۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴
ارز ۴۲۰۰ تومانی چوب حراج به منابع ملت ایران است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

ارز ۴۲۰۰ تومانی چوب حراج به منابع ملت ایران است

صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاها را تجربه‌ای تلخ دانست و عنوان کرد: این ارز جز اینکه برای قشر معدودی، ایجاد رانت کرده است، هیچ سودی برای ملت ایران نداشت و در واقع چوب حراج به منابع ملت بود.

به گزارش بازار، محمد صفایی با بیان اینکه هر نوع چند نرخی در ارز به طور طبیعی ایجاد فساد و رانت می‌کند، گفت: نمی‌توان از مبدا تا مقصد، حجم وسیعی از کالای یارانه‌ای را نظارت و مدیریت کرد و به همین جهت امیدوار هستیم ارز ترجیحی یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و یارانه را به طور مستقیم به تولید کننده یا مصرف کننده برسانیم.

وی افزود: شاهد بودیم بر اساس گزارش تفریق بودجه‌ای که در خصوص بودجه سال گذشته توسط دیوان محاسبات منتشر شد، ۳۱ میلیارد دلار منابع کشور از بین رفت. ۴. ۸ میلیارد دلار از کشور خارج شد و به ازای آن کالایی وارد نشد. همچنین ۲. ۷۰۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی از کشور خارج شد و کالاهایی وارد کشور که اصلا جزو ضروریات جامعه نیست مانند چوب بستنی و نخ و غذای سگ و گربه، وارد کشور شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاها را تجربه‌ای تلخ دانست و عنوان کرد: این ارز جز اینکه برای قشر معدودی، ایجاد رانت کرده است، هیچ سودی برای ملت ایران نداشت و در واقع چوب حراج به منابع ملت بود.

وی وجود ارز چند نرخی را موجب کوچک شدن سفره‌های مردم دانست و اظهار کرد: بیش از هشت میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه شد تا خوراک دام و طیور وارد شود اما بر اساس گزارش‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی ارائه داده است، تنها ۲۰ درصد از این خوراک در اختیار مصرف کننده و تولید کننده واقعی می‌رسد و ۸۰ درصد آن تبدیل به رانت و فساد می‌شود.

صفایی با تاکید بر اینکه باید ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود زیرا در غیر این صورت باز هم شاهد فساد و رانت خواهیم بود، بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی قابل مدیریت نیست و نمی‌توان برای واردات کالاهای اساسی مامور گذاشت تا به مقصد اصلی برسند. بنابراین حتما باید این ارز ترجیحی از بودجه‌ای که دولت پیشنهاد داده است حذف شود و امیدوار هستیم این کار در مجلس یازدهم صورت بگیرد.

کد خبر: ۶۵٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha