۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
کرونا رنگ باخت و آلودگی هوا پررنگ‌تر شد؛ موتورهای برقی درراه هستند
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

کرونا رنگ باخت و آلودگی هوا پررنگ‌تر شد؛ موتورهای برقی درراه هستند

مشهد- بر اساس رنگ‌بندی نرم‌افزار ماسک وزارت بهداشت بیشتر شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت آبی قرار گرفتندکه به معنای کم‌خطر محسوب می‌شود اما این موضوع موجب شد تا تردد خودروهای بین‌شهری افزایش‌یافته و شاخص آلودگی هوای این کلان‌شهر در آخرین روز تعطیلی به اوج خود رسیده و قرمز شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: با برداشته شدن محدودیت‌های تردد بین‌شهری لذا مشهد مقدس در آخرین روز هفته گذشته با حجم مسافرت‌های بی‌شماری روبرو شد تا آنجا که مسیر مشهد- ملک‌آباد و مشهد- فریمان با حجم سنگین و پرحجمی از ترافیک روبرو شد.

به گزارش خبرنگار بازار هم‌چنین راه های ارتباطی منتهی به تفرجگاه‌های مشهد نیز در پنجشنبه هفته گذشته در مسیر مشهد- چناران و مشهد- طرقبه- شاندیز با ترافیکی سنگین روبرو شد.

 گرچه به نظر می‌رسید که روز جمعه به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و هم‌چنین ادارات شهروندان مشهدی هوای پاکی را استنشاق خواهند کرد اما متأسفانه این پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درآمد و شاهد آلودگی هوا در آخرین روز هفته بودیم.

کاهش دمای هوا، تغییر رنگ کرونا از زرد به آبی و افزایش مسافرت ها به این شهر و نیز برپایی برخی از مراسم مانند رژه  کاروان خودروهای قدیمی در این شهر همگی دست به دست هم داد تا شاخص‌های اندازه‌گیری آلودگی هوا در مشهد مقدس به رنگ قرمز و شاخص هشدار برسد.

مشهد در وضعیت هشدار
در آخرین روز هفته گذشته کیفیت هوا در مناطق خاقانی، خیام شمالی، شهر، چمن، شهید آوینی، الهیه، خیام جنوبی، تقی‌آباد، وحدت، لشگر و ماشین‌ابزار در وضعیت هشدار و آلوده برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

گفتنی است قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت پاک و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی نشانگر وضعیت سالم است و قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای.کیو.آی به معنای آلودگی هوا برای همه سنین محسوب می‌شود.

این در حالی است که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در همین راستا اعلام کرد: میانگین شاخص کیفیت هوای کلان‌شهر مشهد روز جمعه با عدد ۱۰۳ ای.کیو.آی نشانگر هوای ناسالم و وضعیت هشدار رسید.

تورج همتی در همین حال از افراد دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی، سالمندان، زنان باردار و کودکان تا زمان بهبود کیفیت هوا از رفت‌وآمد در مناطق آلوده خودداری کنند. 

همتی افزود: شایسته است شهروندان مشهدی با کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری، نقش مؤثر خود را در بهبود وضعیت هوای این شهر ایفا کنند. 

آلودگی‌ها ادامه دارد
در همین حال کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی اعلام کرد: انباشت آلاینده‌های جوی همراه با روند تدریجی افزایش دما از  روز جمعه تا روزهای میانی هفته آینده برای مشهد و شهرهای صنعتی خراسان رضوی پیش‌بینی‌شده است.

آذر رضایی پور روز جمعه افزود: جو پایدار و آسمانی صاف طی روزهای پیش رو در استان حاکم است که این شرایط افزایش آلاینده‌های جوی را موجب شده است.

نخستین گام‌ها به سمت حمل‌ونقل برقی
گفتنی است هوای مشهد در حالی در آخرین روز هفته گذشته به وضعیت هشدار رسید که مسئولان مشهد مقدس با افتتاح نخستین ایستگاه شارژ خودروهای برقی شرق کشور سعی کردند تا نخستین گام را برای مقابله با آلودگی‌ها بردارند.

گفتنی است در همین رابطه مسئولان شهری مشهد در هوایی آلوده اولین ایستگاه شارژ خودروهای برقی شرق کشور در مشهد را افتتاح و  طرح مطالعات برقی کردن مسیر خط یک‌ BRT را به شهرداری مشهد تحویل دادند و البته تفاهم‌نامه‌ای نیز برای انجام مطالعات جامع برقی کردن سیستم حمل‌ونقل عمومی مشهد با شرکت مپنا به امضا رساندند.

شهردار مشهد در همین  مراسم بیان کرد: مدیریت شهری به این نتیجه رسیده که سیستم حمل‌ونقل مشهد را برقی کند و لذا در این راستا مطالعات جامع حمل‌ونقل برقی سروسامان گرفته و امیدواریم به‌تدریج آن را اجرایی کنیم.

محمدرضا کلائی گفت: بخشی از کارها در برقی شدن سیستم حمل‌ونقل عمومی ایستگاه‌های شارژ هستند که شاهد افتتاح اولین ایستگاه در شرق کشور بودیم و بخش دیگر اتوبوس برقی است که در حال همکاری در تولید اولین اتوبوس برقی با شرکت مپنا هستیم.

شهردار مشهد افزود: همچنین بخشی دیگر استفاده از موتورهای برقی است که یک موضوع اجتماعی و بسیار مهم است و در این مسیر اقدامات خوبی هم انجام‌شده است، معتقدیم مجموع این اقدامات در برنامه زمان‌بندی مشخصی باعث کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

خودروها عامل اصلی آلودگی
گفتنی است معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بابیان اینکه طبق اطلاعات سیاهه منابع انتشار آلاینده‌های شهر مشهد ۶۴ درصد منابع آلاینده هوا منابع متحرک و ۳۶ درصد منابع ثابت هستند که سهم آلایندگی اتوبوس در آلودگی هوا ۱.۳ درصد و تاکسی ۲.۲ درصد است به خبرنگاران گفت: این در حالی است که بیشتر مردم شهرداری را مسئول اصلی آلودگی هوا به‌واسطه ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌دانند.

خلیل‌الله کاظمی تصریح کرد: هرچند که سهم ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسی و مینی‌بوس در آلودگی هوای مشهد ناچیز است اما با تأکیدات شهردار مشهد و شورای شهر برقی سازی سیستم حمل‌ونقل عمومی و استفاده از دستگاه‌های جدید حمل‌ونقل پاک موردتوجه جدی قرار گرفت.

وی یادآور شد: طی دو سال گذشته باب جدیدی در فعالیت حوزه حمل‌ونقل ازجمله توسعه خطوط ریلی و نگاه به دستگاه‌های حمل‌ونقل پاک ازجمله برقی کردن سیستم حمل‌ونقل عمومی مشهد متفاوت‌تر از سایر شهرها بازشده است.

موتورها برقی می‌شود
معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در مشهد وجود دارد که سهم آن در آلودگی هوا ۵.۲ درصد است، گفت: با توجه به این موضوع با تأکیدات شهردار مشهد و تصویب شورای شهر تسهیلات بانکی چهاردرصدی برای واگذاری موتورهای برقی تا ۹۰ درصد از هزینه موتور برای متقاضیان در نظر گرفته‌شده است.

کاظمی افزود: توافق برای دریافت تسهیلات با بانک عامل انجام و متقاضیان که اولویت با پیک‌های موتوری و خدماتی خواهد بود به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تعداد چهار هزار موتوربرقی تا پایان سال به متقاضیان واگذار خواهد شد.

برق جایگزینی پاک
گفتنی است  بنا بر گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی مصرف روزانه حدود دو میلیون و۵۰۰ هزارتا حدود سه میلیون لیتر بنزین در شهر و مصرف روزانه حدود یک‌میلیون لیتر گازوئیل در این کلان‌شهر بر تولید آلاینده‌ها افزوده است.

از ان جا که تردد روزانه به‌طور متوسط بیش از یک‌میلیون خودرو و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در سطح شهر مشهد در حال تردد هستند لذا در صورتی که مسئولان بتوانند رویای برقی کردن موتور ها و حمل و نقل عمومی را به واقعیت تبدیل کنند به طور حتم شهروندان مشهدی آسمان این کلان شهر را آب تر از گذشته به نظاره خواهند نشست.

کد خبر: ۶۶٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha