۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
کپی غیر قانونی وزارت نیرو و نفت از طرح استارت آپی| طرح برق و گاز امید، مدل ساده یک طرح نوین است
یک فعال استارت آپی در گفتگو با بازار:

کپی غیر قانونی وزارت نیرو و نفت از طرح استارت آپی| طرح برق و گاز امید، مدل ساده یک طرح نوین است

مشتری، یک فعال استارت آپی با بیان اینکه طرح برق امید و توزیع گاز و آب مجانی، کپی برداری شده از یک طرح استارت آپی است، ادامه داد: این کاری که وزارت نیرو و نفت انجام داده اند، خلاف قانون است. جدای از این اجرای بهترین سیاست‌ها توسط دولت، بدترین نتایج را به همراه داشته است.

بازار؛ گروه انرژی: فاز اول برق امید در کشور اجرایی شده و بر اساس آنچه اعلام شده توزیع آب و گاز مجانی هم تا قبل از پایان سال کلید می خورد. طرحی که بسیاری از کارشناسان آن را نا پخته و خام می دانند به نظر می رسد که کپی شده از یک طرح استارت آپی است. طرحی که قرار بوده در در بستر فناوری‌های نوظهور همچون بلاکچین اجرایی شود اما در نهایت به مجانی شدن انرژی در کشور ختم شده است. محمدرضا مشتری از اعضای تیم فنی استارت آپ انرکوین که توزیع رایگان انرژی در کشور را اشتباه محض می داند، به بازار می گوید: این سیستم دیگر قدیمی شده و تقریبا دیگر در هیچ جای دنیا از این سیستم استفاده نمی شود. در شرایطی انگیزه برای کاهش مصرف انرژی در کشور ایجاد می شود که مشترک به ازای این کاهش پاداشی را دریافت کند. در مقابل کسانی که مصرف بالایی دارند، جریمه شوند. این بزرگترین مشکل طرح برق و گاز امید است که در طرحی پیشنهادی ما کاملا حل شده بود.

 او ادامه داد: این پلتفرم با بهره‌گیری از فناوری‌های محاسباتی، میزان کاهش مصرف انرژی مشترکان را اندازه‌گیری کرده و به ازای کاهش مصرف، پاداشی در قالب اعتبار دیجیتالی در کیف پول دیجیتال مشترکین، شارژ می‌کند.

 البته مشکلات طرح برق امید تنها به این یک مورد ختم نشده و به گفته این فعال حوزه استارت آپی فاکتورهایی همچون فصول، موقعیت جغرافیایی و تعداد افراد خانوار در این طرح نادیده گرفته شده است. به عنوان نمی توان انتظار داشت که میزان مصرف برق در تابستان و زمستان یکسان باشد یا اینکه کسی که در شمال تهران ساکن است به اندازه کسی که در شرق یا جنوب تهران زندگی می کند از گاز استفاده کند.

 تشویق خوش مصرف‌ها با کیف پول دیجیتال
آنگونه که این فعال استارت آپی به بازار می گوید : ایده استارتاپ انرکوین « Enercoin » برای کاهش مصرف انرژی با استفاده از سیاست تشویقی است.

به گفته مشتری، از طریق این سامانه، کاربر در صورت مصرف کمتر انرژی دارای یک اعتبار دیجیتال در کیف پول دیجیتال خود خواهد شد. این اعتبار دیجیتال قابلیت نقد شوندگی و تبدیل شدن به دریافت خدمات در اکوسیستم را داراست.

او افزود: افراد یا خانوار می‌توانند از این اعتبار دیجیتال تخصیص یافته که قابلیت نقل و انتقال، خرید و فروش و تبدیل به کالا و خدمات و غیره دارد استفاده کنند و با رشد این اکوسیستم حتی هزینه مصرف حامل‌های دیگر انرژی را نیز پرداخت کنند.

درآمدزایی از تراکنش‌ها
اما سوال اینجاست که چرا دولت به سراغ اجرای طرح استارت آپی مدیرت مصرف انرژی نرفته است. در حالی برخی گمان می کنند که پیاده سازی چنین برنامه ای هزینه بالایی را برای دولت یا مشترکین می تراشد که به گفته اعضای تیم استارت آپ انرکوین این پلتفرم واسط بین دولت و مصرف کننده نهایی قرار می‌گیرد و از تراکنش‌ها درآمدزایی می‌کند. ضمن اینکه پیاده سازی این طرح برای دولت هم هزینه خیلی زیادی نمی تراشد.  

 همچنین مشتری می گوید: با وجود اینکه قانون اصلاح الگوی مصرف و قانون رفع موانع تولید از جمله قوانینی هستند که به صراحت از اجرای این سیاست پشتیبانی می‌کنند، اما به دلیل عدم وجود درک درست از فناوری‌های جدید و کارکردهای نوآورانه آنها در میان مسئولان دولتی، معمولا شاهد سنگ اندازی‌های متعددی در این حوزه هستیم.

کپی برداری غیر قانونی وزارت نفت و نیرو
جالب است که بدانید طرح توزیع برق امید و مجانی شدن گاز و امید کپی شده از طرح استارت آپ انرکوین است که از حدود ۳ سال پیش بررسی دقیق و ابعاد آن شروع شده است. مشتری می گوید : وزارت نفت و نیرو از طرحی که ما سالها روی آن کار کردیم کپی کرده اند که این کار آنها خلاف قانون است.

این فعال استارت آپی با اشاره به برخی دموکراسی‌های پیچیده که فعالیت را برای شرکت‌های دانش بنیان سخت کرده، می گوید: اجرای بهترین سیاست‌ها توسط دولت، بدترین نتایج را به همراه داشته، بنابر این از مسئولین کشور تقاضا داریم با اعتماد و به رسمیت شناختن اکوسیستم استارت‌آپی و پذیرفتن حق مالکیت معنوی طرح‌ها، اجازه حضور و شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری و فناوری را در مسیر رفع ابرچالش‌های حاکمیتی فراهم کنند

او همچنین گفت : بر اساس بررسی که در سال ۹۶ انجام شده به ازای کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز سه حالت پیش می آید. در حالت نخست اگر انرژی صرفه جویی شده در واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی به قیمت ۷ سنت چیزی حدود ۳۳۰ میلیون دلار درآمد برای دولت ایجاد خواهد شد. اگر گاز صرفه جویی شده را به قیمت ۲۰ سنت به کشورهای دیگر صادر کنیم، حدود یک میلیارد دلار درآمد ایجاد می شود. حالت سوم مربوط به فروش گاز در واحدهای پر مصرف به قیمت ۳ تا ۵ سنت است، در این حالت حدود ۲۲۰ میلیون سود ایجاد می شود.

کد خبر: ۶۶٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha