۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
بازار میوه اصفهان در تلاطم؛ نوبرانه‌هایی که وابسته به ارز و دلارند
بازار گزارش می دهد؛

بازار میوه اصفهان در تلاطم؛ نوبرانه‌هایی که وابسته به ارز و دلارند

اصفهان- بازار میوه اصفهان این روزها رنگ و لعاب جدیدی از گرانی به خود گرفته که به گفته کارشناسان این امر ناشی از تلاطم ارز و دلار و صادرات میوه است.

دریا قدرتی پور؛ بازار: جولان میوه های خوش و آب و رنگ پاییزی و زمستانه، دست از سر بازار برنمی دارند، میوه‌هایی که با ورود به فصل زمستان امپراطوری جدیدی برای خود به راه انداخته اند و با اینکه گاهی کیفیت مناسبی هم ندارند، اما به هر حال وقتی پای میوه های نوبرانه و ارگانیک و یا کمبود واردات پیش می آید گرانی را هم با خود یدک می کشند.

دور ماندن برخی میوه ها از دست بسیاری از طبقات جامعه نتیجه ای است که گرانی بازار میوه با خود به همراه دارد تحولاتی که این روزها در هر سوپر میوه ای می توان یافت. اصغر مدنی یک کارمند ساده است که برای خرید میوه به یکی از سوپرهای میوه در خیابان جی مراجعه کرده است، او به خبرنگار بازار می گوید: طرف میوه این روزها نمی توان رفت، از موز که از ۱۸ تا کیلویی ۳۰ هزار تومان مانور داده تا میوه های دیگری که دست خریداران از آنها کوتاه شده است.

گرچه در این وضعیت، میوه فروش‌ها هم هر کدام ساز خود را می زنند و به سلیقه های متفاوت اقدام به فروش میوه می کنند؛ چیدمان مغازه های میوه فروشی گویای همه چیز است، از میوه های کمی نارس تر و یا بسیار رسیده و له شده ابتدای کار که قیمت کمتری را به خود اختصاص می دهد تا بخش لاکچری نشین مغازه که میوه های تر و تازه تر و درشت تر و به قول معروف با کلاس تری را برای مشتریان خاص تر دارد.

اینجا در بازار میوه فروشان هر چه پول بدهی آش می خوری و هر روز قیمت ها هستند که تعیین می کنند میوه های گران تر به خانه بروند یا نروند.

بالا و پایین شدن قیمت‌ها
اکبر میثاقی، شهروند اصفهانی دیگری است که در خیابان پروین سکونت دارد، یکی از خیابان های متوسط شهر که قیمت میوه ها و تره بارش نسبت به مناطق بالاتر مناسب تر است. او می گوید: قیمت میوه در اصفهان بستگی به محلات شهری دارد؛ بالای شهر بالتبع گران تر است و پایین شهر قیمت ها کمی پایین‌تر می‌آید.

این اوضاع، اما به همین جا ختم نمی شود، میوه هایی که در حال رخت کندن از فصل زرد هستند و فصلشان تمام شده است، رنگ گرانی افسار گسیخته ای به خود می گیرند و میوه هایی هم که تازه پا به مغازه ها می گذارند به خاطر تازه رسیدنشان گران هستند. این دو دسته به هر حال بر پیشانی خود مهر گرانی را دارند با این تفاوت که یکی روزهای آخر حضورش در بازار را می گذراند و رو به نایابی است و دیگری هنوز به طور کامل نیامده که بخواهد جای  میوه های فصل دیگررا پر کند و همین موضوع باعث شدت گرفتن روند افزایش قیمت میوه می شود.

برخی از میوه ها هم به این سبب که بر پیشانی خود نام «ارگانیک» را دارند، بالتبع قیمتشان هم بالا است و قدرت خرید را از خیلی ها می گیرد. این میوه های کمیاب سالم که کود شیمیایی را لمس نکرده اند، آن قدر قیمت بالایی دارند که در مغازه های پایین و مرکز شهر جایی باز نکرده اند

در این میان برخی از مردم هم می گویند به علت قیمت های زیاد میوه ترجیح می دهیم که میوه نخوریم، مثلا انا این فصل در جعبه های فانتزی و کاغذی وقتی بالای ۱۸ هزار تومان است ترجیح داده می شود که با سیب جایش عوض شود. انارهای با قیمت کمتر هم یا ترش هستند و یا گندیده و صرفه چندانی برای خرید ندارند.

در این میان برخی از میوه ها هم به این سبب که بر پیشانی خود نام «ارگانیک» را دارند، بالتبع قیمتشان هم بالا است و قدرت خرید را از خیلی ها می گیرد. این میوه های کمیاب سالم که کود شیمیایی را لمس نکرده اند، آن قدر قیمت بالایی دارند که در مغازه های پایین و مرکز شهر جایی باز نکرده اند و معمولا جایشان در ویترین های شیک هایپرمارکت ها یا فروشگاه های زنجیره ای بزرگ است.

چه نوبرانه؛ چه ارگانیک همه گرانند
به اعتقاد معصومه شایگانکه در خیابان ملک شهر زندگی می کند اگر به محصولات نوبرانه برچسب ارگانیک هم بچسبد، قیمتشان حتی چندین برابر می شود و این در حالی است که خیلی ها قدرت خرید این نوع میوه ها را نداشته و فقط با حسرت به آنها نگاه کنند.

با این حال برخی هم حاضر می شوند برای دو تا سه انبه متوسط بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان پرداخت کنند و این مساله تکانی به قیمت ها نخواهد داد، گرچه نایب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان تاکید می کند که مردم برای تهیه میوه با قیمت بهتر و عادلانه تر می توانند از بازار های روز مربوط به شهرداری خریداری کنند و با قیمت کمتر و کیفیت بهتر میوه بخرند.

تفاوت فاحش قیمت در بالا و پایین شهر
قیمت میوه اما در بالا و پایین شهر تفاوت می کنند و گاهی بین چهار تا پنج هزار تومان در یک کیلوگرم میوه تفاوت قیمت بین خیابان های بالا و پایین شهر وجود دارد.

حالا قیمت هر کیلو پرتقال با کیفیت از ۷  تا ۱۵ هزار تومان می رسد؛ پرتقال تامسون شمال از کیلویی هشت هزار تومان تا ۱۲ و الی ۱۴ هزار تومان می رسد و پرتقال های آبگیری هم از هفت شروع می شود و تا ۱۰ هزار تومان می رسد؛ البته این قیمت ها در میادین میوه و تره بار متفاوت تر می شود و اختلاف فاحشی با خرده فروش ها دارد.

در این ارتباط نائب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار اصفهان به بازار می گوید: صادرات بی رویه برخی از اقلام میوه باعث شده که شاهد قیمت بالاتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته باشیم.

اگر دولت به صادرات بی رویه پرتقال ادامه بدهد معلوم نیست شب عید بتوانیم تضمین کنیم که قیمت پرتقال بالا نرود به این خاطر که به هر حال در شب عید بازار تقاضا بیشتر می شود

فروشگاه های کوثر بهترین نقاط خرید میوه
محمدصادق ریاحی به مردم توصیه می کند که از فروشگاه های کوثر و عمده فروشی ها خرید کنند تا با قیمت های مناسب تری بتوانند اقلام بیشتری از میوه ها را به خانه ببرند.

وی با اعلام اینکه البته بازار میوه بستگی به عرضه و تقاضا دارد و قیمت ها بر حسب این موضوع رقم می خورد تاکید کرد: برخی اوقات مثل مناسبت هایی مثل شب یلدا یا شب عید به علت تقاضای زیادتر برخی از دلالان سعی می کنند که قیمت ها را بالا ببرند، اما ما هر آنچه در توان داریم سعی می کنیم با نظارت هایی که داریم چنین اتفاقی نیافتد.

نائب رئیس اتحادیه میادین میوه و تره بار  اضافه می کند: اگر دولت به صادرات بی رویه پرتقال ادامه بدهد معلوم نیست شب عید بتوانیم تضمین کنیم که قیمت پرتقال بالا نرود به این خاطر که به هر حال در شب عید بازار تقاضا بیشتر می شود.

نظارت بر قیمت میوه و سبزیجات بسته بندی شده
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در این ارتباط معتقد است که نظارت بر قیمت میوه و سبزیجات بسته بندی شده انجام و تخلفات در بستر قانون بررسی می شود.

اکبر عادل مرام افزود: میوه و سبزی در هایپرمارکتها تفاوتی با میوه عرضه شده در میادین ندارند و لزومی به افزایش قیمت آنها وجود ندارد چراکه افزایش قیمت به دلیل اضافه شدن هزینه بسته بندی و دستچین کردن میوه و سبزیجات است که البته در شرایط کرونایی با توجه به تاکیدات ستاد مبارزه با کرونا، یکی از راه‌های جلوگیری از شیوع بیماری این است که محصولات در شرایط مناسب بسته بندی شوند.

وی تاکید کرد: میوه عرضه شده در سطح میادین، مخلوطی از میوه درجه یک و دو است که در هنگام عرضه در واحدهای صنفی از هم جدا و میوه درجه دو با قیمت کمتر نسبت به درجه یک عرضه و هزینه ای برای دستچین شدن میوه تحمیل می شود.

واحدهای بازرسی و نظارت، گزارشهای تخلفات قیمت را رصد می کنند
عادل مرام با تاکید براینکه واحدهای بازرسی و نظارت، گزارشهای تخلفات قیمت را رصد می کنند، خاطرنشان کرد: گزارشهای افزایش قیمت رسیده به سامانه ۱۲۴، بررسی و برخورد قانونی با متخلفان انجام می شود.

با همه این موارد، گرانی ها اما کار خود را می کنند، گرانی هایی که همراه با روزهای کرونایی تحولاتی را در هر سوپر میوه ای رقم زده اند، به گفته اصغر مدنی که برای خرید میوه به یکی از سوپرهای میوه در خیابان بزرگمهر مراجعه کرده است، طرف میوه این روزها نمی توان رفت، چه برسد به ایام شب عید که معلوم نیست چه بر سر بازار میوه می آید و هر مغازه داری برحسب سلیقه خود قیمت ها را بالا و پایین می کند.این روزها در میوه فروشی ها روش جدیدی هم آغاز شده است، میوه فروش ها میوه های تر و تازه تر و درشت تر را در داخل مغازه و فقط برای بعضی از مشتریان پولدارشان رونمایی می کنند و ما کارگرها باید عزا بگیریم که بچه هایمان همان میوه های نوبرانه را هم یکبار نتوانند بچشند میوه هایی که می آید و می رود و ما رنگش را هم نمی‌بینیم.

با یک نگاه گذرا به بازار میوه و سبزیجات به خوبی متوجه می شویم که قیمت میوه سبد تغذیه خانواده ها را لاغرتر کرده است که در شرایط کرونایی این روزهای جهان هشداری جدی محسوب می شود، به عقیده کارشناسان اگر روند بالارفتن قیمت ها به لین شکل ادامه داشته باشد با گرانی بی سابقه ای در بازارمیوه شب عید مواجه می شویم که نمی توان جلوی آن را گرفت.

کد خبر: ۶۶٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha