۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
مرسدس بنز از  ابر مانیتور وسایل نقلیه رونمایی کرد
معرفی مانیتور «هایپر اسکرین»

مرسدس بنز از ابر مانیتور وسایل نقلیه رونمایی کرد

سال گذشته بسیاری از کمپانی های خودروسازی، جدیدترین مدل های خود را به همراهی نمایشگرهای وسیع به بازار روانه کردند؛ کمپانی مرسدس بنز نیز از این قائده مستثنی نبوده و اولین پرچمدار مانیتورهای هوشمند وسایل نقلیه در ۲۰۲۱ را رونمایی کرد. این مانیتور وسیع «هایپر اسکرین» نام دارد و از سیستم سرگرمی MBUX بهره گرفته است.

سیران خانعلی زاده؛ بازار: صفحه لمسی وسایل نقلیه طی سالها تغییرات زیادی را تجربه کرده است و هر روز شاهد بزرگتر شدن آنها هستیم؛ در واقع، برخی از خودروسازان تصور می کنند که مانیتورهای بزرگتر عملکرد و دسترسی بهتری را در اختیار کاربران قرار خواهد گذاشت .

در میان خودروهای تولیدی، صفحه ۱۴،۲۱ اینچی Cadillac Escalade ، صفحه نمایش  ۱۲ اینچی Ram Ram ۱۵۰۰  و SUV برقی  ۳۳ اینچی از جمله گزینه ای محبوب ۲۰۲۰ قلمداد می شوند؛ اما کمپانی مرسدس بنز در یک اقدام جسورانه، پا را فراتر گذاشته و بزرگترین صفحه نمایش لمسی وسایل نقلیه را ارائه کرد؛ این صفحه نمایش وسیع Hyperscreen  نام دارد و محور اصلی سیستم سرگرمی خودرو می باشد؛ این پلتفرم از هیچ گونه دکمه فیزیکی بهره نگرفته است و تمامی عملکردها از طریق ویژگی لمسی اعمال می شوند.

هایپر اسکرین ۵۶ اینچی از ۳ نمایشگر کوچک تشکیل شده است که در یک قطعه شیشه ای منحنی جامد تعبیه شده اند و شامل یک خوشه ابزار در پشت ستون فرمان، یک صفحه نمایش مرکزی اطلاعات و سرگرمی و یک صفحه نمایش اضافی که رو به روی  سرنشین جلو  است . این صفحه مجهز به فناوری  MBUX است که مخفف "تجربه کاربری مرسدس بنز" می باشد .فناوری سرگرمی  MBUX برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ معرفی شد که  یکی از توانمندترین سیستم های سرگرمی و نمایشی است که تا به اکنون توسط خودروسازها تولید شده و در بازار موجود می باشد.

به گفته این منتقدین میزان وسعت ۵۶ اینچی، تنها مناسب خودروها نیست بلکه می تواند تا حدود زیادی باعث حواس پرتی رانندگان گردد؛ در این صورت نبود یک سیستم نظارت بر راننده قوی برای اطمینان از تمرکز رانندگان در جاده، این صفحه های فوق العاده بزرگ می توانند یک مسئولیت بزرگ محسوب شود که مسائل ایمنی را به چالش خواهد کشید

گفتنی است، که هایپر اسکرین به مدد پهنای وسیعی که دارد شامل یک ویژگی منحصر به فرد به نام "لایه های صفر" است که در آن کاربران دیگر مجبور  نخواهند بود، در انواع مختلفی از زیر منوها پیمایش نمایند و یا دستورات صوتی مجزا برای هر آیتم  ارائه دهند چرا که مهمترین برنامه ها همیشه به صورت موقعیتی و متنی در دسترس قرار دارند . علاوه بر این، هایپر اسکرین شامل نمایه های پیوندی، برنامه های پیش فرض، اعلانات، پخش موسیقی، پلتفرم های مسیر یاب، نمایه برنامه های روزانه، و  تنظیمات صندلی، رنگ روشنایی داخلی، ایستگاه رادیویی و غیره می باشد.

هایپر اسکرین به مدد پهنای وسیعی که دارد شامل یک ویژگی منحصر به فرد به نام "لایه های صفر" است که در آن کاربران دیگر مجبور  نخواهند بود، در انواع مختلفی از زیر منوها پیمایش نمایند و یا دستورات صوتی مجزا برای هر آیتم  ارائه دهند چرا که مهمترین برنامه ها همیشه به صورت موقعیتی و متنی در دسترس قرار دارند

از دیگر عملکردهای این صفحه نمایش چند منظوره می توان به نمایه های امنیتی اشاره کرد که شامل  رمزهای ورودی سیستم، حسگرهای اثر انگشت، تشخیص صدا، تشخیص و باز شناسایی چهره کاربران، قفل کودک، فعال و غیر فعال سازی دزد گیر و دوربین هاست. همچنین، هایپر اسکرین  شامل ۱۲ محرک در زیر سطح حساس به لمس برای بازخورد لمسی است که متشکل از دو پوشش صفحه ای مجزا  است که  کاهش بازتاب و سهولت در نظافت را تسهیل می بخشد؛ شیشه منحنی این صفحه از سیلیکات آلومینیوم ضد خش ساخته شده است که با  دریچه های هوای آنالوگ و دیجیتالی در دو انتها، ترکیبی جالبی و آینده نگرانه ای را ایجاد کرده است.

مرسدس بنز نتنها سیستم جدید خود را عاری از هر گونه مشکل عملکردی در حین رانندگی می داند، بلکه ادعا می کند که فناوری لایه صفر به کار برده شده در این مانیتور، برخلاف انتقادهای وارده،   مانع حواس پرتی  رانندگان خواهد شد؛ چرا که رانندگان تمامی اطلاعات مورد نیاز را به صورت مستقیم  و بدون نمایه های چند لایه ای در اختیار دارند
البته لازم به ذکر است، که  این مانیتور وسیع پس از  اولین ساعات رونمایی، آماج انتقادهای بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است؛ به گفته این منتقدین میزان وسعت ۵۶ اینچی، نتنها مناسب خودروها نیست بلکه می تواند تا حدود زیادی باعث حواس پرتی رانندگان گردد؛ در این صورت نبود یک سیستم نظارت بر راننده قوی برای اطمینان از تمرکز رانندگان در جاده، این صفحه های فوق العاده بزرگ می توانند یک مسئولیت بزرگ محسوب شود که مسائل ایمنی را به چالش خواهد کشید. در حقیقت، به استناد برخی از تحقیقات علمی  حوزه ترافیک و امنیت، بسیاری از سیستم های سرگرمی دیجیتالی  که در اتومبیل های جدید تعبیه می شوند، احتمال  حواس پرتی و در پی آن خطر تصادفات  بخصوص در افراد مسن را به میزان چشمگیری افزایش خواهند داد.

اما از سوی دیگر، مرسدس بنز نتنها سیستم جدید خود را عاری از هر گونه مشکل عملکردی در حین رانندگی می داند، بلکه ادعا می کند که فناوری لایه صفر به کار برده شده در این مانیتور، برخلاف انتقادهای وارده، مانع حواس پرتی  رانندگان خواهد شد؛ چرا که رانندگان تمامی اطلاعات مورد نیاز را به صورت مستقیم  و بدون نمایه های چند لایه ای در اختیار دارند.
کد خبر: ۶۶٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha