۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
بودجه ۹۹ تکلیف خاصی برای کاهش فقر در جامعه ندارد/ فروش اموال مازاد دولتی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بودجه ۹۹ تکلیف خاصی برای کاهش فقر در جامعه ندارد/ فروش اموال مازاد دولتی

سمنان - یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کمترین وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت در بودجه ۹۹ وجود دارد، گفت: بودجه ۹۹ تکلیف خاصی برای حقوق کارمندان و کاهش فقر در جامعه ندارد.

علی‌رضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه بودجه ۹۹ با تمام ایراداتی که دارد و نمایندگان نیز به آن صحه می‌گذارند دارای نقاط قوتی نیز است، بیان کرد: این بودجه می‌توان گفت کمترین وابستگی به درآمدهای نفتی در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران را دارد.

وی بابیان اینکه سهم درآمدهای نفتی از منابع اعتباری بودجه جدید فقط هشت و نیم درصد است که رقمی قابل‌توجه محسوب می‌شود، افزود: در کنار تمام ایراداتی که بودجه دارد به این موضوع باید توجه کرد.

درآمد حاصل از فروش اموال مازاد دولتی

این استاد دانشگاه گفت: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بودجه امسال نسبت به سال‌های قبل دارد این است که در آن مبالغی برای درآمد حاصل از فروش اموال مازاد دولتی با هماهنگی و تصویب کمیسیون بودجه گنجانده‌شده است.

صالحیان درباره ایرادات بودجه نیز، گفت: یکی از مسائلی که در بودجه دیده نشده موضوع رشد فقر زایی در کشور است امروز تفاوت درآمد بالاترین دهک و پائین‌ترین دهک جامعه با توجه به شرایط اقتصادی به طرز عجیب‌وغریبی به بالاترین میزان خود رسیده و این نشان می‌دهد که شکاف طبقاتی افزون و دولت در بودجه ۹۹ برای رفع این موضوع هیچ چاره‌ای نیندیشیده است.

بودجه ۹۹ تکلیف خاصی برای حقوق کارمندان و کاهش فقر در جامعه ندارد

این استاد دانشگاه افزود: بودجه ۹۹ همچنین هیچ برنامه مدونی برای درآمدهای بین‌المللی و تبادلات خارجی در راستای خنثی کردن فشارها و تحریم‌های بین‌المللی در درون خود ندارد که نمایندگان را بتواند قانع کند که این بودجه کارساز خواهد بود.

وی گفت: دیگر ایراد بودجه این است که تکلیف خاصی برای حقوق کارمندان و کاهش فقر در جامعه ندارد به‌عبارت‌دیگر اگر دولت بودجه را دو دوازدهم بسته و به مجلس ارائه می‌کرد می‌توانست میزان و نحوه پرداخت حقوق‌ها را تا زمان تصویب بودجه جدید تعیین کند اما به نظر می‌رسد این امر صورت نگرفته و نمایندگان بودجه را سه دوازدهم درنهایت تصویب خواهند کرد هرچند خبر رسیده که نمایندگان با کلیات بودجه مخالفت کردند اما درنهایت باید گفت این بودجه با چکش‌کاری و کار کارشناسی قابل‌رفع و رجوع است.

کد خبر: ۶٬۶۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha