۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
بازنشستگی پیش از موعد؛ طرحی که بازنشست! | دغدغه روی دغدغه؛ جوانان بیکار یا بیکاری بازنشسته‌ها؟
پی گیری نظرات مخاطبان درباره چرایی تعلیق یک طرح

بازنشستگی پیش از موعد؛ طرحی که بازنشست! | دغدغه روی دغدغه؛ جوانان بیکار یا بیکاری بازنشسته‌ها؟

پیامهای متعدد مخاطبان رسانه بازار، برای اخبار مرتبط با تعلیق طرح بازنشستگی پیش از موعد، جدی ترین بهانه برای پی گیری چرایی این توقف و رساندن مکرر پیامهای این مخاطبان به گوش مسئولین و نمایندگان مجلس بود و این چنین شد که خبرنگار مربوطه سراغ مسئولین و نمایندگان رفت و دغدغه های مخاطبان را با آنها در میان گذاشت.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: بازنشستگی پایان دوران کاری بیمه شدگانی است که با برقراری مستمری، فرد در ایامی که دیگر توان کاری ندارد، بتواند حداقل هزینه های زندگی خود را از یکی از صندوق های بازنشستگی دریافت کند.

 در یک فرآیند چرخشی در سازمان ها، شرکت ها و دستگاه های اجرایی کشور با بازنشسته شدن افراد قدیمی جوانانی که با اتمام تحصیلات خود به سن اشتغال رسیده اند وارد بازار کار می شوند و این روند جایگزنی همچنان به صورت دوره ای در سازمان و دستگاه های اجرایی تکرار می شود، تا میزان بیکاران در کشور همواره آمار کمتری داشته باشد.

وقتی شخصی پس از ۲۵و یا ۳۰ سال بازنشسته شد در این شرایط، معمولا مستمری بازنشستگی به افرادی تعلق می‌گیرد که به دلیل کهولت سن و رسیدن به سن مشخص پس از سالها کار و تلاش و داشتن سنوات پرداخت حق بیمه، به میزان مقرر در قانون، شرایط بازنشستگی را کسب می‌کند.

طبق ضوابط و مقررات معمولاً دستمزد دو سال آخر قبل از بازنشستگی کارگر و یا کارمند تقسیم بر عدد ۲۴، ضربدر کل سنوات پرداخت بیمه تقسیم بر مدت زمان پرداخت کسورات بازنشستگی ( ۳۰ سال) میزان مستمری بازنشستگان تعیین می شود.

بر اساس طرحی که نمایندگان مجلس ارائه داده بودند «بازنشستگی پیش از موعد»، شرط سنی از بازنشستگی حذف و مردان با ۲۵ و زنان با ۲۰ سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق ۳۰ روزه دریافت کنند

در حال حاضر مردان با سن ۵۰ سال و ۳۰ سال پرداخت کسورات و زنان با ۲۵ سال پرداخت کسورات با هر سنی می توانند از سازمان تامین اجتماعی و یا صندوق بازنشستگی کشوری بازنشسته شوند، اما نمایندگان مجلس برای کاهش بیکاری جوانان در کشور اخیرا طرح بازنشستگی پیش ازموعد را به مجلس ارائه داده بودند تا با تصویب آن زمینه لازم برای افزایش اشتغالزایی در کشور بیش از پیش فراهم شود.

بر اساس طرحی که نمایندگان مجلس ارائه داده بودند «بازنشستگی پیش از موعد»، شرط سنی از بازنشستگی حذف و مردان با ۲۵ و زنان با ۲۰ سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق ۳۰ روزه دریافت کنند.

طرحی که به گفته موافقانش، برای ۳ تا ۵ میلیون نفر از جوانان، اشتغال ایجاد خواهد کرد و نرخ بیکاری را کاهش می دهد؛ در این میان، مخالفان «بازنشستگی پیش از موعد» معتقدند اجرای چنین طرحی، بار مالی زیادی برای دولت و صندوق‌های بازنشستگی به همراه دارد.

هنوز این طرح امیدوار کننده در صحن علنی مجلس مطرح نشده بود که هفته گذشته سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از معلق شدن طرح بازنشستگی پیش از موعد در مجلس خبر داد.

«علی بابایی کارنامی» با اشاره به اعلام وصول طرح بازنشستگی پیش از موعد، گفت: کمیسیون اجتماعی این طرح را به دلیل مسائل مختلفی مانند کاهش سن نیروی کار برای بازنشستگی، مشکلات صندوق‌های بیمه‌ای و تامین منابع و بار مالی برای دولت و بخش‌های خصوصی مُراعا و معلق کرد.

دلایل موافقان و مخالفان طرح بازنشستگی پیش از موعد
وی علت موافقت برخی نمایندگان با طرح بازنشستگی پیش از موعد را جایگزینی افراد بیکار با بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی و کمک به سطح اشتغال کشور عنوان و اظهار داشت: البته مخالفان معتقدند این طرح ضد اشتغال است، چون افرادی که بازنشسته می‌شوند، باز هم شروع به کارهای مختلفی می‌کنند و بیکار در خانه نمی‌نشینند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی افزود: در این صورت این افراد هم از صندوق بازنشستگی حقوق می‌گیرند و همزمان به شغل جدیدی روی می‌آورند. علاوه بر ایجاد مشاغل کاذب، دستگاه‌ها نمی‌خواهند نیروی کار دارای تجربه و تخصص را که به حدود ۴۵ سالگی می‌رسد، از دست بدهند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس یازدهم افزود: طرح بازنشستگی پیش از موعد به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داده شده کمیسیون برای اینکه طرح با کارشناسی، مطالعه و پژوهش در دستور کار قرار بگیرد آن را به مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیته اداری و استخدامی ارسال کرده است تا تمام ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد.

با تعیلق این طرح در مجلس برخی از کارشناسان آسیب های اجتماعی معتقدند که پیامدهای این بازنشستگی شامل ۲ گروه می‌شود که یکی از آن ها قاطبه کارمندان دولت(مخصوصاً در شهرستان‌ها) است که نمی‌توانند شغل دیگری پیدا کنند و بعد از بازنشستگی خانه ‌نشین شده و درگیر چالش‌های روحی، روانی و مالی می‌شوند.

به اعتقاد این کارشناسان، یافته‌های بررسی‌های علمی و کارشناسی اثبات کرده، افرادی که توانایی لازم جسمانی را برای اشتغال دارند، باید مشغول به‌ کار باشند و گر نه دچار آسیب‌های روحی و روانی جدی می‌شوند و فشارهای مالی ناشی از کاهش درآمد در دوره بازنشستگی هم مزید بر علت شده و فرسایش روحی و روانی آنان را تشدید می‌کند.

این افراد آرامش زندگی اطرافیان خود را نیز مخدوش می‌کنند، بنابراین دامنه پیامدهای آسیب روحی و روانی، محدود به ‌خود فرد نیست، بلکه اعضای خانواده، دوستان، اطرافیان و دیگر افراد مرتبط با آنان را نیز درگیر می‌کند.

باید توجه کرد که اگر تعداد بازنشستگان دچار این آسیب‌های روحی و روانی، زیاد باشد، حتی ممکن است بخش‌هایی از جامعه را هم در معرض اثرات رفتار نامعمول خود قرار دهد.

حامیان طرح بازنشستگی پیش از موعد تأکید دارند نتیجه بازنشستگی پیش از موعد، ایجاد فرصت‌های اشتغال برای جوانان است

این کارشناسان گروه دوم را مدیران و کارشناسان دولتی می دادنند که چون می‌توانند ضمن برخورداری از مزایای بازنشستگی پیش از موعد، به ‌راحتی جذب بازار کار بخش خصوصی شوند، حامی تصویب نهایی این طرح هستند و برای آنان مهم نیست که اشتغال مجددشان، ضربه اساسی به فرصت‌های اشتغال جوانان وارد می‌کند.

به ‌هر حال، اغلب مدیران دولتی مشمول بازنشستگی پیش از موعد، با تجربه‌تر از جوانان جویای کار هستند و علاوه بر این، در اشتغال مجدد پس از بازنشستگی، کارفرمایان بخش خصوصی و متقاضی همکاری، ملزم به پرداخت حق بیمه آنان نیستند.

نتیجه بازنشستگی پیش از موعد، ایجاد فرصت‌های اشتغال برای جوانان است
این در حالی است که حامیان طرح بازنشستگی پیش از موعد تأکید دارند نتیجه بازنشستگی پیش از موعد، ایجاد فرصت‌های اشتغال برای جوانان است.

«محمد رضا مبلغی» نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، نیز معتقد است که این طرح به دلیل بار مالی تحمیلی آن به دولت و سازمان تأمین اجتماعی که حتی هم‌اکنون هم با بحران مالی سنگینی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است در رأی ‌گیری احتمالی در صحن علنی به تأیید نرسد.

وی بیان کرد: البته این طرح، قطعاً، مزایایی دارد اما از نگاه کارشناسی، پیامدهای منفی ناشی از اجرای «بازنشستگی پیش از موعد»، بیشتر و جدی‌تر به نظر می‌رسد.

مبلغی، با اشاره به اینکه طرح، مصوب نشده و به اجرا درنیامده و هنوز روی کاغذ است و نیاز به چکش‌کاری دارد، ادامه داد: از مزایای طرح، ورود افراد تازه‌نفس به بدنه دولت و خروج افرادی است که دیگر تمایل ندارند در سیستم دولتی فعالیت کنند ازاین‌رو، در شرایط فعلی، طرح بازنشستگی پیش از موعد، فضای جدیدی را برای اشتغال در بدنه دولت ایجاد می‌کند.

وی در عین حال تاکید کرد: حتی اگر این طرح تصویب و به ‌درستی هم اجرا شود، در خوش‌بینانه‌ترین حالت، مسکنی برای افراد بیکار است و قاعدتاً راهگشای حل مشکل بیکاری نخواهد بود.

نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با یادآوری اینکه یکی از ضعف‌های این طرح، این است که به‌ جای خروج نیروهای مازاد از بدنه دولت، ممکن است نیروهای ماهر و باتجربه قوه مجریه بازنشسته شوند، گفت: همچنین احتمال دارد، فضا و زمان لازم در اختیار کسانی قرار گیرد که قصد دارند، کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی کنند و درآمد تازه‌ای داشته باشند تا در شرایط تورمی فعلی، مکمل دریافتی حقوق بازنشستگی آنان شود.

مبلغی افزود: طبیعی است، دولت و سازمان تأمین اجتماعی به دلیل فشار تحمیلی مالی با تصویب این طرح، مخالفت کنند؛ دولت، ناگزیر می‌شود، هم حقوق مشمولان بازنشستگی پیش از موعد را بپردازد و هم از ادامه بیمه پردازی این مشمولان محروم شود.

بازنشستگی پیش از موعد در برخی از مشاغل و حتی در برخی موارد به عنوان یک سیاست اقتصادی با هدف کاهش نرخ بیکاری در بسیاری از کشورها مرسوم بوده و در مواردی تصویب و اجرایی شده است

بازنشستگی پیش از موعد در برخی از مشاغل و حتی در برخی موارد به عنوان یک سیاست اقتصادی با هدف کاهش نرخ بیکاری در بسیاری از کشورها مرسوم بوده و در مواردی تصویب و اجرایی شده است که  لهستان، فرانسه و چین نمونه ای از این کشورها هستند.

اجرای این قانون به صور مختلف اثراتی را بر منابع و مصارف سازمان داشته است، از یکسو، با کاهش سن بازنشستگی بدون در نظرگرفتن امید به زندگی، سبب افزایش سالهای دریافت مستمری شده و هزینه های بلند مدت صندوق های بازنشستگی را افزایش نی دهد.

از سوی دیگر با اجرایی شدن این طرح بخشی از هزینه های قانون که جبران سالهای کسری کار است و براساس قانون باید توسط دولت تأمین شود، بر بدهی های دولت به سازمان تأمین اجتماعی اضافه می کند.

سومین دلیل عدم اجرای این طرح مجلس این است که احتمال اشتغال مجدد بازنشستگان را افزایش می دهد و به جای جبران این شکاف با اجرای طرح هایی از این دست، از میزان بیمه پردازان کاسته و به مستمری بگیران صندوق های بازنشستگی افزوده می شود.

جوانان این مملکت از بیکاری افسرده شده اند
در گزارش میدانی خبرنگار بازار عده ای از مردم معتقدند که چرا این طرح را اجرا نمی کنید تا کمی از مشکل بیکاری جوانان تحصیل کرده حل شود، چرا دلتان به درد نمی آید، جوانان رشید این مملکت از بیکاری افسرده شده اند.

«حسین جوادی» افزود: مردم به نمایندگان رای دادن تا مشکل مردم را حل کنند، لطفا کمک کنید تا این طرح اجرایی شود.

وی ضمن انتقاد از این وضعیت تاکید کرد: آنهایی که مخالف این طرح هستند به فکر جوانان بیکار نیستند فقط به دنبال منافع خودشان هستند مگر در جذب نیروی انسانی نمیشود مدیریت کرد؟

فرد دیگری گفت: عده ای ازکارمندان بیمار و ناتوانند و هر خانه ایرانی دو جوان بیکار و افسرده داره پس کی نمایندها این طرح را که نیاز ضروری مملکته تصویب می کنند.

«مهدی رسولی» بیان کرد: با توجه به وجود ۵ میلیون بیکار که سه میلیون نفر آن را تحصیل کرده ها هستند و حق زندگی دارند شما باید شرایط داخل کشور را در نظر بگیرید و بر اساس مقتضیات زمان نظر بدهید متاسفانه در کشور ما اگر بخواهیم کاری انجام بدهیم سریع می روند دنبال نمونه های بین المللی، مثلا اینکه در اروپا سن بازنشستگی ۶۵ سال است.

وی گفت: نرخ رشد جمعیت دراروپا ۱.۲ منفی است و بدلیل نبود جمعیت جوان و تحصیلکرده به ناچار سن بازنشستگی را بالا برده اند، آیا می دانید نرخ بیکاری در اروپا کمتر از ۵ درصد است و انهم مربوط به حابجایی های افراد از شرکتی به شرکتی در یک مقطع زمانی است و نمی شود که این شرایط را  با ایران مقایسه کنید که نرخ رشد جمعیت ۳/۲ وجود بالای ۲۰ درصد نیروی بیکار جوان تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده است؟ نگاه کارشناسی به مسایل و تصمیم عقلایی متناسب با شرایط کشور چاره حل مسایل است و گرنه مخالفت بی پایه و اساس فقط مشکلات را بیشتر خواهد کرد.

«علی نقی زاده» شهروند دیگر تهرانی معتقد است: جوانان بیکار فرزندان شما هستند، سالها درس خواندن زحمت کشیدند و خانواده ها برای بزرگ شدنشان خون جگر خورده اند، انصاف داشته باشید این طرح را اجرا کنید.

مشکل دیگری که در ماه های اخیر اجرای آن در بین بازنشستگان بسیار مورد توجه قرار گرفته همسان سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی است که ظاهرا برای اجرای کامل آن ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است

مشکل دیگری که در ماه های اخیر اجرای آن در بین بازنشستگان بسیار مورد توجه قرار گرفته همسان سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی است که ظاهرا برای اجرای کامل آن ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است

در این خصوص رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیازمند ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی است که تامین اجتماعی و نیز دولت توان پرداخت آن را ندارند.

«علی بابایی کارنامی»، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از دولت و مجلس گذشته مغفول مانده و متاسفانه با این متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت کاملا سیاسی رفتار شده است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است
وی گفت: بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مثل سایر بازنشستگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، امروزه با رشد چند برابری تورم در جامعه شاهد کوچک شدن سفره بازنشستگان علی الخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی هستیم؛ بیش از ۵۰درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی در اوضاع اقتصادی مناسبی قرار ندارند چرا که دو سال آخر پرداختی بیمه آنها ملاک بازنشستگی محسوب می‌شود و بر همین اساس از حقوق بالایی برخوردار نیستند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس افزود: قانون همسان ‌سازی حقوق بازنشستگان از دولت و مجلس گذشته مغفول مانده بود و متاسفانه با این همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت کاملا سیاسی رفتار شده، دولت در بحث پرداختی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و لشکری و کشوری باید سالانه به صورت درصدی انجام می‌داد که متاسفانه این اقدام هر سال به نوعی عقب افتاد، امسال با توجه به سال پایانی دولت دوازدهم این همسان‌سازی به گونه‌ای انجام شده که موجب نارضایتی بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی بود.

بابایی کارنامی اظهاردشت: بدهی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی یکی از مسیرهای بود که امکان بازنشستگی حقوق بازنشستگان را موثر می‌کرد که امسال از طرف دولت پرداخت نشد.

وی افزود: از دولت و علی الخصوص مجلس انتظار داریم به عنوان نهادی که مدافع حقوق بازنشستگان و کارگران است به این موضوع ورود پیدا کرده تا شاهد برطرف شدن تبعیض پرداختی میان بازنشستگان لشکری و کشوری با سازمان تامین اجتماعی باشند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر دولت ۵۰ درصد از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد سازمان قادر بود طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان را به صورت کامل اجرایی کند، دولت نه تنها بدهی خود پرداخت نکرد بلکه شاهد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری از طرف دولت در ابتدای سالجاری بودیم، تبعیضی که علنا دولت میان بازنشستگان گذاشت؛ ناگفته نماند که حدود۱۶ میلیارد تومان از هزینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد و به دلیل بار مالی این طرح هزینه سنگینی بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته است.

وی ادامه داد: این همسان ‌سازی حقوق بازنشستگان حدودا ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد، در شرایط کرونایی ورودی سازمان بسیار کم اما خروجی آن بسیار بالا است که سازمان تامین اجتماعی را زیر سوال برده است، سازمان تامین اجتماعی ادامه حیات خود را قالب دریافت منابع مالی می‌داند چرا که از حمایت‌های دولتی محروم بوده و فقط دولت تعیین می‌کند که چه تعداد از شاغلان را بیمه کند در صورتی منابع مالی آن مشخص نیست در این شرایط دولت‌ها منابع مالی کارگران را قطع کرده و امروز بدون توجه به بار مالی و منابع مالی فقط تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی صادر می‌کند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: شیوه تصمیم‌گیری در سازمان تامین اجتماعی دولت محور بوده است باید این سازمان به صورت هیات امنایی اداره شود یعنی با مشارکت شرکای اجتماعی متشکل از کانون بازنشستگان، نمایندگان کارگران و دولت که به عنوان جایگاه حقوقی باید کرسی‌هایی داشته باشند و حق انتصاب در سازمان تامین اجتماعی از آن کسانی است که منابع صندوق برای آنها مهم است نه منافع احزاب سیاسی که در اطراف دولت هستند، متاسفانه رابطه جای خود به ضابطه بدهد بدون شک باید تبعات سنگینی بابت آن بپردازیم.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم ادامه داد: مجلس باید در خصوص ردیف بودجه همسازن‌سازی با دقت بیشتری عمل کند، با شناختی که از دکتر قالیباف رئیس محترم مجلس داریم امیدوارم رقم مناسبی را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر بگیرند تا شاهد کاهش اختلاف دریافتی بازنشستگان در سال آینده باشیم.

در حال حاضر مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافتی دارند ولی شخصی با ۲۳ الی ۳۰ سال سابقه خدمت ۲میلیون و۸۰۰ هزار تومان دریافتی دارد آن هم در تورم کنونی که خط فقر ۹ میلیون تومان اعلام می‌شود

بابایی کارنامی اظهار کرد: در حال حاضر مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافتی دارند ولی شخصی با ۲۳ الی ۳۰ سال سابقه خدمت ۲میلیون و۸۰۰ هزار تومان دریافتی دارد آن هم در تورم کنونی که خط فقر ۹ میلیون تومان اعلام می‌شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس خاطرنشان کرد: امسال که آخرین سال دولت دوازدهم و همچنین آخرین سال از برنامه ششم توسعه است، کارگران و بازنشستگان توقع دارند دولت و مجلس در تنظیم و تصویب بودجه، «بایدها» و الزامات قانونی را در نظر بگیرند. اصلاحات ساختاری در بودجه ۱۴۰۰ لازم است و توقع داریم نمایندگان صدای کارگران و بازنشستگان باشد بودجه امسال متفاوت از سال‌های قبل و متناسب با شرایط اقتصادی کشور تنظیم شود.

انتقاد بازنشستگان از عدم اجرای همسان سازی کامل در سازمان تامین اجتماعی
عده زیادی از بازنشستگان تامین اجتماعی ضمن انتقاد از عدم اجرای طرح همسان سازی مستمری بازنشستگان در این سازمان به خبرنگار بازار گفتند که من با دو تا بچه نمیتونم ماهی یه کیلو گوشت بگیرم چون بچه ام شیر میخوره پسرم تبلت قسطی برداشته باید خرج این چیزا رو بدم خونه ندارم ماشین ندارم خودتون بگید شما میتونید با ماهی ۲۲۰۰ برسونید ۲۲۰۰ پول میوه شماست.

«خسرو رحمانی» نیز گفت: دست شما درد نکند، از این دولت و این وزیر کار و این برنامه وبودجه نوبخت که به شدت مخالف قشر کارگر با همسان سازی تبعیض آمیز با مقایسه با دولتیان که خودشان نیز بهره مند می شوند، انتظاری نیست، فقط مجلس اگر واقعا تصمیم به رفع تبعیض دارد با اصلاح قانون بودجه و با تعیین ردیف احتصاصی برای بازنشستگان کارگری دولت را وادار به اجرا وتمکین به این قانون کند.

«جعفر یوسفی» دیگر بازنشسته سازمان اجتماعی معتقد است که این همه سال زحمت کشیدیم کارکردیم کارفرما نه گروه و نه پایه ما را افزایش داد و نه بابت حضوردر جبهه گروهی یا سنواتی به ما تعلق گرفت بعد از این همه بیمه پردازی به امید روزی که به دور از مشکلات وغم غصه در کنار خانواده استراحت کنیم تازه بعد از ۳۰ سال کارکردن باید بخاطر کفاف ندادن حقوق دوباره جهت انجام کاراسیر یک لقمه نان باشیم.

کد خبر: ۶۶٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 56
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • کاظمی از خرم دره IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
      18 1
      باسلام لطفا با سرنوشت جوانها بازی نکنید و اگر طرح هرچه زودتر اجرا شود امید بیشتری به جوانان بیکار انگیزه پیدا میکند./
    • جوان تحصیلکرده بیکار IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      26 6
      جوانهای تحصیلکرده وبیکاروافسرده وناا مید ازاشتغال و ازدواج درآستانه خودکشی دسته جمعی قراردارندلطفابااجرای طرح بازنشستگی پیش ازموعدبه آنهاحیاتی دوباره ببخشید.
    • موکل IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      5 17
      این طرح کلی خانواده ها را بدبخت میکنید همان نان آورخانواده راهم بیکار نکنید یکم عقلانی تر تصمیم بگیرد
    • هموطن IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      2 17
      این طرح هیچ کمکی به بیکاری جوانان نمی کنه فقط باعت بدبختی کارگران و کارمندها میشود
    • پدر دو دانشجو IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      2 16
      اگر این طرح اجرا شود بچه های من وامثال من باید ترک تحصیل کنند ومن هم با این سن و سال دنبال کار باشم قضاوت با خودتان مثل خصوصی سازی میشه که ظاهری زیبا دارد ولی نتایجش وحشتناک
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      13 2
      سلام عاقلانه ترین طرح است جلوی ابهام زندگی جوانان ومهاجرت را میگیرد
    • حسين IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      2 0
      تمامي بازنشستكان سخت كار شاغل هستند ،
    • کارمند IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      14 1
      ۲۵سال واریزپول بیمه درحلق سازمان تامین اجتماعی بخاطرپوچ وهیچ،وقتی توان کارودیگرجان دربدن نداری ودرخواست بازنشستگی پیش ازموعدمیدهی ،سازمان تامین اجتماعی بالابی گسترده ودنباله دارش هرطرحی راوتومیکند به چه جرمی وبه کدامین گناه
    • احمد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
      7 1
      باسلام جداقل شرایطی بذارن سن بالاها بادیپلم برن جوانای تحصیلکرده بیان سرکاد اینا راندمان کاری براشان مهم نیست فقط میگن بارمالی داره صندوقها دراثرسوع مدیریت همه پنچرشدن تهشان سوراخه هرچی میرزن توش ازته درمیا باتشکر
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      2 0
      میشه مرحله ای بشه مثلا ۲۸ سال تو امسال و مرحله ای ....
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
      10 0
      چرا نسخه اروپایی و غربی برای بازنشستگی می پیچی برادر ...قیاس کشورمان در خصوص سن بازنشستگی با سایر کشورها قیاس مع الفارق است ببینید در کشورهای توسعه یافته دلیل افزایش سن بازنشستگی علتش پیر شدن جمعیت و نبود نیروی جوان جایگزین و نرخ رشد منفی جمعیت است و حتما این نسخه در انجا کارساز است اما شرایط کشورمان متفاوت است 5 میلیون تحصیلکرد بیکار داریم ..چند میلیون جوان بیکار فاقد تحصیلات عالیه داریم نرخ رشد جمعیت بالای 3 درصد است و جمعیت جوان ما بدلیل نداشتن کار دارد میانسالی رسیده و پیر می شود تشکیل زندگی شکل نمی گیرد و نهایتا فرزنداوری هم شکل نمی گیرد لذا این سیاستی که در پیش گرفته شده و افرادی که الان شغل دارندذ را می خواهیم تا 65 سالگی نگه داریم عملا باعث منفی شدن نرخ رشد جمعیت و پیر شدن جمعیت میشود زیرا با بیکاری جوانان دیگر ازدواجی نخواهیم داشت و با دست خودمان خودمان را به شرایط غربی ها در خواهیم آورد ..لذا اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد در وهله اول باید در دستگاههای دولتی اجرا شود و در وهله بعد در بخش خصوصی در دستگاههای دولتی اگر طرح را اجرا کنیم پیش بینی میشود سالیانه 30 هزار خروج داشته
    • کاربرعمومی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
      16 0
      متاسفانه برخی افراد توقع دارند،کارمندهنگامی بازنشسته شود که پس از آن یا فوت کند یا دوران ناتوانی وی باشد وتنها درایت شرایط مستحق دریافت بازنشستگی می باشد. دولتمردان ایران باید کمی جانب انصاف رارعایت نمایند ، زیرا فرد بازنشسته به مدت ۳۶۰ ماه بخشی از حقوقش را دراین صندوقها سرمایه گذاری نموده وحال برای چندسال می خواهد از مزایای ان بهره مند شود ،اگر دولت توانایی حفظ این سرمایه را ندارد بهتر است از روز ابتدایی واستخدام اولیه این وجه را دریافت ننماید ویا تدبیر دبگری بیاندیشد.
    • فاطمه IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      2 0
      جالب هست که خانم های بانکی با اون حجم بالای کاری قبلا با ۲۰ سال و ۲۰ روز حقوق می توانستند بازنشسته بشن که اون رو هم برداشتند؟؟؟؟؟
    • سیدحبیب سیدی IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      6 0
      سلام سالهای قبل هم این طرح اجراشده وموفق هم بوده.نمایندگان محترم مجلس شمانماینده طبقه کارگری هم هستید پس خواهشا این طرح رو تصویب کنید
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      7 0
      لطفا این طرح را برای خانمها ی کارمند اجرا کنید . یک خانم با کار منزل وبیرون بعد از بیست سال دیگه توانایی ندارد .یک کم انصاف داشته باشید
    • ب IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      8 0
      سلام برخی ازنماینگان محترم گه نگران حال روحی کارمندان باسابقه هستند که پس از بازنشستگی آنان درگیرش خواهند شد را باید عرض کنم آن تعداد افراد که پشت میز نشین هستند وباسابقه ودرآمدخوبی هم دارند که درخواست بازنشستگی نمیدهند افرادی درخواست میدهند که بواسطه سختی شرایط کارشان وگذاشتن شرط سنی باارسال بخشنامه ماده 103قانون بازنشستگی توانشان راگرفته وبا بیماریهای مختلف حتی دست وپنجه نرم میکنند ودارومی خورند عده ای زیاد از پرسنلی که سنوات ارفاقی بدلیل سختی شرایط کار به آنها تعلق میگیرد ولی شرط سنی ماده 103مانع استفاده ازحق قانونی ماست نکته دیگر مگر بازنشستگی پیش ازموعد بازور واجبار است هرکسی درخود توان کار نمیبیند عرصه براوتنگ شده درخواست میدهدبا علم ویقین اینکارمی کند واز عواقب آن نیز کاملا مطلع است پس اینکه دچار مشکل روحی وروانی میشوند غلط است اگراینگونه باشد پس بنده 2سال دیگربا50سال سن که تازه بااجباربازنشست میشوم قطعا دچارمشکلات روحی میشوم لذا شمانمایندگان محترم دلسوز برای من چه کردید یا چه میکنیدهیچ عزیزان اینگونه نیست شغل بنده که سخت وزیان اورشناخته شده خودمیدانم دیگرتوانمندی ندارم
    • ب IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      6 0
      سلام بنده چندین مرتبه پیام ارسال کردم فقط خواستم عرض کنم کسی که میخواهد بازنشسته شود با درخواست خودش حتما یاتوانمندی قبل ندارد یابواسطه شغل سخت وزیان آوری که داشته از نظر جسمی وروحی تحت فشاراست وقطعا چون خودش درخواست داده مشکل روحی یاروانی نمی گیرد اما کسانی دچار این مشکلات می شوند که 30سال کارکردند وحالا دیگر باید بروند بازنشسته شوند راهی ندارند این عده افرادچون اجباری بازنشسته شدند شاید ازنظر روحی دچار مشکل شوند لذا نمایندگان محترم باید فکری بحال ایندسته افراد کارمندی کنند که 30سال کارکردند وحالا50سال دارند نه آنهاکه بادید باز فکر وخواست شخصی بازنشسته میشوند اینها خوشحالند که می روند دیگربه هیچ وجه اکثریت حاضرنیستند خودرادرگیرکاردیگری کنند واکثراین افراد درروستا به دامداری وکشاورزی مشغول میشوندازاینرو ازنمایندگان محترم درخواست میکنم تانسبت به رای خودبابازنشستگی مشاغل سخت وزیان اور پیش از موعد موافقت نمایند تا جمعیت کمتری راشامل شده جوانان عزیز فارغ التحصیل بتوانند شاغل شوند
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      5 0
      سلام .بسیار طرح خوبی هست زیرا بسیاری از افرادی که سابقه بالا دارند دیگه کشش وتوان لازم رو ندارند که کیفیت کار پایین میاد از طرفی جوانان تحصیلکرده وجویای کار و تازه نفس جذب کار می شوند که کیفیت کار بالا می آید و تعداد افراد جوان جویای کار هم کم می شود.
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      2 2
      با سلام .لطفا تصویب کنید خانمها با بیست و سه سال سابقه و آقایان هم با ۲۷ سال سابقه ، حقوق سی روز بگیرند.با تشکر.
    • کارمند بهداشت IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      6 0
      سلام ترا خدا به بچه های ما رحم کنید ک چندین سال هست ک انگار یتیم بودن و مهرمادری ندیدن و خودمون حسابی فرسوده شدیم و مشکل اعصاب و روان و اسکلتی داریم
    • کارمند IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      6 0
      این طرح بهترین طرحی است که باید اجرا شود توجه کنید که اجباری نیست یعنی تا کارمند نخواد اجرا نمیشه و تا اداره نخواد اجرا نمیشه بلکه مخصوص کارمندانی است که نمیخواهند کار کنند واداره هم آنها را نمیخواد پس وقتی دوطرف همدیگر را نمیخوان باید طلاق جاری شود
    • علیرضا IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
      5 0
      به نظر بنده اگر طرح بازنشستگی پیش از موعد اختیاری شود مشکل حل میشود.
    • آرمان کردستانی IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      6 0
      بنده وامثالم دربانک ملی شهرستان بعنوان بَرده نه کارمند مشغول انجام وظیفه هستیم ،دراین ۲۵سال سابقه به اندازه صدو پنچاه سال فشرده کار تحمیلمان کردند ،سختی کار وجودمان ودودمان مان رامزمحل ونابود کرده ،پس لطفا مخالفت نفرمایید رای بدین خواهشا".
    • آرمان کردستانی IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      7 0
      سختی کار بعضی موسسات نیروی انسانی را از پای درآورده که ماحصلش هم روح وجسم اش را مختل کرده وهم زندگیش رو نابود کرده ،پس اگه خدا شناس هستین این طرح رودرشکل اختیاری به تصویب برسانید.
    • آرمان کردستانی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
      4 0
      در مورد مشاغل سخت که توام با شکنجه وعذاب قبر همراه است اگه این طرح راتصویب نفرمایید به قران خدا قسم طولی نمیکشد که من وامثالم مظلومانه یا راهی قبرستان ویا تیمارستان خواهیم شد .
    • يعقوب منتظر IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
      5 0
      درود بر پيشنهاد دهنده هاي محترم اين طرح در جوامع ديگه استفاده شده و تجربه خوبي داشته هرچه هزينه بشود چندين برابراش برمي گردد لطفا به زندگي جوانان و اميد وآرزوهايشان توجه كنيد زندگي جوانان ساخته ميشود و آنها جامعه ما را خواهند ساخت . اگرما زودتر تحويل دهيم بهتر است هرچند ممكن است حقوق بازنشستگي كمتري بگيريم ولي اين به خود كشورمان برميگردد
    • يعقوب منتظر IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      11 0
      نمايندگان محترم لطفا پشتيباني نماييد تا مشكل جوانان و خانواده هاي انها حل شوند . ماهم حاضريم در اين شرايط اقتصادي زودتر ازموعود بازنشست شويم هرچند حقوق بازنشستگي كمتري دريافت خواهيم كرد ولي به اميد بهبود اوضاع جوانان و بهبود وضعيت جامعه و گردش بابركت چرخ مملكت و اميد خير درگاه الهي تسليم امر خير هستيم رب العامين پشتيبان شما
    • باويلي IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      2 0
      مجلس محترم لطفا ملاحضات لازم در مورد سطوح كار از نظر كارهاي كارگري كه معمولا كارگر زحمت كش دچار پيري زودرس مي شود . وبهروري فرد كاهش پيدامي كند . و ادامه وضع با افزايش هزينه هاي درمان است . نسبت به كارها با سطح رفاه بالاتر را در اين مصوبه اعمال نماييد تا نتيجه اين طرح عالي باعث شكوفايي بهتر شود . خداوند خير عطا فرماييد
    • م IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
      4 0
      نمايندگان محترم شما نماينده مردم هستيد .تامين اجتماعي اصلا موافق بازنشست شدن هيچ كس نيست . نفع اين صندوق در اين اسنت كه كسي بازنشست نشه . وبا اين سياست الان كسي پيگير نباشد كسي را بازنشست نمي كند و بخشي از مشكلات اشتغال جوانان از سياست گذاري نادرست و عدم اجراي بازنشستگي است الان بيش از چهل سابقه كار امشغولند با تكيه بر اين خواسته ها پيشنهاد ارزشمند نمايندگان محترم ملت با مشكل مواجه مي شود . لطفا جوانان را ياري نماييد
    • محمود حیدری IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      2 0
      سلام،لطفا مسئولین اگر قرارهست ازمقررات بازنشستگی سایرکشورهای پیشرفته تبعیت کنند،حتما میزان حقوق ورفاه کارکنان آن کشورها راهم درموردکارگران ایرانی اعمال کنند،نه فقط سن بازنشستگی را، آن کشورهایی که شما میفرماییدکارگر اگر چهل سال هم شاغل باشد چنان دررفاه و امنیت هست که ضمن گذران زندگی آرام در دوران شاغل بودن ،بعدازبازنشستگی فقط وفقط لذت میبرد نه مثل ما ایرانیها که بدبختی هامون بعداز بازنشستگی تازه شروع میشود،لطفا مسئولین کمی فکر وتامل کنید ،سپس مقایسه کنید.
    • محمود حیدری IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      4 0
      سلام،دورد برنمایندگان پیشنهاد دهنده ،امیدوارم سایر نمایندگان هم حمایت کنند.توی این مملکت هیچکس بفکر کارگر نبوده ونیست،
    • يعقوب منتظر IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
      5 0
      لطفا از اين طرح واين پيشنها د حداكثراستفاده در جهت رونق كسب و كار و رفاه عمومي را ببريد در موقعيت اين طرح بسار عالي است خوب مخالفاني هم دارد كه زحمت نمايندگان محترم بخوبي تفصير نمي كنند . صندوق هزينه مي كند. نبايد كه بخاطر هزينه صندوق بازنشستگي طرح ملي را كنار بزاري و جوانان كشور تباه شوند هزينه بايد بشود واين هزينه خيلي زود بازدهي دارد
    • سعید جدیدی IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      7 0
      سلام.طرح بازنشستگی با ۲۵ سال سابقه بسیار کار خوبیست اولا نیروهای خسته و بی انگیزه با جوانان که با علم روز آشنا هستند جایگزین شده و عملکرد ادارات بالا خواهد رفت.برای اینکه برای صندقها هم بار مالی نداشته باشد میتواند تصویب کنند کسور بازنشستگی ای ۵ سال را خود فرد متقاضی به صورت اقساط بپردازند.
    • ناشناس IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      5 0
      با تصویب این طرح نیروی جوان جایگزین میشه خون تازه به جامعه تزریق میشه اون کسی هم که 20 سال25 سال خدمت کرده باقی عمرش در ارامش خواهد بود تاز مانی که مسئله بیکاری جوانان درست نشه تشکیل خانواده و .. هم با مشکل روبروست بنابراین امار بزهکاری و فساد و فحشا هم به خاطر بیکاری و عدم تعهد و پایبندی به خانواده و ... بالا میره حالا شما هی به بار مالی دولت و صندوق بازنشستگی فک کن ضرر اون طرف و خراب شدن جامعه رو که نمیبینی.
    • باويلي IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      4 0
      هرچه پول تو اون صندوق بريزي پرنميشه چقدر ديگه برريزيم تا حالا با اون پول چه كسب و كاري زديد چكار كرديد جوانان به پشتيباني اون صندوق امروز بايد سركار ميرفتند الان تاوانش بايد پير مرد كاربكنه جوان بيكار باشه .
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
      7 0
      ما حاضريم زودتر از موعود بازنشست بشيم از مزاياي كمتري استفاده كنيم در عوض اميدي هست كه بخشي از مشكلات جوانان و جوان سازي كشور حل بشود . اين يك قدم است بقيه راه با با همايت همكاني وپشتيباني دولت ومجلس شكل بگيرد . بلاخره جوانان هم سهم دارند و بايد با عدالت اين امكانات توزيع بشود . خصوصا جامعه زحمت كش كارخانجات و كارگاها كه نياز به جوان و جوان سازي دارد
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
      5 0
      لطفا اجرايي بكنيد جوانان با مشكلات اجتماعي روبرو اند دراند از بين ميرند خداوند خيرتان دهد كمكشان كنيد خداوند بين شما حكم خواهد كرد
    • باويلي IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
      3 0
      نمايندگان محترم و صندوق بازنشستگي چرا نگران از انجام هستيد تا حالا كار خير كرديد كه نتونيد خداوند پشت شماست واين رحمت الهي است كه خداوند اين گره را به دست شما باز كند
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      8 0
      چرا اينقدر منفعت طلبي مي كنيد اگر كسي را دو سال زود بازنشست كنيد تا ما جوانن سر كار بيايم آسمان را به زمين ميريزيد ما هم تواين مملك سهم داريم خيلي نگران هزينه صندوق هستيد تجملات را كم كنيد نه از سرمايه گذاري كه قابل جبران وبارگشت است
    • عليايي IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      4 0
      بيست وهفت درصد حقومان تو صندوق ريخته شده الان چطور نميتونيد هزينه كنيد نگرانيد جهار نفر جوان اين مملكت ير كار برند زندگي تشكيل دهند حداقل در اين مورد جزوه واجبات است لطفا واجبات خداوند را ياري نماييد . خداوند بركت كشورمان را زياد مي كند
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
      3 0
      نمايندگان محترم مردم ودولت محترم سنبه تامين اجتماعي و صندوق پرزوز است شما نمايندگان مردم هستيد نه كساني صاحبان قدرت جامعه مانياز به حضور جوانان و تشكيل خانواده و رشد دارد اگر اينجا هزينه نكنيد كه امر خداوند رحمان است وتمام هزينه را بابركتش بر مي گرداند جاي ديكه هزينه خسارت بايد صزف كنيد
    • بَرده نه کارمند IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      5 0
      اگه این طرح تصویت نشود ،پس تکلیف یک عده که زیربار کارهای طاقت فرسا وکُشنده ودیوانه کننده ،با جَبر وتحمیل سازمان مربوطه در۴۵سالگی ازهمه تواناییها بُریده است ،چه میشود .
    • عليايي IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      14 0
      نه بردار حاضر نيستند براي اشتغال جوانان هزينه كنند طمع چشم شان را پر كرده نه به فرسودگي كارگران 25 سال سابقه توجه دارند نه به جوانان جوياي كار در اينده مشكلات ازواج هم بااين روش جند برابر ميشود و ادامه نسل كه كار كند و چرخ كشور را بجرخاند با كم بود مواجه ميشود
    • يعقوب منتظر IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      13 0
      اگر امكاناتي هست ميشه با تقسيم بهتر مشكلات اشتغال و تشكيل خانواده جوانان را كمك كرد چرا نه ؟اگر موضوع را پيچيده كنيم از نيكي و خير باز ميمانيم وظيفه انساني بر خير ونيكي و تقسيم بهتر امكانات است نه نكراني از كم شدن صندوق و حرص و طمع اگر امر خير است كم نخواهد شد . بركت كار انساني غير قابل انكار و غير قابل توصيف است
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
      14 0
      لطفا این طرح را تصویب کنید .تا جوانان برند سر کار
    • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      22 0
      این طرح هیچ مشکلی نداره که هیچ حتیذباعث پیشرفت میشه آقایون دولتی که همچنین نظری دارن که پیامدهای بی ربط این طرح رو میگن فقط فکرشون پولی هست که زورشون میاد پول مردم رو به خودشون برگردونن.
    • بی‌نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      20 1
      اینکه می‌فرمایید بازنشستگی زودتر از موعد باعث میشه بازنشستگان در بازار دوباره شروع به کار کنند کجاش نامعقول هست طوری حقوق بازنشستگی بهش بده که نره دنبال کار و بره دنبال آرزوهای خودش اینطوری روحیه اش درست میشه انرژی مثبت میشه و کسی هم پیدا میشه که از دولت قدردانی کنه و بجای تنفر از شما به شما عشق میورزه .دنیا پر از حس خوب میشه و بار مثبت این انرژی دوباره به دولت برمیگرده
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
      26 0
      کی دولت کاری کرده که بار رو دوش مردم کم بشه کی میخواین کاری کنید که تو اون کار فقط مشکلات مردم مهم باشه.
    • سعید جدیدی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      5 0
      با سلام و احترام.میتوان مقداری از کسور این ۵ سال ارفاقی را به عهده خود متقاضی گذاشت و پاداش سنوات خدمت را به میزان همان ۲۵ سال داد و با این روش دیگر بار مالی برای دولت و صندوقها کمتر خواهد شد.راهش همینه.
    • اقازاده IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      8 1
      با تمام توان واختيارات نزاريد جوانان بياند سركار اونها كار بلد نيستند . فقط خودمان كار كنيم ثروتمند شويم نمايندگان محترم مجلس الهي چشم نخوريد نزاريد جوانان بياند اونها به زندگي و تشكيل خانواده نيازي ندارند به وضع موجود قانع بشوند
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      11 0
      اگر كا ربه عدالت توزيع بشود تا به جوانان و كساني كه نياز و شرايط را دارند برسه كجاش بده چرا نمي زاريد اجرايي بشه اگر در هر مخالفت كنيد كه كاري انجام نميشه اين از واجبات است
    • پیمان IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      11 0
      سلام تورو به علی زودتر انجام بدین دیگه خسته شدیم بابا ماهم انسانیم بزارین باز نشست بشیم جوانان بیان سرکار مشکل روحی روانی دارن دارن خودکشی میکنن تور خدا تور جان بچها تون زودتر این طرح بزارین تورو به فاطمه زهرا خاک ‌پای تون میبوسم من بیمه کاربریم بیمه تامیین اجتماعیم یه فکریم برای ما بکنین تورو خدا
    • يعقوب منتظر IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
      9 0
      يه طرحي هم جوانان بي كار را ميخواد مشغول كنه شيطان حرص و طمع و زيادخواهي مانع ميشود خداوند رادرنظر بگيريد وعده خدا حتمي است
    • علی میرزایی کاشدار IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      11 0
      معلوم است که بافت جوان بیکار به سراغ افسردگی و ناامیدی سوق داده شده واگر طرحی همچون بازنشستگی پیش از موعد اجرا شود بدونه شک ناجی جوانان خواهد بود. ضمنن مسوولان منتخب مردم هستند لطفا به فکر جوانان باشید این طرح رو اجرایی کنید
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      0 0
      خواهشا قانون بازنشستگی پیش از موعد بانوان زودتر بتصویب وبه مرحله اجرا برسونین ،شرایط خانم ها یکسان نیست بعضی ها دیگه توان کار ندارن وهیچ انگیزه ای هم براشون نمونده ، بزارین نیروی جوان وبیکار بیاد سرکار
    • ا.غ IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      با سلام، اجرای طرح بازنشستگی پیش از موعد نیاز به وزیری جسور و جوان نیاز داشت که دکتر عبدالمکی هستند جهت اجرای آن. ان شاءالله