۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
لزوم آمادگی صنوف مرتبط با گردشگری برای دوران پسا کرونا
عضو هیات رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصناف ایران مطرح کرد

لزوم آمادگی صنوف مرتبط با گردشگری برای دوران پسا کرونا

بنانژاد، عضو هیات رئیسه و خزانه‌دار اتاق اصناف ایران گفت: دوران پسا کرونا، چندان قابل پیش‌بینی نیست با این وجود، می‌توان برای برخی از موارد از جمله جلوگیری از افزایش قیمت کالا به واسطه افزایش تقاضا و نیز صنوف و شهرهای مرتبط با گردشگری برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف ایران، محمود بنانژاد، اظهار کرد: در دوره کرونا، شاهد تغییر شیوه زندگی از اصول بهداشتی تا روش‌های سفر و دید و بازدید بوده‌ایم. این تغییر شامل حال شیوه‌های کسب و کار نیز خواهد شد. به عبارت دیگر، در دوران پسا کرونا، شیوه‌های کسب و کار هم تغییرات اساسی خواهد داشت. اما از آن جایی که پارامترهای متعددی بر اقتصاد تاثیر گذارند لذا پیش بینی اقتصاد پسا کرونا دشوار است.

وی افزود: به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک هستیم و می‌دانیم که بازار، تحت تاثیر انتخابات قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر مباحث سیاسی در سطح بین‌الملل نیز بر اقتصاد ما تاثیرگذار خواهد بود. با این حال می‌توان برای برخی از صنوف پیش‌بینی‌هایی داشت.

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در دوره پسا کرونا و لغو محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها، فضای باز و راحتی برای سفر ایجاد خواهد شد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود، یکی از مهم‌ترین مسائلی که در دوره پسا کرونا با آن روبرو خواهیم بود، تعداد بالای مسافران در شهرهای گردشگرپذیر مانند مشهد، اصفهان، یزد، شیراز و استان های گیلان و مازندران خواهد بود. به طوری که احتمالا، بیشتر این شهرها به پیک تعداد مسافران خواهند رسید. این در حالی است که طی سال‌های گذشته، شهری مثل مشهد که سالانه میزبان ۳۰ میلیون زائر است، هرگز به پیک تعداد مسافران نرسیده است.

رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: پیش از کرونا به واسطه رکود، متوسط اشغال مراکز اقامتی مشهد کمتر از ۳۰ درصد بود. لذا باید از نظر مراکز اقامتی، امور امنیتی، امور اقتصادی، ترافیک و … برای افزایش تعداد مسافران به ۲ یا ۳ برابر طی دو سه ماه ابتدایی پسا کرونا آماده باشیم. شاید تور های گردشگری بتوانند با زمان بندی مناسب برای سفرها انسجام خوبی را رقم بزنند. این کاری نیست که دولت بتواند انجام دهد و به نظر می‌رسد توان بخش خصوصی در مدیریت این سفرها بیشتر خواهد بود.

بنانژاد همچنین گفت: افزایش سفر در برخی از شهرستان‌ها به معنای رونق بازار و افزایش تقاضا است. به طور مثال اگر ماندگاری مسافران در مشهد مقدس را ۲ یا ۳ روز در نظر بگیریم، تاثیر مسافران بر رونق بازار قابل تصور خواهد بود. در حال حاضر که مسافران این شهرستان به حداقل رسیده و نزدیک به صفر است، این بازار تحت تاثیر مستقیم قرار گرفته است و اگر در دوره پسا کرونا تعداد سفرها به پیک خود برسد، آنگاه تقاضا برای برخی از محصولات و کالاها هم افزایش خواهد یافت.

خزانه‌دار اتاق اصناف ایران افزود: این افزایش تقاضا تنها مربوط به شهرهای گردشگر پذیر نیست. چراکه بسیاری از مردم، در حال حاضر تنها اقدام به خرید ضروریات می‌کنند و به واسطه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آموزش‌های داده شده، حتی‌الامکان از تردد در بازار پرهیز می‌کنند.

وی ادامه داد: اگرچه قیمت ها وابسته به امور سیاسی ملی و امور بین الملل و… خواهد بود اما با پیش بینی افزایش تقاضا، افزایش قیمت ها نیز دور از انتظار نیست. لذا ممکن است، فرصت رونق بازار، تبدیل به تهدید شود و مشکلات مالی مردمی که مدت ها خرید چندانی نکرده و حالا می‌خواهند بخشی از نیازهایشان را برآورده سازند، تشدید شود. قابل ذکر است که اقشار پر درآمد ممکن است در دوران کرونا به واسطه داشتن ویلا در مناطق گردشگری، با سفر به این مناطق سرگرمی‌هایی داشته باشند اما اقشار کم درآمد که در این مدت از خرید، بازار گردی و سفر پرهیز کرده‌اند، در آن گرانی بسیار متضرر خواهند شد. به این ترتیب باید برای جلوگیری از افزایش قیمت نهایی در زمان افزایش تقاضای پسا کرونا نیز برنامه ریزی شود.

کد خبر: ۶۵٬۸۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha