۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
روحانی، بورس را برای راند آخر نگه داشته است
یادداشت؛

روحانی، بورس را برای راند آخر نگه داشته است

وضعیت بورس واقعا آشفته شده و از هر گونه تحلیلی نیز خارج شده است.

بازار: محسن عباسی تحلیلگر بازار سرمایه در کانال شخصی خود نوشت: واقعا جو به هم ریخته ای در بورس حاکم شده است و من ترجیح دادم تا پایان این جو غیرعقلانی که فقط و فقط دستکاری دستوری می‌تواند آن را توجیه کند چیزی ننویسم.

جایی که قیمت‌های جهانی نفت و فلزات افزایش چشم‌گیری داشته، دلار ۲۶ هزار تومان است، بازارهای موازی کم نوسان هستند و در رکود فرو رفته اند، قیمت‌های بورس کالا افزایش قابل توجهی داشته و سود سازی شرکت‌ها در وضعیت بسیار عالی در ۹ ماه اول سال قرار دارد.در این شرایط عقلانی نیست که بورس این‌گونه ریزش کند.

قطعا یک عامل غیراقتصادی باعث ریزش بورس است که آن هم به صورت بی وقفه عرضه می‌کند. برای این عرضه هم هر بار دلیلی می‌تراشد از احتمال جنگ و شایعه در خصوص سلامتی رهبر انقلاب و حالا هم دعوای زرگری وزیران را دست‌مایه عرضه قرار داده است.

در خصوص موضع‌گیری وزیر صنعت در خصوص عرضه خارج از بورس کالا چند نکته وجود دارد:

۱. مشخص است که این اصرار در صورت عملی شدن چیزی به جز رانت نخواهد بود و رزم حسینی قطعا در دولت بعدی با مشکلات قضایی روبرو خواهد شد. او فعلا نقش پلیس بد را بازی می‌کند و نیک می‌داند که چند ماه بعد هم رفتنی است بنابراین روی موضوعی دست گذاشته است تا عملیات روانی سنگینی علیه بورس بوجود آید.
جبهه دیگر نیز در داخل بورس فعال است و بی مهابا عرضه می‌کند. این تاکتیک فعلا جواب داده و در کمال ناباوری هرگونه برگشت جزئی بازار را نیز نا ممکن کرده است.

قضیه فولاد صرفا یک بازی روانی است و به نظرم نه رزم حسینی و نه بزرگتر از ایشان جرات ایجاد چنین رانتی با این همه حساسیت رسانه ای و پیگیری قضایی را ندارند. رزم حسینی آمده که فضا را مشوش کند.

اما ریزش بورس چه فایده ای دارد؟
من  در این نوشتار نگاه اقتصادی ندارم و صرفا نگاهم سیاسی است.بعید است که روحانی دولتش را اینگونه تمام کند و بورس ارزان را دو دستی به دولت بعدی تحویل بدهد. 
به نظر من روحانی، بورس را برای راند آخر نگه داشته است. شاید آبان و آذر برای این بازی زود بود و به همین علت بورس پایین نگه داشته شد و علی رغم بهبود وضعیت سود آوری شرکت‌ها و بهبود قیمت جهانی نفت و فلزات  هر بار بورس منفی‌تر شد.

کار دولت با بورس تمام نشده و به نظر من وقتی زمانش برسد( مثلا بعد از تصویب بودجه و یا بهمن ماه و شرایط خاصش و یا هر روز دیگری)  دعوای زرگری وزیران هم تمام خواهد شد، دستورات و ژست‌های حمایتی از راه خواهند رسید و بار دیگر بورس بر مدار رشد قرار خواهد گرفت، منتها این بار در صورت چند برابر شدن قیمت نیز کسی بر طبل حباب نخواهد کوبید.

اصلاح  بنیادین و قیمتی بورس خیلی وقت است تمام شده و ریزش‌های بیشتر صرفا دستکاری بورس است و هیچ عنوان دیگری ندارد.  واقعا توصیه ای برای کسی ندارم اما تجربه نشان داده است که شرایط این‌چنینی دوام زمانی زیادی ندارد و همه‌ی خریدارن این روزها بعد از گذشت این هیجانات به سود خواهند رسید. با رکود بازارهای موازی امکان کسب سود از بازارهای موازی وجود ندارد و خروج پول از بورس به قصد سرمایه گذاری در املاک وخودرو  و... برای جبران کاهش ارزش سرمایه‌گذاریتان بسیار پر ریسک است. من به شخصه منتظر اتمام این بازی هستم و همچون پانزده سال گذشته  که کسب و کارم در بورس بوده، منتظر پایان این جو منفی هستم که هیچ وقت طولانی نبوده است.

کد خبر: ۶۵٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha