۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کاهش دارد| برگرداندن واحدهای صنعتی راکد در شهرک‌ها به چرخه تولید
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی اصفهان در گفتگو با بازار:

سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کاهش دارد| برگرداندن واحدهای صنعتی راکد در شهرک‌ها به چرخه تولید

مدیر عامل شرکت شهرک ‌های صنعتی استان اصفهان، گفت: میزان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با توجه به میزان تورمی که در کشور وجود دارد کاهش یافته است و مشکل نقدینگی، موضوعی است که بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با آن دست به گریبان هستند و واحدهای استان اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

محمدجواد بگی در گفتگو با خبرنگار بازار، در پاسخ به این پرسش که چه تعداد واحد تولیدی و صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان فعالیت دارند و تعداد نیروهای مشغول در آنها چند هزار نفر است؟ اظهار داشت: تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در واحدها و نواحی صنعتی استان ۱۰ هزار واحد تولیدی است که از این میزان تعداد ۵۸۰۰ واحد آنها فعال هستند.

وی افزود: به عبارتی دیگر، حدود ۶۰ درصد قراردادهای منعقد شده در شهرک های صنعتی استان اصفهان با ۱۳۶ هزار نفر، اشتغال به بهره برداری رسیده اند که این میزان از اشتغالزایی به ‌صورت دائم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اصفهان به کار مشغول هستند.

برخی از واحدهای تولیدی در زمینه واردات مواد اولیه با مشکلاتی روبرو هستند و این موضوع بر روی تولید واحدها تاثیر منفی گذاشته است

تاثیر کرونا بر صنعت پیچیده است
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی اصفهان در پاسخ به این پرسش که شیوع بیماری کرونا در کشور واحدهای تولیدی و صنعتی بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است آیا این بیماری نیز توانسته است بر عملکرد و راندمان واحدهای تولیدی و صنعتی استان اصفهان تاثیر بگذارد؟ به بازار گفت: ابعاد تاثیر بیماری کرونا بر تولید و صنعت کشور پیچیده و مختلف است و این بیماری نیز توانسته است بر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان اصفهان تاثیر بگذارد.

وی افزود: واحدهای تولیدی و صنعتی استان که در زمینه تولید مواد ضدعفونی ‌کننده و شوینده، فعالیت دارند تاثیر کرونا بر عملکرد آنها مثبت بوده است بطوری که واحدهایی که قبلا به‌ صورت تک شیفت در شبانه روز به کار مشغول بودند هم اکنون با سه شیفت کاری دارند فعالیت می ‌کنند و میزان تولید آنها چندین برابر گذشته شده است.

این مقام مسوول، تصریح کرد: تاثیر کرونا بر عملکرد و راندمان واحدهای تولیدی استان اصفهان در زمینه تولید مواد ضدعفونی‌ کننده و شوینده، چندان مثبت بوده است که این واحدها محصولات تولیدی خود را به‌ صورت پیش فروش به بازار عرضه می ‌کنند و بازار فروش آنها نسبت به گذشته، رشد چشمگیری داشته است.

بگی در ادامه بیان کرد: در برخی از موارد به دلیل اینکه فرهنگ جامعه، نسبت به گذشته تغییر کرده است و افزایش قیمت دلار در خصوص تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی تاثیراتی گذاشته است.

وی تاکید کرد: برخی از واحدهای تولیدی در زمینه واردات مواد اولیه با مشکلاتی روبرو هستند و این موضوع بر روی تولید واحدها تاثیر منفی گذاشته است ولی در مجموع می ‌توان گفت که وضعیت تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اصفهان، مطلوب است.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در ادامه، اظهار داشت: با بازدیدهایی که از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان، صورت گرفته است بیشتر مشکلات تولیدکنندگان مربوط به مسائل مالیاتی و تسهیلاتی بانک‌ها است که در ادوار گذشته، تولیدکنندگان با این مشکلات، روبرو بوده‌اند.

بگی افزود: در زمینه تولید لوازم خانگی، محصولات الکترونیکی، مصنوعات چوبی و فلزی، وضعیت کسب و کار تولیدکنندگان، مطلوب است و می ‌توان گفت که با شیوع بیماری کرونا در کشور، واحدهای تولیدی استان اصفهان با تعطیلی روبرو نشده‌اند.

افزایش راندمان واحدهای تولیدی اصفهان
مدیرعامل شهرک‌ های صنعتی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در سال جهش تولید هستیم آیا واحدهای تولیدی استان اصفهان قادر هستند در تا پایان سالجاری به جهش تولید دست پیدا کنند؟ به بازار، گفت: درحال‌ حاضر، برخی از واحدهای تولیدی استان، دارند با سه شیفت کاری فعالیت می‌ کنند و برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی همانند تولیدکنندگان لوازم خانگی، محصولات با کیفیتی تولید می‌ کنند که حتی با محصولات مشابه وارداتی قابل رقابت هستند.

بگی اظهار داشت: راندمان برخی از واحدهای تولیدی استان اصفهان در سالجاری؛ نسبت به ادوار گذشته، افزایش داشته است و این موضوع، مصداق شعار سال، یعنی جهش تولید است.

وی تصریح کرد: واردات برخی از محصولات وارداتی مانند لوازم خانگی، نسبت به گذشته، کاهش داشته است و دولت، نیز با اقداماتی که انجام داده است توانسته است که جلوی خروج ارز از کشور را بگیرد و این اقدام، می‌ تواند زمینه بازار فروش محصولات داخلی را فراهم کند و واحدهای تولیدی استان، علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، حتی قادر هستند که در زمینه صادرات، هم فعالیت داشته باشند. با همکاری و مساعدت دستگاه‌های ذیربط استان اصفهان در تلاش هستیم که مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی راکد را رفع کرده تا بتوانند دوباره پا در عرصه تولید بگذارند.

واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید باز می ‌گردند
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که برای به چرخه تولید بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد استان چه برنامه هایی دارید؟  به بازار، گفت: طبق برنامه هایی که مدنظر مسوولان استانی قرار دارد سعی بر این است که بتوانیم واحدهای تولیدی و صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان را به چرخه تولید برگردانیم.

بگی اظهار داشت: فعالیت های که این واحدها در گذشته، داشته‌اند رصد شده است و با عارضه یابی که صورت گرفته است و با همکاری و مساعدت دستگاه‌های ذیربط استان در تلاش هستیم که مشکلات پیش روی واحدهای راکد را رفع کرده تا بتوانند دوباره پا در عرصه تولید بگذارند.

وی تصریح کرد: ضعف مدیریتی و مشکلات مربوط به مسائل مالیاتی و تسهیلاتی از عمده مشکلاتی هستند که باعث شده است که واحدهای تولیدی استان اصفهان از چرخه تولید خارج شوند.

میزان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با توجه به میزان تورمی که در کشور وجود دارد کاهش یافته است و مشکل نقدینگی، موضوعی است که بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با آن دست به گریبان هستند و واحدهای استان اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند

حضور واحدهای تولیدی در بورس نیازمند فرهنگ سازی
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که کمبود نقدینگی، مشکل پیش روی بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور است و آیا واحدهای تولیدی استان نیز با این مشکل روبرو هستند؟ به بازار، گفت: میزان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با توجه به میزان تورمی که در کشور وجود دارد کاهش یافته است و مشکل نقدینگی، موضوعی است که بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی کشور با آن دست به گریبان هستند و واحدهای استان اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

بگی اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌های تشکل‌های بخش خصوصی که وارد سیستم بانک مرکزی شده است امیدوار هستیم درخصوص ترمیم سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کشور یک اقدام عملیاتی صورت بگیرد.

این مقام مسوول در پایان با اشاره به تامین سرمایه واحدهای تولیدی از طریق بازار سرمایه، گفت: در خصوص تامین سرمایه واحدهای تولیدی از طریق بورس بایستی فرهنگ ‌سازی صورت بگیرد و این موضوع، نهادینه شود. بازار سرمایه ابراز مناسبی برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و صنعتی است و اگر در این خصوص، فرهنگ ‌سازی شود واحدهای تولیدی خواهند توانست مشکل نقدینگی خود را از طریق بورس برطرف کنند.

کد خبر: ۶۶٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha