۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
نیروگاه‌های مشهد دود می‌کنند؛ کمبود گاز عامل سوزاندن مازوت
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

نیروگاه‌های مشهد دود می‌کنند؛ کمبود گاز عامل سوزاندن مازوت

مشهد- همه‌ساله با افزایش برودت هوا تأمین سوخت نیروگاه‌های برق با مشکلاتی مواجه می‌شود چراکه شرکت ملی گاز ایران علیرغم تعهد به وزارت نیرو برای تأمین سوخت اما در زمستان از دایره این تعهد خارج شده و بر همین اساس نیروگاه‌ها از نفت کوره برای تولید برق استفاده می کنند که این موضوع خود سرآغاز داستان آلودگی هواست.

بازار؛ گروه استان ها: شرکت ملی گاز ایران در سه ماه فصل زمستان اولویت خود را تأمین گاز بخش خانگی می‌داند به همین دلیل نیروگاه‌های برق مجبور هستند از مخازن خود و از سوخت دوم یعنی گازوئیل و یا نفت کوره استفاده کنند.

مشکلات و آلودگی‌های ناشی از سوخت مازوت و تبعات آن در طی سال‌های گذشته همواره به یکی از کابوس‌های شهروندان مشهدی و مسئولان تبدیل‌شده بود و این روز ها که باری دیگر سرما بر استان خراسان رضوی خیمه زده است لذا مصرف گاز شهری بالا رفته و دست نیروگاه ها ا برای استفاده از این سوخت پاک در حنا گذاشته است.

نیروگاه حرارتی توس در کیلومتر ۱۲ جاده مشهد - چناران یکی از نیروگاه‌های کشور از نوع حرارتی با ظرفیت تولید ۶۰۰ مگاوات برق است که از سه نوع سوخت مازوت، گازوییل و گاز استفاده می‌کند و تنها نیروگاه مازوت سوز در این استان است.

بنا بر اعلام کارشناسان سوخت مازوت این نیروگاه در حال حاضر بخش عظیمی از الودگی را به شش های شهروندان روانه می کندکه دود آن از صد ها متر آنطرف تر قابل مشاهده است.

سوزاندن مازوت البته نه از سر دل‌خوشی است بلکه باوجود مهیا بودن شرایط استفاده از گاز برای به چرخش درآوردن توربین‌ها اما همه‌ساله در زمستان به دلیل کمبود این منبع انرژی به‌ناچار نیروگاه‌های استان خراسان مجبور به سوزاندن میلیون‌ها لیتر مازوت می‌شدند که بنا بر گفته مدیرعامل  شرکت برق‌ منطقه‌ای خراسان این مصرف به ۱۲ میلیون لیتر در روز هم می‌رسید.

چاره چیست؟
آلودگی هوای مشهد با وجود اینکه محدودیت های کرونایی تمامی سرویس های مدارس و هم چنین فعالیت بسیاری از کارگاه ها را به تعطیلی کشانده اما در دو هفته گذشته شاخص آلایندگی ها را هم چنان در وضعیت هشدار نگاه داشت.

آلودگی هوا این روز ها موجب شده تا مردم و مسئولان بر روی هر منبع آلاینده ای دست گذاشته و انگشت اتهام را به سوی آن بلند کنند و لذا نیرو گاهای حرارتی از جمله این منابع آلاینده در مشهد مقدس است که بنا بر اعلام مرکز پایش آلاینده‌های محیط زیست مشهد افزون بر ۲۶ درصد آلودگی را به خود اختصاص داده است.

این موضوع حالا مسئولان را بر سر دو راهی قرار داده و موجب شده تا آن ها بین خاموشی و قطعی برق، به سوزاندن مازوت و البته آلودگی هوا برای تامین برق مورد نیاز تن دهند.

صرفه جویی راهکار منطقی
در همین راستا سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد در خصوص اینکه آیا راهکاری برای جلوگیری از مصرف مازوت در نیرو گاه حرارتی توس وجود دارد یا خیر به بازار گفت: با توجه به تداوم سرمای هوا و افزایش مصرف گاز خانگی لذا مصرف گاز افزایش یافته و به دنبال آن تامین سوخت گاز برای نیروگاه های برق با محدودیت مواجه شده است.

علیرضا کاشی با اشاره به اینکه در این راستا از تمامی شهروندان خواهان صرفه جویی در مصرف برق به منظور کاهش  مصرف سوخت در نیروگاه ها هستیم بیان کرد: در همین راستا از شهرداری مشهد، مدیریت بوستان ها، استانداری خراسان رضوی، دستگاه های اجرایی و حتی سازمان آتش‌نشانی خواسته شده تا درمدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیرو را همراهی کنند. 

وی با اشاره به این موضوع که تامین گاز برای سوخت نیروگاه ها در کل کشور دچار مشکل شده و هرقدر مصرف گاز و برق بیشتر مدیریت شده و در این بخش ها صرفه‌جویی صورت گیرد، خاموشی ها کمتر و آلایندگی‌ هوای ناشی از مصرف سوخت مازوت در نیروگاهها نیز کاهش می‌یابداظهار کرد: خوشبختانه هم‌اینک مدیریت مصرف برق در حال اعمال بر صنایع و مراکز غیرحساس در مشهد است و با هماهنگی صورت گرفته این بخش ها مصرف برق خود را در ساعاتی از روز کاهش می‌دهند.

سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق مشهد با اشاره به این موضوع که از ابتدای دی ماه جاری پنج هزار لامپ روشنایی خیابانی در بلوارهای اصلی و خیابانهای سطح کلانشهر مشهد به صورت یک در میان خاموش شده گفت: با اجرای این طرح تاکنون ۱۷ مگاوات ساعت صرفه‌جویی در مصرف برق صورت گرفته است. 

کاشی ادامه داد: خط قرمز شرکت توزیع نیروی برق مشهد «مدیریت بار در بخش خانگی» است لذا تلاش می‌شود این بخش از مشترکان دچار مشکل در دریافت برق نشود اما اگر مصرف گاز به همین منوال پیش رود، مدیریت مصرف در بخش خانگی نیز اعمال خواهد شد. 

وی گفت: البته خوشبختانه فعلا هیچ مشکلی در تامین برق برای کلانشهر مشهد وجود ندارد.

سهم ۲۶ درصدی نیروگاه ها در تولید آلاینده‌ها
در همین راستا مسئول مرکز پایش آلاینده‌های محیط‌زیست مشهد اعلام کرد: بر اساس محاسبات ارائه‌شده در«سیاهه وضعیت هوای کلان‌شهر مشهد» سهم نیروگاه‌ها در آلایندگی هوا تا ۲۰ درصد و به‌طور مشخص سهم نیروگاه‌های توس، مشهد، فردوسی و شریعتی در تولید آلاینده‌های جوی ۲۶ درصد است.

رضا اسماعیلی افزود: مصرف گاز طبیعی به‌عنوان سوخت در نیروگاه‌های برق، زمستان هرسال با محدودیت مواجه می‌شود به‌طوری‌که آن‌ها ناگزیر به استفاده از سوخت مایع و برخی مواقع مازوت هستند لذا سهم این بخش در آلودگی هوا به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. 

مسئول مرکز پایش آلاینده‌های محیط‌زیست مشهد گفت: این در حالی است که شرایط اقلیمی و محیطی در زمستان باعث پدیده وارونگی دما نیز می‌شود که مانعی برای تخلیه طبیعی آلاینده‌ها از فضای تنفسی شهروندان مشهدی و باعث افزایش غلظت آلودگی هوا تا سطح هشدار است. 

وی یادآور شد: در حالی تنفس شش روز ممتد هوای آلوده در این کلان‌شهر وضعیت را به مرز هشدار رساند که به‌کارگیری سوخت فسیلی آلاینده مازوت به‌جای سوخت پاک گاز در نیروگاه‌های برق، سهم قابل‌توجهی در ایجاد این وضعیت زیست‌محیطی نامطلوب دارد.

چه باید کرد؟
بنا بر گفته کارشناسان خراسان رضوی امسال حداکثر مصرف روزانه ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در روزهای سرد را تجربه کرده و اگر حجم مصرف گاز به همین منوال ادامه یابد درنهایت به نقطه‌ای خواهد رسید که چاره‌ای جز قطع گاز باقی نماند. 

کارشناسان بر این باورند که اگر تولید گاز در کشور دائماً افزایش یابد و به همان نسبت میزان مصرف نیز بیشتر شود امری منطقی نیست لذا باید تدبیری اندیشیده شود که بازده یا کارکرد تجهیزات مصرف سوخت در بخش‌های خانگی واداری، نیروگاهی و صنعتی افزایش یابد و این موضوع میسر نمی‌شود مگر با نوسازی و بهسازی نیروگاه‌های و مدیریت مصرف انرژی.

گرچه امسال بسیاری از مسئولان طرح رایگان بازدید  و کنترل کیفیت موتورخانه‌ها را رسانه‌ای کردند و پیرامون آن مانور دادند اما مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی هفته گذشته اعلام کرد: طبق ماده ۱۷ قانون هوای پاک، اداره کل استاندارد و شرکت‌های مورد تأییدش باید کنترل کیفیت و معاینه فنی موتورخانه‌ها را انجام دهند که متأسفانه در این زمینه تاکنون موفقیتی حاصل نشده است!

کد خبر: ۶۶٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha