۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
گیت هاب مجوز ادامه خدمات در ایران را دریافت کرد

گیت هاب مجوز ادامه خدمات در ایران را دریافت کرد

بعد از تحریم های ایالت متحده آمریکا علیه ایران ، بسیاری از شرکت های بزرگ سرویس های اینترنتی و شبکه ،خدمات خود را برای مدت زمان نامعلوم به حالت تعلیق درآوردند. اکنون بعد از یک وقفه بلند مدت ، کمپانی Github، مجوز ادامه خدمات در ایران را از خزانه داری آمریکا دریافت کرد.

به گزارش بازار به نقل از سایت «The next  web »، کمپانی گیت هاب فعالیت های خود را به زودی در ایران  شروع خواهد کرد؛ این کمپانی بدنبال تحریم های تحمیلی کشور آمریکا علیه ایران، در سال ۹۸ تمامی خدمات و سرویس های خود در ایران  را به حالت تعلیق درآورد.

نایت فریدمن مدیر عامل GitHub اعلام کرد: این شرکت سرانجام از دولت آمریکا برای از سرگیری خدمات خود در ایران مجوز دریافت کرده است.

وی تصریح کرد : ما برای ارائه GitHub به توسعه دهندگان کشور ایران تمامی امکانات مورد نیاز را فراهم کرده ایم، که شامل کلیه خدمات برای افراد، سازمانهای خصوصی و دولتی، رایگان و پولی است.

وی در ادامه افزود: این شرکت از تحریم های ماه های گذشته پیروی نموده و نهایت همکاری های لازم را با دولت داشته است و اکنون بعد از گذشت یک سال با تلاش تیم مدیریتی  موفق به کسب رضایت وزارت خزانه داری آمریکا شدیم.  بر اساس مجوز صادر شده اجازه دسترسی آزاد GitHub به کشورهای دارای محدودیت تجاری  بلامانع می باشد.

در واقع گیت قادر است پروژه‌ها را در ورژن‌های مختلف به صورت یک‌پارچه ذخیره کند. اگر پروژه‌ای متن باز باشد، توسعه دهندگان دیگر می‌توانند آن را دانلود کنند و تغییراتی را روی آن اعمال کنند. سپس پروژه را با ورژن جدید آپلود نمایند. گیت با حفظ ورژن جدید و ورژن‌های قبلی امکانات مفیدی را برای توسعه‌ی پروژه‌ها ایجاد می‌کند

گیت هاب چیست و چه کاربردی دارد؟
گیت هاب، بزرگترین هاست برای میزبانی پروژه‌های توسعه دهندگان محسوب می‌شود که توسط یک شرکت آمریکایی ایجاد شده است. گیت هاب هم به صورت رایگان برای پروژه‌های عمومی و هم بصورت پولی برای پروژه‌های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، گیت ابزاری برای خط فرمان است، اما مرکزی که همه چیز را در خود دارد GitHub.com است که در آن برنامه نویسان پروژه ها و شبکه های خود را با افراد متفکر اشتراک گذاری می کنند.

برای درک GitHub، ابتدا باید واژه گیت را بشناسیم. Git یک سیستم کنترل نسخه منبع باز است که توسط Linus Trovalds  همان شخصی که لینوکس را ایجاد کرده است، راه اندازی شده است. Git شبیه سایر سیستم های کنترلی همانند Subversion، CVS و Mercurial است؛ بنابراین، Git یک سیستم کنترل نسخه است، اما این به چه معنی است؟

وقتی توسعه دهندگان چیزی را ایجاد می کنند (به عنوان مثال یک برنامه)، آنها تغییرات مداوم در کد ایجاد می کنند، نسخه های جدید را تا بعد از انتشار اولین نسخه رسمی (غیر بتا) منتشر می کنند. سیستم های کنترل نسخه این نسخه ها را مستقیم نگه داشته و تغییرات را در یک سرور مرکزی ذخیره می کنند. این اجازه را می دهد تا توسعه دهندگان به راحتی همکاری کنند، زیرا می توانند نسخه جدیدی از نرم افزار را بارگیری کنند، تغییراتی ایجاد کرده و جدیدترین نسخه را بارگذاری کنند. هر توسعه دهنده می تواند این تغییرات جدید را مشاهده کند، آنها را بارگیری کند و به آن کمک کند.

گیت  ابزاری برای خط فرمان است، اما مرکزی که همه چیز را در خود دارد GitHub.com است که در آن برنامه نویسان پروژه ها و شبکه های خود را با افراد متفکر اشتراک گذاری می کنند

به همین ترتیب، افرادی که هیچ ارتباطی با توسعه یک پروژه ندارند هنوز می توانند پرونده ها را بارگیری کرده و از آنها استفاده کنند. اکثر کاربران لینوکس باید با این فرآیند آشنا باشند، زیرا استفاده از Git، Subversion یا روش مشابه دیگری برای بارگیری فایلهای مورد نیاز بسیار رایج است؛ با توجه به آنچه گفته شد ، گیت سیستم کنترل نسخه مورد نظر اکثر توسعه دهندگان است، زیرا دارای مزایای متعدد نسبت به سایر سیستم های موجود است. این سیستم  فایل ها با کارایی بیشتری ذخیره می کند و یکپارچگی پرونده را بهتر می کند.در واقع گیت قادر است پروژه‌ها را در ورژن‌های مختلف به صورت یک‌پارچه ذخیره کند. اگر پروژه‌ای متن باز باشد، توسعه دهندگان دیگر می‌توانند آن را دانلود کنند و تغییراتی را روی آن اعمال کنند. سپس پروژه را با ورژن جدید آپلود نمایند. گیت با حفظ ورژن جدید و ورژن‌های قبلی امکانات مفیدی را برای توسعه‌ی پروژه‌ها ایجاد می‌کند.

در آگوست ۲۰۱۹، آمازون نیز دسترسی به زیرساخت های ابری خود را برای توسعه دهندگان و شرکت های مستقر در ایران قطع کرد و به این دلیل توسعه دهندگان ایرانی به دلیل تحریم های ایالات متحده در تلاش برای یافتن خدمات میزبانی ،با چالش های فراوانی روبرو شدند

هدف اصلی گیت هاب ایجاد محیطی برای کنترل ورژن و همکاری تیمی روی پروژه هاست. کنترل ورژن در گیت‌هاب توسط گیت انجام می‌شود. در واقع گیت در گیت‌ هاب یک سیستم کنترل ورژن (version control) است. همچنین واژه‌ی هاب به مفاهیم شبکه اشاره دارد که همکاری تیمی و ایجاد انشعاب در پروژه‌ها را معرفی می‌کند. حتماً تجربه‌ کرده‌اید، در حین برنامه نویسی دچار اشتباهی شوید و آن لحظه بگویید کاش می‌شد پروژه را به حالت قبل برمی‌گرداندید! گیت دقیقاً این امکان را برایتان مهیا کرده است. شما می‌توانید نسخه‌ی قبلی پروژه را دریافت و فعال کنید.

البته  GitHub تنها شرکتی نبود که خدمات خود را در ایران مسدود کرد. در آگوست ۲۰۱۹، آمازون نیز دسترسی به زیرساخت های ابری خود را برای توسعه دهندگان و شرکت های مستقر در ایران قطع کرد و به این دلیل توسعه دهندگان ایرانی به دلیل تحریم های ایالات متحده در تلاش برای یافتن خدمات میزبانی ، با چالش های فراوانی روبرو شدند.   امیدواریم که شرکت های دیگر نیز راه GitHub را دنبال کنند و به توسعه دهندگان در ایران اجازه دهند دوباره از خدمات خود استفاده کنند.

کد خبر: ۶۵٬۹۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha