۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
دلار، ابزار سلطه آمریکا بر جهان است
نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول:

دلار، ابزار سلطه آمریکا بر جهان است

آقا قوام، نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول گفت: از سال‌ها قبل قدرت‌های اقتصادی قابل رقابت با آمریکا در دنیا ایجاد شده و به همین جهت آمریکا جایگاه خودش را از دست داده که چین نمونه آن است.

به گزارش بازار، محمد آقا قوام، نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول، با بیان اینکه حذف دلار در یک فرایند زمانی و به تدریج رخ خواهد داد، گفت: اساساً از نظر فنی مکانیزم حذف دلار در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود البته بدون تردید حذف دلار از سوی برخی از کشورها آغاز شده و هدف اصلی یعنی حذف کامل دلار در طولانی‌مدت را مد نظر دارند.

وی درباره فرآیند حذف دلار توسط کشورها توضیح داد و بیان کرد: این کشورها به وسیله پول ملی خود و با کاهش دادن سهم دلار در مبادلات دو جانبه و کاهش دادن سهم دلار در ذخایر انرژی خود فرآیند حذف این ارز را در معادلات و معاملات خود آغاز کنند.

نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول بیان کرد: واقعیت این است که تسلط دلار در نظام پولی تجاری و پرداخت‌های مالی در جهان بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد زیرا این کشور پس از جنگ جهانی دوم به عنوان یک قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی ظهور کرد.

وی با اشاره به اینکه دلار توسط صندوق بین المللی پول مصوب شد، عنوان کرد: بر اساس نظامی که توسط این صندوق تعریف شد دلار معادل طلا تعریف شد به طوری که بعد از آن ۷۵ درصد پرداخت‌ها در تجارت بین المللی به دلار است. این تسلط دلار که به دنبال خود، تسلط سیاسی و اقتصادی را به وجود آورد، برنامه‌ای بود که آمریکا بعد از جنگ برای اینکه جایگاه و هژمونی خودش را بر دنیا تحمیل کند، اجرا کرد.

آقا قوام دلار را ابزار سلطه آمریکا بر جهان معرفی کرد و گفت: البته از سال‌ها قبل قدرت‌های اقتصادی قابل رقابت با آمریکا در دنیا ایجاد شده و به همین جهت آمریکا جایگاه خودش را از دست داده است که چین نمونه آن است.

نماینده سابق ایران در صندوق بین المللی پول دلیل تحریم چین و روسیه توسط آمریکا را رشد اقتصادی این دو کشور دانست و عنوان کرد: این دو کشور در حال عقب گذاشتن آمریکا از نظر تولید ناخالص ملی هستند. از نظر سیاسی فوکویاما در اواخر دهه ۸۰ میلادی معتقد بود نظام آخری که در دنیا حاکم شد، نظام لیبرال دموکراسی و آمریکا است اما هم اینک این شرایط تغییر کرده است.

کد خبر: ۶۶٬۰۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha