۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
تعلیق افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای فرانسوی
عقب نشینی آمریکا مقابل فرانسه؛

تعلیق افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای فرانسوی

دولت آمریکا از تعلیق برنامه افزایش تعرفه‌های گمرکی بر برخی کالاهای فرانسوی تا اطلاع ثانوی خبر داد.

به گزارش بازار، دولت آمریکا از تعلیق برنامه افزایش تعرفه‌های گمرکی بر برخی کالاهای فرانسوی تا اطلاع ثانوی خبر داد. این افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌های گمرکی که قرار بود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار واردات سالانه کالاهای فرانسوی را شامل شود، در واکنش به تصمیم پاریس مبنی بر وضع مالیات بر سود غول‌های فناوری آمریکا موسوم به «گافا» (گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل) اتخاذ شد و قرار بود از روز چهارشنبه (ششم ژانویه ۲۰۲۱) به اجرا درآید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، دفتر نمایندگی تجاری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد منتظر نتایج تحقیقات در ارتباط با مالیات بر شرکت‌های فناوری آمریکایی که وضع شده یا در دیگر کشورها در دست بررسی است، بماند.

این منبع افزود تعلیق افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای فرانسوی این امکان را برای آمریکا فراهم می‌آورد تا پاسخی هدفمند بیابد.

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا اعلام کرد: «این تحقیقات پیشرفت قابل توجهی داشته است، اما هنوز به تحریم‌های تجاری احتمالی منجر نشده است.»

در حالی که ۱۳ روز تا پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا باقی است، هنوز هیچ برنامه زمانی برای اعمال این تعرفه‌های گمرکی اعلام نشده است.

برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه اعلام کرد این تصمیم را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی گفت: «ما فکر می‌کنیم که این تحریم‌ها از نظر قوانین سازمان جهانی تجارت غیرقانونی است. ما بار دیگر حل و فصل جامع اختلافات تجاری بین آمریکا و اروپا را که به ویژه در این شرایط بحرانی دو طرف در آن بازنده خواهند بود، خواستار هستیم. فرانسه به تلاش خود ادامه می‌دهد تا یک توافق سیاسی با راه حلی چندجانبه درخصوص مالیات بر شرکت‌های فناوری در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی پیدا شود.»

آمریکا از اواخر سال ۲۰۱۹ تهدید می‌کند که تعرفه‌های گمرکی بر برخی کالاهای وارداتی از فرانسه از جمله پنیر، محصولات زیبایی و کیف دستی را افزایش می‌دهد.

اعلام این خبر از سوی آمریکا همچنین واکنش اتحادیه اروپا را نیز به دنبال داشت. والدیس دومبروفسکیس، نائب رئیس کمیسیون اروپا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: «در صورتی که آمریکا به طور یکجانبه این اقدامات تجاری را به اجرا درآورد، اروپا آماده بررسی همه گزینه‌ها خواهد بود. ما آماده همکاری با آمریکا برای دستیابی به یک راه حل هستیم.»

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا اعلام کرد منتظر تحقیقات در مورد تعرفه‌های گمرکی مشابه در مورد هند، ایتالیا، ترکیه و چند کشور دیگر است. هند، ایتالیا و ترکیه روز چهارشنبه به تحریم‌های تجاری از سوی آمریکا تهدید شدند. واشنگتن می‌گوید اعمال مالیات بر شرکت‌های فناوری که از سوی این سه کشور اعمال شده است، شرکت‌های آمریکایی را فلج می‌کند.

اتریش، برزیل، جمهوری چک، اندونزی، اسپانیا و انگلیس از دیگر کشورهایی هستند که آمریکا در حال تحقیق روی آنهاست. تحقیقات جداگانه‌ای نیز در مورد اتحادیه اروپا در حال انجام است. این تحقیقات ژوئن ۲۰۲۰ آغاز شد.

کد خبر: ۶۶٬۱۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha