۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
درآمد ۶میلیارد دلاری کشور از بخش کشاورزی/ نقش آفرینی حوزه باغبانی در صادرات
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

درآمد ۶میلیارد دلاری کشور از بخش کشاورزی/ نقش آفرینی حوزه باغبانی در صادرات

شیراز- معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شرایط تحریم، سال گذشته بخش کشاورزی بیش از شش میلیارد دلار درآمد ارزی داشت که سه میلیارد دلار یعنی ۵۰ درصد آن از بخش باغبانی حاصل شده است.

به گزارش بازار، به نقل از جهاد کشاورزی فارس، محمدمهدی برومندی در نشستی با رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و اساتید بخش باغبانی تصریح کرد: کشور در سال گذشته در بخش کشاورزی بیش از ۶میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است که با افتخار می گویم سه میلیارد دلار یعنی ۵۰ درصد آن از بخش باغبانی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که در حوزه کشاورزی و باغبانی جای کار بسیار داریم، اضافه کرد: یک نگاه به گذشته نشان می دهد که همه توفیقاتی که ما در بخش کشاورزی داشته ایم مرهون تلاش های علمی و رهنمود های دانشگاهی کشور و ارائه روش های نوین بوده است.

او با بیان اینکه هنوز از همه ظرفیت های علمی در بخش‌های تخصصی استفاده نشده است، افزود: اساتید دانشگاهی و علمی در حوزه باغبانی داریم که هم تراز با دانشمندان هسته ای هستند و می توانند همچنان نقش آفرینی کنند؛ به صورت شبانه روزی در تلاش هستند و زحمات این مجموعه باعث شده ما امروز در تولید بسیاری از محصولات با در نظر گرفتن توسعه پایدار در بخش کشاورزی با دنیا رقابت کنیم و این برای ما بسیار قابل افتخار است.

به اعتقاد او؛ یک فاصله بین بخش های تحقیقاتی و دانشگاهی با حوزه سیاستگذاری ها و اجرایی وجود داشته است که این شکاف عمیق را باید ترمیم کرد تا با تعامل و هم افزایی بیشتر به سمت پیشرفت حرکت کرد.

برومندی با اشاره به اسناد بالا دستی که در نظام جمهوری اسلامی تدوین و اهدافی که برای توسعه بخش کشاورزی و مشخصا حوزه باغبانی  مشخص شده است، بیان کرد: استان فارس، استان بسیار مهمی است به عبارتی ویترین باغبانی کشور محسوب می شود و بسیار مستعد برای تولید محصولات باغبانی  از این رو بنا داریم تا در سند توسعه باغبانی استان فارس و دیگر استان ها تجدید نظر کنیم.

وی با اشاره به اینکه در برخی از دشت های استان فارس شاهد بیش از ۳۵ متر افت سفره‌های آب زیر زمینی هستیم و در برخی شهرستان ها حتی برای آب شرب مردم باید به عمق ‌های پایین تر از ۵۰۰ متر رفت، گفت: این نشان می‌دهد که در استان فارس با مسئله آب به عنوان یک نهاده دارای محدودیت جدی در بخش کشاورزی مواجه ایم از این رو در برنامه ریزی های جدید برای توسعه بخش کشاورزی و باغبانی این استان باید برنامه ریزی بهتری انجام شود. 

کد خبر: ۶۶٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha