۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
کشورهای در حال توسعه برای تامین واکسن کرونا چه کردند؟
توزیع عادلانه واکسن کرونا، کلید رهایی از بحران است؛

کشورهای در حال توسعه برای تامین واکسن کرونا چه کردند؟

با اینکه تا کنون چندین واکسن در دنیا تایید و استفاده شده است ولی کمتر کشور در حال توسعه ای است که خبر از دسترسی به این واکسن ها داده باشد. سوال این است که کشورهای در حال توسعه برای ایمن شدن در برابر کرونا چه می کنند؟

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، خبر تایید واکسن های مختلف دردنیا و شروع واکسیناسیون مردم در کشورهای مختلف مهمترین خبری است که رسانه های دنیا به آن توجه دارند. اما سوال صالی این است که آیا واکسینه شدن ساکنان کشورهای صنعتی می تواند دنیا را از بحران کرونا نجات دهد یا اینکه باید تمامی ساکنان کره زمین این واکسن را دریافت کنند؟

مجمع جهانی اقتصاد اخیرا گزارشی در  مورد ضرورت توزیع عادلانه واکسن در دنیا تهیه کرده است. بر مبنای این این گزارش در صورتی این واکسن می تواند زمینه را برای نجات اقتصاد دنیا فراهم کند که به صورت عادلانه توزیع شود و تمامی مردم دنیا به آن دسترسی داشته باشند.دراین گزارش آمده است:« دسترسی همه مردم به واکسن کرونا می تواند مزیتی معادل ۴۶۰ میلیارد دلار به ده اقتصاد بزرگ دنیا برساند و این منفعت مالی ظرف سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ نصیب این کشورها خواهد شد. در صورت دسترسی تمامی کشورها به واکسن کرونا تنها در سال ۲۰۲۱ میلادی، ده کشور شرکت کننده در این مطالعه ۱۵۳ میلیارد دلار منفعت مالی کسب خواهند کرد که تا ۱۲ برابر هزینه ای است که دنیا برای توزیع عادلانه واکسن در دنیا باید متحمل شود.»

کشورهای در حال توسعه برای دسترسی به واکسن چه کرده اند
با توجه به اینکه کشورهای صنعتی حجم انبوهی از واکسن کرونای تایید شده در دنیا را خریداری کرده اند، حتی اگر کشورهای در حال توسعه از منابع مالی کافی برای خرید واکسن هم برخوردار باشند، بازهم امکان دسترسی سریع آنها به واکسن وجود ندارد و دلیل این مساله هم محدود بودن میزان تولید واکسن در دنیا است. در این شرایط شماری از کشورهای در حال توسعه از سیاست دیگری استفاده کردند.آنها به جای انتظار برای خرید واکسن از شرکتهای غربی، وارد پروژه های تولید یا تولید مشترک شده اند. از جمله کشورهایی که توانسته اند واکسن کرونای موثری را تولید کننده کشورهای چین و روسیه هستند . روسیه اولین کشوری بود که واکسن کرونا را ثبت کرد و از اواخر سال ۲۰۲۰ واکسیناسیون مردم را شروع کرد و در جین هم سیاست مشابهی شروع شد. چین تا کنون ۵ واکسن ثبت شده در سازمان بهداشت جهانی دارد که این واکسن ها برای استفاده اضطراری در داخل کشور استفاده شده است و قراردادهای زیادی برای فروش واکسن چینی به کشورهای در حال توسعه در دنیا منعقد شده است. روسیه هم سیاست مشابهی را به گار گرفته است و خبر از دریافت سفارش برای صادرات ۱.۲ میلیارد دوز واکسن منتشر کرده است.

 کشورهای هند و افریقای جنوبی هم سیاست کم و بیش مشابهی را در پیش گرفته اند. این کشورها علاوه برا سرمایه گذاری در تولید واکسن، سرمایه گذاریهایی برای تولید مشترک واکسن با شرکتهای خارجی انجام دادند. به عنوان مثال هند با دانشگاه آکسفورد اقدام به تولید مشترک کرده است و ظرفیت تولید واکسن آکسفورد در این کشور بالغ بر یک میلیارد دوز است.

تا کنون چه واکسن هایی در دنیا تایید شده است
بر طبق گزارش این مجمع تا کنون سه واکسن در کشورهای صنعتی مورد تایید و استفاده قرار گرفته اند. اولین واکسن تایید شده دردنیا واکسن فایزر بود که تزریق آن به سرعت در بریتانیا و امریکا شروع شد و در فاصله یک هفته بعد از تایید فایزر، اف دی ای امریکا واکسن مدرنا را نیز مورد تایید قرار داد و حجم زیادی واکسن وارد بازار شد. در بریتانیا وضع متفاوت بود. اولین واکسن تایید شده کرونا در این کشور فایزر بود ولی در انتهای سال ۲۰۲۰ واکسن آکسفورد مورد تایید قرار گرفت و ده روز بعد خبر از تایید واکسن مدرنا رسید. گزارشها نشان می دهد مدارک لازم برای بررسی واکسن تولید شرکت جانسون و جانسون که یک شرکت چند ملیتی است هم به مقامات بهداشتی و دارویی بریتانیا داده شده است و احتمال می رود ظرف روزهای آتی این واکسن در بریتانیا تایید شود و سپس در اواسط فوریه اف دی ای بررسی این واکسن را شروع کند. مزیت اصلی این واکسن عدم نیاز به تزریق دو دوز از واکسن است و تنها با تزریق یک دوز ایمنی را در بدن افراد ایجاد می کند. در اتحادیه اروپا هم فایزر و مدرنا مورد تایید قرار گرفته است.

اما  در انتهای سال گذشته واکسن سینوفارم در چین مورد تایید قرار گرفت و تزریق این واکسن شروع شد. اگرچه اخیرا خبری از کارایی ۷۸ درصدی واکسن سینوواک منتشر شده است که این خبر توسط مقامات بهداشتی برزیل و بعد از تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در این کشور منتشر شد. دو واکسن سینوفارم و سینوواک چین در بسیاری از کشورهای دنیا توزیع شده است و شماری از کشورها  از قبیل امارات و ترکیه تزریق این واکسن ها را شروع کرده اند. خبرهایی در مورد تلاش چین برای دریافت تاییدیه از سازمان بهداشت جهانی برای واکسن سینوفارم به گوش می رسد.

در سوی دیگر دنیا، کشور روسیه اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ بعد از تایید کارایی ۹۱ درصدی واکسن اسپوتنیک، تزریق آن را شروع کرد و تا کنون بالغ بر یک میلیون نفر از ساکنان این کشور واکسینه شده اند.

کد خبر: ۶۶٬۲۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha