۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
افزایش یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومانی برای استانداردهای حداقلی زندگی
بازار از جزئیات افزایش حقوق گزارش می دهد

افزایش یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومانی برای استانداردهای حداقلی زندگی

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار گفت: هزینه سبد معیشت کارگران در کمیته دستمزد ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد که این رقم نسبت به سال گذشته ۱میلیون و ۱۸۰ هزار و ۷۳۷ تومان افزایش داشته است.

بازار، ملیحه خورده پا: هزینه سبد خانوار برای مشخص شدن میزان افزایش دستمزد سال ۹۹ قرار بود تا پایان بهمن ماه تعیین شود اما غیبت نماینده  کارفرمایی در آن جلسه موجب شد تا روزگذشته بار دیگر کمیته دستمزد برگزار و تکلیف هزینه معیشت کارگران مشخص شود و پس از آن چانه زنی برای افزایش حقوق سال آینده کارگران کلید بخورد.

فرامرز توفیقی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره جزئیات جلسه شب گذشته کمیته دستمزد گفت: در جلسه کمیته دستمزد که با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد به دلیل اختلاف دیدگاه میان این سه رکن از شورای  عالی کار زمان جلسه به درازا کشید.

وی افزود: تفاوت دیدگاه  عمیقی میان نمایندگان کارگری و کارفرمایی بر سر میزان هزینه معیشت کارگران وجود داشت زیرا نمایندگاه کارفرمایی براین باور هستند که باید هزینه زندگی خانوار کارگری برمبنای قیمت کالاها با پایین ترین کیفیت تعیین شود، به عنوان مثال هزینه میوه در سبد معیشت کارگران برمبنای بی کیفیت ترین میوه ها و یا برنج برمبنای ارزان ترین نوع برنجی که در بازار وجود دارد، بسته شود.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار ادامه داد: اما دیدگاه نمایندگاه کارگران در کمیته دستمزد برای تعیین هزینه معیشت کارگران اینگونه است که حداقل استانداردها برای زندگی و معیشت جامعه  کارگری رعایت شود.

توفیقی تصریح کرد: برای تعیین هزینه معیشت کارگران لازم است تا قیمت ها از درگاه مرکز آمار ایران، بانک مرکزی، سامانه ۱۲۴  و قیمت میوه از میادین میوه و تره بار استعلام شود اما نماینده کارفرمایی تلاش دارد تا قیمت های حداقلی را برای تعیین هزینه معیشت کارگران لحاظ کنند. به عنوان مثال نمایندگان کارفرمایی قیمت میوه را برمبنای نرخنامه میادین میوه و تره بار در هزینه معیشت لحاظ می کنند و این درحالیست که قیمت میوه روزانه تعیین شده و با آنچه در نرخ نامه درج شده است، تفاوت دارد.

تعیین سهم خوراکی ها از سبد معیشت

وی خاطرنشان کرد: پس از ساعتها چانه زنی میزان هزینه معیشت کارگران ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین و سهم خوراکی ها  ۱ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۹۴۳ تومان اعلام شد.

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار با اشاره به رشد ۵۴ درصدی سهم خوراکی ها از سبد معیشت کارگران گفت: سال گذشته سهم خوراکی ها از سبدمعیشت کارگران ۹۹۲ هزار و ۴۴۵ تومان بود.

وی افزود:سال گذشته سهم خوراکی ها از گروه درآمدی کارگری ۲۶.۴ درصد بود که امسال این رقم به ۳۱.۲۸ درصد رسیده است.

توفیقی با اشاره به شیب تند افزایش قیمت موادخوراکی ادامه داد: سال گذشته سهم غیرخوراکی ها از گروه درآمدی کارگری ۶۸.۸۲ درصد بود که این رقم امسال به ۶۹.۰۴ درصد رسید.

 تلاش برای حفظ قدرت خرید سال ۹۸ کارگران

رئیس کمیته مزد کانون عالی شورای اسلامی کار با اشاره به اینکه سبد معیشت امسال کارگران نسبت به سال ۹۷ بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان تفاوت دارد، تصریح کرد: تلاش می کنیم تا با افزایش این رقم به مجموع درآمد کارگران قدرت خرید آنها را در سال ۹۹ به میزان قدرت خرید جامعه کارگری در سال ۹۸ حفظ کنیم.

توفیقی خاطرنشان کرد: حقوق سال گذشته کارگران ۵۴.۱۲ درصد هزینه زندگی آنها را پوشش می داد و اگر بتوانیم مابه التفاوت سبدمعیشت امسال و سال گذشته کارگران را به مجموع درآمد آنها اضافه کنیم کل دریافتی کارگران می تواند ۵۸ درصد هزینه های این قشر از جامعه را پوشش دهد و بدین ترتیب توانسته ایم قدرت خرید کارگران را حفظ کنیم.

کد خبر: ۶٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha