۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی مناطق محروم
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس اعلام کرد

اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی مناطق محروم

زارع، سخنگوی تلفیق لایحه بودجه مجلس، از اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی به روستاها و اتمام پروژه‌های نیمه تمام گازرسانی با اولویت مناطق محروم خبر داد.

به گزارش بازار، رحیم زارع پس از پایان نشست صبح امروز (شنبه) کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ و در نشست خبری گفت: از محل ۱۴.۵ درصد سهم نفت مصوب شد، تا میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی به روستاها و اتمام پروژه‌ها نیمه تمام گاز رسانی به روستاهای روستاهایی کشور با اولویت مناطق محروم، صعب العبور و سیستان و بلوچستان که کمتر گاز رسانی شده در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تصریح کرد: همچنین هزینه‌های مربوط به گاز رسانی مدارس و مساجد، حوزه و پایگاه‌های مقاومت و ناجا از همین محل در روستاها قابل تامین است.

وی افزود: نخستین مصوبه امروز مربوط به پیش بینی دولت برای فروش نفت بود که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرده بود در حوزه فروش نفت در صورت مازاد فروش، درآمد حاصله از آن را در حوزه تملک دارایی به ویژه حوزه حمل و نقل عمومی، دولت الکترونیک، آموزش، سلامت، محیط زیست و تحقیقات هزینه کند که کمیسیون چند موضوع را اضافه کرد.

وی افزود: زیر ساخت‌های آموزشی، زیرساخت‌های هسته‌ای، تحقیقات کاربردی و عملی در حوزه دفاعی، آب و فاضلاب و طرح‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی از جمله موارد اضافه شده در کمیسیون تلفیق است. سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره دیگر مصوبه این کمیسیون گفت: دولت در لایحه بودجه ۴۰ درصد سهم عوارض از هر متر مکعب گاز طبیعی تعیین کرده بود که در کمیسیون تلفیق ۵۰ درصد سهم عوارض از مترمکعب و گاز طبیعی برای تامین و استاندارد سازی سامانه گرمایشی ۱۰۰ هزار کلاس درس از طریق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تعیین شد و مناطق محروم، روستایی و عشایری برای این موضوع در اولویت قرار دارند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس درباره دیگر مصوبه این کمیسیون اظهار داشت: مصوب شد سهم ۳ درصد نفت در مناطق نفت‌خیز و محروم فقط برای اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای مصرف شود و وزارت نفت برای تهیه الگوی مصرف گاز خانگی برای اقلیم‌های مختلف کشور مکلف شد تا این موضوع را تهیه و مصوب کند و این موضوع را هیات وزیران ۲ ماه پس از تصویب قانون بودجه کل کشور باید مصوب کند.

وی افزود: وزارت نفت مکلف به فروش میعانات گازی به شرکت‌های داخلی پتروشیمی به صورت اعتبار اسنادی داخلی شد، همچنین مصوبه کمیسیون تلفیق برای درآمد حاصل از واگذاری بنگاه‌های دولتی که در موضوع سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بود، مصوب کرد این درآمدها برای تقویت تعاونی‌ها پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره آخرین مصوبه امروز کمیسیون گفت: مصوب شد تا معادل ریالی ۲ میلیون تن قیر؛ ۴۸ درصد آن برای راه‌های روستایی، ۲۰ درصد برای آسفالت معابر و بازسازی روستاها با اولویت روستاهای حادثه دیده، ۱۷ درصد برای آسفالت معابر شهرها در اختیار وزارت کشور، سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری ها، ۶ درصد در اختیار بسیج سازندگی برای مصرف پایگاه‌ها و پاسگاه‌ها و راه‌های بین مزارع؛ ۵ درصد برای نوسازی مدارس و ۴ درصد برای بنیاد مسکن برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و به ویژه اولویت روستاهای حادثه دیده اختصاص می‌یابد.

رحیم زارع همچنین در پاسخ به سوالی افزود: پیشنهادات درباره بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، باید تا هفته آینده بخش درآمدی را تمام کنیم و بعد از آن در کمیسیون تلفیق ۱۰ روز نمایندگان فرصت دارد که پیشنهادات را مطرح کنند و پس از آن ۱۰ روز در صحن علنی مجلس که ابتدا کلیات و منابع و مصارف را به ترتیب بررسی و مصوب خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: در صورت سه شیفت بودن پیش‌بینی می‌شود لایحه بودجه در ۲۰ روز آینده در صحن علنی مجلس مطرح شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین افزود: منابع مازاد از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها برای معیشت و سلامت که در تبصره ۱۴ بودجه وجود دارد، همچنان در صحن کمیسیون تلفیق مصوب نشده است، این موضوع کمیسیون تلفیق بودجه در دو سه روز آینده تعیین تکلیف می‌شود و این منابع را مصمم هستیم در بخش معیشت و سلامت هزینه شود.

کد خبر: ۶۶٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha