۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
 دولت‌ها به سمت حمایت از «بیت‌کوین» گام برداشته‌اند
پژوهشگر حوزه بلاکچین و رمز ارزها:

دولت‌ها به سمت حمایت از «بیت‌کوین» گام برداشته‌اند

نواب‌پور، پژوهشگر حوزه بلاکچین و رمز ارزها بیان کرد: رویکرد دولت ها به سمت حمایت از بیت کوین رفته و با این مهم کنار آمده و آن را تحت کنترل خود در آورده‌اند.

به گزارش بازار، علیرضا نواب‌پور اظهار کرد: پول دیجیتال پولی است که هیچ جنس فیزیکی در آن وجود ندارد و پول مجازی، پولی است که زیر مجموعه پول دیجیتال بوده و از سوی دیگر ارتباطی با واقعیت ندارد.

وی با بیان اینکه رمز ارز، پول و مفهومی است که ذیل پول دیجیتال تعریف شده و بستر فناوری بلاکچین است، افزود:رمز ارزها با این تفکر به وجود آمد که ارزی به وجود آید که افراد، فرد به فرد و بدون واسطه ای به نام بانک بتوانند پول‌های خود را جا به جا کنند که در نهایت این مسئله منجربه این شد که در سال ۲۰۰۹ فناوری به دنیا به نام بلاکچین معرفی شد که فرد به فرد بتوان پول را جا به جا کرد بدون آنکه نیازی باشد به کسی کارمزد داده شود این انتقال اتفاق بیافتد.

پژوهشگر حوزه بلاکچین و رمز ارزها بیان کرد: در بستر بلاکچین ارزش هایی را می توان تعریف کرد که کسی از آن با خبر نشده و نیاز به نگهداری از سوی شخص و بانکی نیست؛ محرمانه بودن مفهومی است که در دنیا بسیار برای آن ارزش قائل هستند.

نواب‌پور خاطر نشان کرد : نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که رمز ارزها فراگیری چشم گیری در سطح بین الملل ندارد و ارزش کل این رمز ارزها از یک سهام در بازار آمریکا کمتر است و این یک واقعیتی است که باید پذیرفت و به آن صورت اقبال عمومی نبوده اما نسبت به روزهای اول رشد چشم گیری نسبت به ارزش و تعداد کاربران داشته است.

وی تصریح کرد: رمز ارزها یک بحث تخصصی بوده که الان نیز به بین عموم هم کشیده شده و به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری به آن نگاه می کنند و در دنیا کسی رمز ارزها را به عنوان پول نمی بیند.

پژوهشگر حوزه بلاکچین و رمز ارزها با تاکید بر اینکه شروع بیت‌کوین با اقدامات مجرمانه بوده و از سوی دیگر در ذهن مخاطب پول شویی و فرار مالیاتی به ذهن می رسید چرا که یکسری باج افزارها از این طریق به درآمد رسیدند، گفت: اولین کاربرد رمز ارزها و فناوری بلاکچین برای اقدامات مجرمانه بوده که پس از مشخص شدن کار کرد آن ها با یکسری تغییرات در این فناوری به سمت کارکردهای صحیح تر حرکت کرد.

نواب‌پور بیان کرد: در ابتدا باید افراد کامل با ارمز ارز آشنا شده و پس از دانستن مزایا و تهدیدات رمزارزها به آن ورود پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد دولت ها به این سمت رفت که یکسری حمایت هایی از بیت کوین داشته باشند و از سوی دیگر با این مهم کنار امده اما آن را تحت کنترل گرفتند. همچنین، زمانی که دولت متوجه شد چگونه می‌تواند با چالش‌های رمز ارزها کنار آید از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی دستور العمل‌هایی مطرح شد که این رمز ارزها محدود شدند و اکنون مجوزهای ارزهای دیجیتال صادر می‌شود که تاکنون بالای ۵۰۰ مجوز صادر شده و تماما قانونی است.

پژوهشگر حوزه بلاکچین و رمزارزها بیان کرد: بانک مرکزی به جهت خرید و فروش رمزارزها دستورالعمل هایی قرار داده است و هم‌اکنون ۵ صرافی فعال در ایران حضور دارند که می‌توان از طریق آن‌ها خرید و فروش بیت‌کوین انجام داد.

نواب‌پور ادامه داد: بانک مرکزی و بانک ها به این سمت رفته اند که خود رمز ارز داشته باشند و بدان معنا است که یکسری تغییرات در فناوری بلاکچین ایجاد کرده اند که نه خیلی فرد به فرد باشد و نه خیلی متمرکز بلکه یک سیستم بلاکچین خصوصی تدوین کرده اند که هم بتوانند اعتماد جذب کرده و هم خود در این بازی قرار گیرند؛ بانک های ایران هم‌اکنون در حال استفاده از سیستم بلاکچین هستند.

وی در خاتمه بیان کرد: یسیاری از افراد و متخصصین این حوزه نیز بیت‌کوین را طلای الکترونیک می‌دانند.

در ادامه این برنامه، کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی در رابطه با پول دیجیتال اظهار کرد: ما باید با مفهوم ارزهای دیجیتال آشنا شویم، چراکه ممکن است این مهم پایه پول آینده باشد و در جامعه ما به عنوان سرمایه گذاری هم دیده شده اما عدم آگاهی ما موجب شده که همیشه خسارت‌هایش را بپذیریم و سودش به کسانی رسیده که آگاه هستند.

وی افزود: یک زمانی گفته می‌شد که پول‌ها باید براساس میزان پشتوانه طلای بانک مرکزی هر کشور تولید و چاپ شود، اما اکنون دیگر این مسئله موضوعیت ندارد و بیشتر تناسب میزان پول و قدرت اقتصادی مطرح است و قدرت اقتصادی و حجم فعالیت های واقعی در اقتصاد پشتوانه پول قرار می‌گیرد.

مدیر آکادمی هوش مالی بیان کرد: در هر سرمایه گذاری به خصوص رمز ارزها باید بدانیم که محل سرمایه گذاری چیست و باید بدانیم که در حال خرید دارایی هستیم و یا نه بلکه پول مان را به یک پول دیگر تبدیل می کنیم که عملا در واقع این مهم درآمد زایی ایجاد نمی کند بلکه نوسان گیری از یک قیمت بوده که ممکن است ان ارز داشته باشد.

رودی بیان کرد: دو نکته بسیار مهم در خصوص رمزارزها وجود دارد که باید به آن توجه داشت به خصوص زمانی که ما قرار است نوسان گیری داشته باشیم باید ببینیم که ما پذیرای این نوسانات هستیم و ریسک‌های آن را می‌پذیریم یا خیر و دوم اینکه پشتوانه قانونی در کشور ما دارد یا خیر؛ قانون در این زمینه فعلا ساکت بوده است و باید ریسک قوانین و مقررات را هم پذیرفت و این دو ریسک مهم‌ترین ریسک‌های این مهم است.

کد خبر: ۶۶٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha