۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد؛ موضع قاطع ایران در مقابل بایدن
لیبراسیون بررسی کرد:

غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد؛ موضع قاطع ایران در مقابل بایدن

موضع ایران بسیار قاطعانه است تا «جو بایدن» بپذیرد تحریم ها را به تعلیق درآورد یا متوقف کند.

بازار؛ گروه بین الملل: از نظر «بنیامین هاوتکوورتور»، پژوهشگر بنیاد تحقیقات راهبردی، روند غنی سازی اورانیوم ۲۰درصد که روز دوشنبه توسط تهران اعلام شد، موضعی سیاسی است که می تواند برای این کشور پیچیده باشد.

در حالی که تنش ها با امریکا بسیار شدید است - یک سال پس از ترور قاسم سلیمانی - ایران روز دوشنبه نقض جدید توافق هسته ای ایران را اعلام کرد.

باید گفت ایران توانایی تولید مقادیر زیادی از غنی سازی ۲۰ درصد را در کوتاه مدت ندارد، زیراسانتریفوژ کافی برای انجام این کار را ندارد.

غنی سازی۲۰ درصد در سطح بین المللی نگران کننده است، سطحی که در آن برنامه های مربوط به غنی سازی انرژی هسته ای دیگر غیر نظامی نیستند. این سطح غنی سازی دستیابی به سطح جدید ۸۰ درصد را بسیار سریعتر می کند. از این رو می توان یک بار هسته ای با یک اورانیوم غنی شده به اندازه کافی داشت تا واکنش زنجیره ای برای ایجاد انفجار هسته ای موثر باشد.

این موضع بسیار قاطعانه ایران برای مذاکره است که «جو بایدن» باید  بپذیرد تحریم ها را به تعلیق درآورد یا متوقف کند. روند سیاسی کاملا مشخص است اما بازی پیچیده ای برای ایرانی ها است.

اما ایرانی ها اروپایی ها را مقصر می دانند و احتمال دارد پس از بازرسی های برنامه ریزی شده برای هفته های آینده،  قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی هسته ای را به خطر بیاندازند. در هر صورت اسرائیلی ها اجازه غنی سازی بیش از ۲۰ درصد را به ایران نمی دهند.

نقض توافق ممکن است ایران را تا حدی تقویت کند که دولت بایدن را مجبور به کنار آمدن با مساله هسته ای ایران کند. اما این کافی نیست که بگوییم اروپایی ها و امریکایی ها گروگان ایرانی ها هستند. اتحادیه اروپا پیش از این هشدار داده بود که تولید اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد برای حفظ توافق نامه بسیار نگران کننده است.

کد خبر: ۶۶٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha