۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
شرکتهای هواپیمایی از رئیس جمهور به شهردار تهران رسیدند| برداشت شهرداریها از حساب ایرلاین ها!
بازار گزارش می دهد

شرکتهای هواپیمایی از رئیس جمهور به شهردار تهران رسیدند| برداشت شهرداریها از حساب ایرلاین ها!

در حالیکه ایرلاین ها بر افزایش قیمت بلیط هواپیما با لغو عوارض شهرداری و محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر برای جلوگیری از ورشکستگی اصرار دارند و هنوز هم چشم به پاسخ مثبت رئیس جمهوری دوخته اند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقد هستند که شرکتهای هواپیمایی در ارتباط با قیمت بلیط هواپیما تخلف کرده و نباید قیمت ها را بالا ببرند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اواخر ماه گذشته انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران با ارسال نامه ای به رئیس جمهور که پای آن را تمام ایرلاین های دولتی و خصوصی امضاء کرده بودند خواستار لغو محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر برای جلوگیری از ورشکستگی شده بودند. اما شرکتهای هواپیمایی به این نامه بسنده نکرده و اعتراض خود را به نوعی با طرح مساله به گوش شهردار تهران رسانده اند.  

در نامه ای که ماه گذشته انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران تنظیم و به دفتر رئیس جمهور ارسال و آنرا رسانه ای کرد بر این نکته تاکید داشت که تداوم کاهش درآمد و پذیرش مسافر، ایرلاین ها را بزودی ورشکست می کند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار « بازار» با تاکید بر اینکه در نامه ای که به رئیس جمهور برای لغو محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر نوشته شد نظر تمامی ایرلاین های داخلی و دولتی گرفته شده و تاکید شد که تداوم کاهش درآمد و پذیرش مسافر، ایرلاین ها را بزودی ورشکست خواهد کرد.

ایرلاین ها بر این باور هستند که پذیرش ۶۰ درصدی مسافر توسط ایرلاین ها این روزها برای شرکتهای هواپیمایی به یک بحران مالی تبدیل شده است. شیوع ویروس کرونا و گسترش آن باعث شد تا سازمان هواپیمایی به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در اوایل امسال تن داده و محدودیت پرواز برای مسافران را با بی میلی ایرلاین ها و تنها برای رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا و پیاده کند. 

با گذشت زمان این محدودیت پرواز باعث کاهش درآمدهای مالی برای ایرلاین ها شد و حتی افزایش ۱۰ درصدی بهای بلیط نسبت به خرداد ماه نیز نتوانست این شرکتهای هواپیمایی را راضی کند!

حال با گذشت چند هفته از ارسال نامه انجمن شرکتهای هواپیمایی ظاهرا رئیس جمهور هیچ علاقه ای برای ورود به این بحث نداشته و همچنان شرکتهای هواپیمایی از سکوت دفتر رئیس جمهور شاکی هستند.

در نامه ای که به رئیس جمهور ارسال شد به موضوعات مهمی اشاره شده است که امیدواریم رئیس جمهور نسبت به آن نظر مثبتی نشان دهد. آنطور که مشخص است هنوز دفتر رئیس جمهور واکنشی نسبت به این نامه نشان نداده است

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که در نامه ای که به رئیس جمهور ارسال شد ظاهرا خبری نیست؟ گفت: در نامه ای که به رئیس جمهور ارسال شد به موضوعات مهمی اشاره شده است که امیدواریم رئیس جمهور نسبت به آن نظر مثبتی نشان دهد. آنطور که مشخص است هنوز دفتر رئیس جمهور واکنشی نسبت به این نامه نشان نداده است.

وی افزود: در نامه به این موضوع اشاره شده است که پذیرش ۶۰ درصدی مسافر توسط ایرلاین ها این روزها تنها برای شرکتهای هواپیمایی داخلی در ایران در حال اجرا است و در شش ماهه اول امسال بیش از ۴۳ درصد مسافران پروازهای داخلی و ۹۶ درصد مسافران پروازهای خارجی کاهش یافته است. در این نامه خواستار این شده ایم که برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر به شرکتهای هواپیمایی داخلی اعمال محدودیت ۶۰ درصد ظرفیت پذیرش مسافر را لغو کند.

از پاسخ رئیس جمهوری به این نامه خبری نیست
اسعدی سامانی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهور نسبت به این نامه واکنشی نشان داده است؟ گفت: هنوز از پاسخ رئیس جمهوری به این نامه خبری نیست و در خصوص آن موضوعی منعکس نشده است. 

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که ایرلاین ها ظاهرا در تلاش هستند تا عوارض شهرداری را نیز از بلیط هواپیما حذف کنند؟ گفت: چهار نوع عوارض بر روی بلیت پروازها دریافت می‌شود که شامل عوارض شهرداری، هلال احمر، ایمنی و فرودگاهی است. در خصوص حذف عوارض شهرداری با رئیس مجلس نیز گفتگو کرده ایم و تلاش داریم این مشکلات را به نوعی مرتفع کنیم. چرا که در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد شده است دو درصد بابت ارائه به اورژانس به عنوان عوارض روی بلیت پروازهای خارجی درج شود. 

وی در پاسخ به این پرسش که برای حذف عوارض شهرداری از روی بلیط هواپیما چطور؟ شنیده می شود که با حناچی شهردار تهران وارد مذاکره شده اید؟ گفت: کلیات این بحث را با شهردار تهران در میان گذاشته ایم تا به یک جمع بندی برسیم.

به گزارش خبرنگار بازار، مشکلی که شرکت‌های هواپیمایی با شهرداری بابت عوارض پنج درصدی دارند این است که در قانون مالیات بر ارزش افزوده ماده ۴۶ و ۴۷ شهرداری محل برخاست هواپیما و شهرداری محل فرود به عنوان محل‌های اخذ عوارض تعیین شده است. شرکتهای هواپیمایی ظاهرا این موضوع را در تناقض دیده اند و پیشنهاد کرده اند که اولاً این عوارض چون محلی از اعراب ندارد برداشته شود یا حداقل فقط شهرداری مبدأ پرواز این ۵ درصد را دریافت کند. 

شهرداری‌ها از شرکت‌های هواپیمایی که سال تأسیس آنها به تازگی است، بابت سالهای قبل، عوارض شهرداری مطالبه می‌کنند، یا ما در قزوین فرودگاه نداریم، اما شهرداری قزوین مطالبه عوارض می‌کند. شهرداری‌ها کمیسیون ماده ۷ تشکیل می‌دهند و از حساب ایرلاین برداشت می‌کنند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیشتر در این خصوص گفته بود که حتی شهرداری‌ها از شرکت‌های هواپیمایی که سال تأسیس آنها به تازگی است، بابت سالهای قبل، عوارض شهرداری مطالبه می‌کنند، یا ما در قزوین فرودگاه نداریم، اما شهرداری قزوین مطالبه عوارض می‌کند. شهرداری‌ها کمیسیون ماده ۷ تشکیل می‌دهند و از حساب ایرلاین برداشت می‌کنند. 

وی گفت: در قانون مالیات بر ارزش افزوده، در ابتدا موضوع عوارض شهرداری حذف شد، اما شهرداری‌ها موضوع درآمد پایدار شهرداری‌ها را تصویب کردند و طبق همان ماده ۴۶ و ۴۷ از حساب شرکت‌ها برداشت می‌کنند. 

اسعدی سامانی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد این است که شهرداری‌ها براساس سقف نرخی بلیت مطالبه عوارض دارند، یعنی اگر بلیت پروازی در طیف ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان فروخته شود، شهرداری‌ها آن سقف قیمتی را مدنظر قرار می‌دهند که از دولت مطالبه داریم، این مشکلات رفع شود. 

اسعدی سامانی تأکید کرد: با وجود آزادسازی نرخ بلیت شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌ها به افزایش ۱۰ درصدی نرخ‌ها که مصوبه شورای عالی هواپیمایی است تمکین کرده‌اند، اما درآمد شرکت‌های هواپیمایی واقعاً کفاف حقوق پرسنل را هم نمی‌دهد، به این ترتیب اگر عمر موتورها به پایان برسد، در تأمین موتور و قطعات با مشکلاتی مواجه خواهند شد. 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حال حاضر ۱۵۸ فروند هواپیمای فعال داریم که اگر نتوانیم موتور و قطعات را تأمین کنیم، این هواپیماها هم زمین‌گیر می‌شوند. در کل، ۳۲۸ فروند هواپیما داریم که برخی در چک و برخی هم معطل موتور و قطعات هستند. 

حل مشکلات تنها با افزایش بلیط هواپیما مرتفع نمی شود
اما مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که ایرلاین ها معتقد هستند که محدودیت پروازها از یک طرف و دریافت عوارض شهرداری از سوی دیگر ایرلاین ها را به سمت ورشکستگی کشانده است و اگر بهای بلیط افزایش نیابد شرکتهای هواپیمایی نمی توانند حقوق پرسنل را پرداخت کنند می گوید: ما بارها در جلسات اعلام کردیم که نباید این مشکلات بر دوش مردم باشد و تا به مشکل می خوریم به جای حل مشکل قیمت ها را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ما معتقد هستیم که می توان با اقدامات راهگشا، مشکلات را برطرف کرد. اما مجلس بر این نکته تاکید دارد که بلیط هواپیما نباید باز هم افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار بازار، آنطور که از شواهد مشخص است این است که ایرلاین ها این بار مصر هستند تا به جای حل مشکل با افزایش قیمت بلیط، با برگزاری جلسات برخی از هزینه هایی را که بدون هیچ حساب و کتابی بر روی قیمت بلیط تاثیر گذاشته است را حذف کنند. قطعا اگر برخی هزینه ها از روی بلیط هواپیما حذف شود دیگر شاهد این نخواهیم بود که هر چند ماه یک بار شاهد رشد قیمت بلیط هواپیما باشیم. 

کد خبر: ۶۶٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha