‌شود که هفت مرکز مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت بوده که در پنج مرکز رعایت پروتکل‌ها بالاتر از میانگین کشوری است

رئیس سازمان صمت مازندران با عنوان اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها ۶۹ درصد، رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها کمتر از میانیگین و در فروشگاه‌های بزرگ، کوچک و پاساژها میزان رعایت‌ها بالاتر از میانگین کشوری است و در صنایع بزرگ رعایت‌ها تا ۸۹ درصد است.

قوانلو با اظهار اینکه چهار هزار و ۸۸۱ واحد تجاری طی ۹ ماه جاری پلمب شده است، افزود: از اول مهرماه تاکنون میانگین بازدید روزانه از ۷۷۴ مورد به دو هزار و ۴۰۰ مورد رسیده است.

رئیس سازمان صمت مازندران یادآور شد: همچنین میزان پلمب ها از ۴.۶ مورد در روز به ۲۶ مورد رسیده است و روزانه ۸۳ پرونده با تعزیرات معرفی می‌شود.

وی با اشاره به مجوزهای ورود به استان یادآور شد: نباید اجازه دهیم که واحدهای تولیدی دارای مشکل شوند و در حال حاضر مجوزهای تردد برای صنعت نیز منع شده که این مسئله مشکلات واحدهای تولیدی را افزایش خواهد داد.

تشدید و جولان کرونا بیش از هر بخشی بازار و اصناف استان را با چالش‌های عدیده ای روبرو می‌کند و برنامه ریزی برای حمایت از این صنف نیازمند اتخاذ راهبردهای اساسی و اصولی است.

محدودیت ها کار اصناف و بازار را سخت کرده است
احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بازار به صورت مستمر وبراساس رنگ بندی که وزارت بهداشت اعلام کرد، رصد و مدیریت می‌شود، افزود: همزمان با اوج گیری کرونا برای بازار محدودیت رشد یافته است و در دوره کنونی با شدت بیشتری محدودیت‌ها اعمال می‌شود.

وی با اظهار اینکه تشدید محدودیت‌ها برای اصناف و بازار کار را ستخت کرده است، گفت: برای حمایت از اصناف باید محدودیت‌های شهرهای نارنجی را اعمال کنیم تا هم اقتصاد راکد نشود و هم بتوانیم بیماری را مهار کنیم.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون برای حمایت از اصناف آسیب دیده در استان مازندران سه هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شده است.

۳۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است
مهدی گلچوب مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مازندران در این زمینه به خبرنگار بازار با اشاره به پرداخت سه هزار میلیارد ریال تسهیلات برای حمایت از اصناف آسیب دیده در استان اظهار داشت: این تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد و به ازای هر کارگر به اصناف داده شده است.

وی تالارهای پذیرایی، پوشاک، رستوران، البسه، کیف و کفش را از جمله رسته‌ها و اصنافی ذکر کرد که موفق به دریافت تسهیلات شدند و گفت: بیشترین تسهیلات نیز در امل و عباس آباد پرداخت شده است.

حال روز مازندران، اصناف و بازارهایش در این روزهای سرد و کرونایی مازندران خوب نیست و همه چشم‌ها به تدابیر و برنامه‌هایی متولیان امر دوخته شده تا بازار از رکود و خواب زمستانی خارج شود.

کد خبر: ۶۶٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha