۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
مصرف گاز ۷ کارخانه سیمان در اصفهان به حداقل رسید| کاهش گازرسانی به نیروگاه شهید منتظری
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد:

مصرف گاز ۷ کارخانه سیمان در اصفهان به حداقل رسید| کاهش گازرسانی به نیروگاه شهید منتظری

اصفهان- مدیرعامل شرک گاز استان اصفهان گفت: به دلیل افزایش مصارف خانگی در استان اصفهان مجبور به کاهش گازرسانی به هفت کارخانه سیمان و نیروگاه شهید منتظری شدیم.

مریم یاوری؛ بازار: آلودگی هوا چالشی جدی است که سال‌هاست در پاییز و زمستان گریبان شهرهای بزرگ را می‌گیرد و گویا هیچ کس را یارای مقابله با این پدیده نیست، امسال که سرمای استخوان سوز نیز با این چالش پیوند خورده است، شرایط را بدتر از سال‌های گذشته کرده و مشکلات زیادی در زمینه تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت صنایع و همچنین تامین سوخت مورد نیاز برای گرم کردن خانه‌ها ایجاد کرده است.

اصفهان صنعتی ترین استان کشور است و از این رو مصرف گاز در این استان تاثیر بسزایی در میزان آلودگی هوا و همچنین گازرسانی به دیگر استان‌های کشور دارد، برای بررسی بیشتر وضعیت مصرف گاز در استان اصفهان گفت‌وگویی را با سید مصطفی علوی، مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان داشته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

*در حال حاضر میزان گاز مصرفی در استان اصفهان چقدر است؟
مصرف گاز در استان اصفهان طی روز پنجشنبه هفته گذشته ۷۰ میلیون متر مکعی بوده است و این در حالی است که در شب گذشته با افزایش یک میلیون متر مکعب مصرف این میزان به ۷۱ میلیون متر مکعب رسیده است.

حجم گاز مصرفی در صنایع ۲۰ میلیون متر مکعب و در مصارف خانگی ۵۰ میلیون متر مکعب است که یک میلیون متر مکعب مازاد مصرف شده در شب گذشته نیز مربوط به مصارف خانگی بوده است.  اگر مصارف خانگی در استان مدیریت نشود دچار افت فشار خواهیم شد ضمن اینکه باید توجه داشت خطوط اصلی گاز از استان اصفهان عبور می‌کند.

*مصرف گاز صنایع در حال حاضر به چه صورت است؟
باید توجه داشت که کاهش مصرف گاز در صنایع ناگهانی صورت نمی‌گیرد بلکه این اقدام به صورت برنامه‌ریزی شده است، این اقدام توسط دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود و از این رو تصمیم گیری در خصوص محدودیت گازرسانی به صنایع استان از طرف مسئولان بالادستی ابلاغ می‌شود.

هفت کارخانه سیمان در استان اصفهان در حداقل مصرف گاز هستند و در صورتی که خود این شرکت‌ها تمایلی نداشته باشند که با حداقل مصرف گاز کار کنند، کوره‌هایشان را خاموش می‌کنند و این کارخانه‌ها با گاز طبیعی تولید محصول ندارند

این شرکت لیستی را به صورت کتبی تهیه و به شرکت گاز در استان ابلاغ می‌کند و به حداقل رساندن و یا قطع گازرسانی برای صنایع در این زمینه انجام می‌شود.

*در حال حاضر در کدام یک از صنایع استان قطعی و یا به حداقل رساندن گاز را داشته‌اید؟
هفت کارخانه سیمان در استان اصفهان در حداقل مصرف هستند و در صورتی که خود این شرکت‌ها تمایلی نداشته باشند که با حداقل مصرف گار کار کنند، کوره‌هایشان را خاموش می‌کنند و این کارخانه‌ها با گاز طبیعی تولید محصول ندارند.

سه عدد از این کارخانه‌ها در محدوده شهرستان اصفهان و مابقی درشهرستان‌های نایین، اردستان و کاشان قرار دارند، مصرف گاز این کارخانه‌ها نیز بین ۸۰ تا ۶۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است.

علاوه بر این مصرف گاز در هیچ صنعتی را صفر نکردیم، در این زمینه برای شرکت فولاد مبارکه که مصرف گاز در این شرکت ۱۰ میلیون متر مکعب بوده امروز گاز تخصیصی به پنج میلیون متر مکعب رسیده است.

*آیا محدودیت تامین گاز برای نیروگاه‌های اصفهان را نیز داشته‌اید؟
در این زمینه محدودیت گازرسانی به نیروگاه شهید محمد منتظری را داشته‌ایم ضمن اینکه گاز نیروگاه چهلستون که خارج از محدوده اصفهان بزرگ است نیز قطع شده است.

*چه میزان محدودیت مصرف گاز در صنایع ایجاد شده است؟
در حال حاضر ۱۳ میلیون متر مکعب کاهش مصرف گاز در صنایع استان را ایجاد کرده‌ایم که چنانچه شهروندان در زمینه مصرف گاز رفتار منطقی داشته باشند می‌توانیم به صنایع کمک بیشتری داشته‌ باشیم.

*بزرگ‌ترین چالش فعلی مصرف گاز در بخش مصارف خانگی چیست؟
در این زمینه باید توجه داشت که مصرف گاز خانه‌های خالی و همچنین در مدارسی که تعطیل هستند و ادارات پس از ساعات کاری و در روزهای تعطیل مشکل جدی است و باید شهروندان نیز به این امر توجه ویژه داشته باشند.

چنانچه مردم در کاهش دو درجه‌ای دمای منازل همکاری داشته باشند می‌توانیم شاهد صرفه‌جویی در مصارف خانگی و در مجموع  تامین پنج میلیون متر مکعب گاز برای فعالیت صنایع و گاز رسانی به دیگر استان‌های کشور باشیم.

محدودیت گازرسانی به نیروگاه شهید محمد منتظری را داشته‌ایم ضمن اینکه گاز نیروگاه چهلستون که خارج از محدوده اصفهان بزرگ است نیز قطع شده است

*آیا تاکنون افزایش مصرف گاز منجر به قطعی گاز در بخش خانگی شده است؟
خیر در این زمینه به جرات می‌توان گفت در هیچ نقطه‌ای از استان در زمستان امسال قطعی گاز نداشته‌ایم و همکاران به شدت مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهند اما اگر کمک مردم نباشد ما مجبور به محدود کردن فعالیت صنایع و افت فشار در خطوط داخلی خواهیم بود و از شهروندان می‌خواهیم که یک ماه دیگر با اداره گاز همکاری داشته باشند.

*طرح تشویقی برای مدیریت مصرف گاز در استان در بخش مصارف خانگی چیست؟
شرکت ملی گاز ایران در این زمینه ابلاغیه‌ای را داشته مبنی بر اینکه مشترکانی که طی ماه‌های دی، بهمن و اسفند تا ۲۰۰ متر مصرف کنند، مشمول دریافت تشویقی می‌شوند و بر این اساس هزینه گاز این مشترکان از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به صفر می‌رسد.

همچنین مشترکانی که کمی بیش از ۲۰۰ متر مکعب مصرف کنند و میزان مصرف آنها در سال‌های گذشته ۱۰ درصد کمتر از زمان قبل باشد نیز مشمول طرح تشویقی خواهند شد و بر این اساس در مجموع هزینه مصرف گاز مشمول تخفیف ۱۵ درصدی می‌شوند.

البته باید توجه داشت که برای مشترکان پرمصرف نیز جریمه دیده است و اگر مشترکان مصرف مازاد بر مصرف سال‌های گذشته داشته باشند مشمول جریمه می‌شوند و چنانچه ۱۵ درصد افزایش مصرف داشته باشند باید ۱۵ درصد بیشتر هزینه گاز را بپردازند.

شرکت ملی گاز ایران در این زمینه ابلاغیه‌ای را داشته مبنی بر اینکه مشترکینی که طی ماه‌های دی، بهمن و اسفند تا ۲۰۰متر مصرف کنند، مشمول دریافت تشویقی می‌شوند و بر این اساس هزینه گاز این مشترکان از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به صفر می‌رسد

*اخیرا شاهد افزایش تغییر کاربری در اصفهان و افزایش مصرف گاز در این بخش هستیم، در این زمینه چه میزان افزایش مصرف گاز را در استان داشتیم؟
این مصوبه که مربوط به خارج از طرح تفصیلی شهر و طرح هادی روستاها بود را اجرایی کردیم و به آنها انشعاب دادیم اما باید توجه داشت که این مصوبه تنها سه سال اجرایی شد و دیگر چنین انشعاباتی واگذار نمی‌شود. ضمن اینکه چنانچه ملکی فاقد پروانه ساختمانی از شهرداری باشد نمی‌تواند انشعاب گاز را دریافت کند.

*کدام بخش‌ها بیشترین بدهی را به شرکت گاز استان اصفهان دارند؟
نهادهای دولتی بیشترین بدهی را به شرکت گاز استان اصفهان دارند و بخش خصوصی در این زمینه بیشترین همکاری را داشته است، وضعیت ادارات دولتی مناسب نیست و هر گاه که بودجه‌ای دریافت کنند بخشی از بدهی خود را پرداخت می‌کنند اما ما اهل تهاتر نیز هستیم اما در نهایت باید پول نقد به حساب خزانه واریز شود تا دولت بتواند یارانه‌ها را پرداخت کند.

*بازرسی از اماکن دولتی و خصوصی که در صوت تعطیل بودن مصرف گاز دارند چگونه انجام می‌شود؟
در این زمینه تیم‌های بازرسی تا روزانه ۵۰۰ مورد بازرسی را نیز انجام می‌دهند و تاکنون تذکرات کتبی را نیز ارائه کرده‌ایم و در این زمینه با هیچ نهادی تعارف نداریم.

نهادهای دولتی بیشترین بدهی را به شرکت گاز استان اصفهان دارند و بخش خصوصی در این زمینه بیشترین همکاری را داشته است، وضعیت ادارات دولتی مناسب نیست و هر گاه که بودجه‌ای دریافت کنند بخشی از بدهی خود را پرداخت می‌کنند

*امسال چه تعداد مشترک جدید به شرکت گاز استان اصفهان اضافه شده است؟
امسال برنامه ما برای افزایش مشترکان تا ۶۰ هزار مشترک جدید است که تاکنون ۶۰ درصد آن محقق شده است.

چالش کمبود سوخت در کشور ایران که خود منبع سوخت های فسیلی است برای بسیاری از مردم ناملموس است، اما تولید این انرژی نیاز به سرمایه های کلان و زمان زیاد دارد و از این رو هر یک از ما با صرفه جویی در مصرف سوخت می توانیم به گرمای خانه کودکی در دور دست ها نیز کمک کنیم.

کد خبر: ۶۶٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha