۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
رونق ساخت و سازهای غیرمجاز با چراغ سبز مسئولان غیربومی
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

رونق ساخت و سازهای غیرمجاز با چراغ سبز مسئولان غیربومی

اهر- اسدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر از شناسایی ۵۱۵ ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: در برخی مواقع ساخت و سازهای غیرمجاز با چراغ سبز مسئولان غیربومی انجام می‌گیرد.

محمد اسدی در گفت و گو با خبرنگار بازار، با اشاره به این‌که تداوم ساخت و سازهای غیرمجاز در این شهرستان تبعات منفی جبران‌ناپذیری خواهد داشت، اظهار کرد: سرانه اراضی کشاورزی طی یک دهه از دهه ۷۰ تا ۸۰ به طور غیرقابل باوری به جهت ساخت و سازهای غیرمجاز و مجاز صورت گرفته نصف شده بود و اگر این روال ادامه یابد شاید تا ۱۰ سال آینده بخش کشاورزی نداشته باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز، خانه باغ‌ها و ویلاسازی‌ها در باغات؛ بخش کشاورزی را مخاطره قرار داده است به طوری که به دلیل افزایش بی‌رویه ساخت و سازها در شهرستان اهر در جلسات استانی سرکوب می‌شویم لذا اگر تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط حساسیت به خرج دهند قطعاً می‌توانیم با ساخت و سازهای غیرمجاز و بی‌رویه مقابله کنیم.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی اهر تنها یک اکیپ در حوزه نظارت بر ساخت و سازها دارد که فعالیت این اکیپ هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود و از طرفی این اکیپ بایستی بر بیش از ۲۰۰ روستا نظارتداشته باشد اما فقط نظارت بر حریم شهر اهر همت جمعی را می‌طلبد.

حساسیتی نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از حریم شهر وجود ندارد
اسدی بابیان این‌که هیچ یک از دستگاه‌های متولی حساسیتی نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و خارج از حریم شهر اهر را دارند گفت: متاسفانه بعضاً مدیران ذی‌ربط علی‌رغم که می‌دانند در فلان مناطق ساخت و ساز غیرمجاز صورت گرفته از جهاد کشاورزی می‌خواهند تا موضوع را حل کند و این مسئله باعث می‌شود تا سایرین نسبت به انجام ساخت و ساز غیرمجاز تشویق شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر تاکید کرد: ادارات خدمات‌رسان به ساخت و سازهای غیرمجاز نیز انشعاب موقت واگذار می‌کنند در حالی که طبق دستور مقام قضایی استان هرگونه استعلام از جهاد کشاورزی و واگذاری انشعاب موقت یا دائم به ساخت و سازهای غیرمجاز ممنوعیت دارد از این‌رو شاهد افزایش چشمگیری در ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان اهر هستیم.

وی با ذکر این‌که جهاد کشاورزی شهرستان اهر حق رضایت به ممانعت از قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز را ندارد، گفت: گاهاً شرایطی پیش می‌آید که به جای مواخذه فرد مرتکب به ساخت و ساز غیرمجاز؛ جهاد کشاورزی تحت فشار و مواخذه قرار می‌گیرد، این در حالیست که همکاران ما در مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز نیز مورد توهین و اهانت قرار می‌گیرند.

اسدی با تاکید بر این‌که ساخت و سازهای غیرمجاز عمدتاً از سوی افراد تحصیل‌کرده و با چراغ سبز برخی از مسئولان خارج از شهرستان اهر صورت می‌گیرد، گفت: متاسفانه برخی از مسئولان که خارج از شهرستان اهر مسئولیت دارند به ساخت و سازهای غیرمجاز چراغ سبز نشان می‌دهند و اگر همکاران ما بخواهند اقدامی کنند آن همکار ما را بدنام می‌کنند تا حرف‌شان بر کرسی بنشیند؛ حقیقتاً جهاد کشاورزی در مقابله و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز بایستی مورد حمایت قرار گیرد.

توقف اجرای احکام قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر؛ توقف اجرای احکام قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز را از دیگر موانع مقابله با ساخت و سازها عنوان کرد و یادآور شد: بعضاً هنگام اجرای حکم قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز؛ صاحب ملک با دستور قضایی سر می‌رسد و مانع اجرای حکم می‌شود و این مهم باعث شده تا احکام قضایی آن‌طور که باید و شاید اجرایی نشود.

وی از شناسایی ۵۱۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز که شامل ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی اهر می‌شود طی سال‌جاری در این شهرستان خبر داد، گفت: مصوبه مجلس مبنی‌بر واگذاری انشعاب؛ اصلی‌ترین عامل گسترش ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهرستان اهر بود.

اسدی با تأکید بر این‌که تاکنون برای ۳۳ مورد از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تغییر کاربری غیرمجاز در شهرستان اهر پرونده تشکیل و به دستگاه قضایی ارجاع شده است، افزود: از سال گذشته تا به امروز؛ برای ۹۰ پرونده ساخت‌وسازهای غیرمجاز احکام قضایی صادر شده و از این تعداد ۲۲ مورد منجر به قلع و قمع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر خاطرنشان کرد: همچنین در ورودی شهر اهر از سمت جاده کلیبر آن هم فقط کنار جاده اهر-کلیبر ۷ مورد ساخت و ساز غیرمجاز شناسایی شده است و برای تشکیل پرونده برای ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سایر مناطق نیز اقدامات لازم در حال انجام است.

کد خبر: ۶۶٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha