۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
۶۰۰ واحد تولیدی استان سمنان به بانک‌های عامل معرفی شدند؛ تسهیلات پایان مشکلات نیست
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۶۰۰ واحد تولیدی استان سمنان به بانک‌های عامل معرفی شدند؛ تسهیلات پایان مشکلات نیست

سمنان - یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا آخر بهمن ماه طبق اعلام مسئولان ۶۰۷ واحد تولیدی استان سمنان برای وام رونق تولید به بانک معرفی شدند، گفت: در صورتی که نتوانیم حمایت همه جانبه از تولید را داشته باشیم ارائه وام تنها راه چاره نخواهد بود.

محمد عمودی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه طبق اعلام مسئولان صمت استان سمنان ۶۰۷ واحد تولیدی در سال جاری توانسته‌اند تسهیلات بهین یاب، رونق تولید دریافت کنند، بیان کرد: تسهیلاتی که قرار است به این واحدها داده شود چیزی حدود ۲۳هزار میلیارد ریال خواهد بود اما سؤال اساسی ما از مسئولان اقتصادی استان این است که این حجم از سرمایه‌گذاری به‌صورت وام می‌تواند همه مشکلات تولید را حل کند؟

وی افزود: درصورتی‌که نتوانیم از واحدهای تولیدی حمایت کنیم یعنی در وهله نخست نتوانیم زنجیره مزیت‌دار تولید و سپس بازار مصرف را برای آن‌ها فراهم نکنیم هزاران میلیارد تومان وام هم نمی‌تواند مشکلات تولید استان را حل کند.

تسهیلات مشکل را حل نمی‌کند

این کارشناس گفت: این تصور که تسهیلات می‌تواند مشکل تولید و اشتغال را برطرف کند مانند این است که فکر کنیم برای خنک شدن خانه در تابستان باید در یخچال یا فریزر را باز گذاشت.

عمودی بیان کرد: این کار نه‌تنها خانه را سرد نمی‌کند بلکه به یخچال هم‌فشار آورده و به‌مرور آن را نیز خراب می‌کند لذا باید مسئولان دقت داشته باشند که هر میزان وام بدون پشتوانه حمایتی اگر پرداخت شود حکم همان یخچال در اتاق را دارد.

وی بابیان اینکه مشکل اساسی اینجا است که نباید واحدهای تولیدی بعد از دریافت وام رها شوند، گفت: درست است که بسیاری از واحدهای تولیدی ما با ۳۰، ۴۰ یا نهایتاً ۷۰ درصد توان خود کار می‌کنند اما ما هیچ‌وقت مشکل تولید در استان به جدیت مشکل بازار نداشته‌ایم.

زنجیره تولید اصل است

این مدرس دانشگاه در رشته اقتصاد افزود: باید زنجیره تولید از کارگر درون کارخانه تا تولید، سورت بندی، بسته‌بندی، تبلیغات، بازار، حمل‌ونقل؛ فراوری، صنایع تبدیلی، عرضه، جابجایی، گمرک و ده‌ها و ده‌ها مورد دیگر حل شوند تا بشود گفت مشکلات واحدهای تولیدی قابل‌رفع شدن هستند.

عمودی بیان کرد: بدون در نظر گرفتن بازار رفع مشکلات تولید آب در هاون کوبیدن است به نظر می‌رسد دولت اگر شش ماه نه سه ماه جلوی وام‌های بهین یاب را بگیرد و همان هزینه میلیارد تومانی را صرف بازار برای محصولات استان سمنان کند بیشتر به درد تولید می‌خورد.

کد خبر: ۶٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha