۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
گفتگوی اختصاصی بازار با مشاور ارشد اوباما| علوم رفتاری؛ یاری رسان دولتها در حل چالشهای اقتصادی
سانستین: در بحث کرونا با مشکل رفتاری مواجه هستیم

گفتگوی اختصاصی بازار با مشاور ارشد اوباما| علوم رفتاری؛ یاری رسان دولتها در حل چالشهای اقتصادی

«کاس آر سانستین» معتقد است علوم رفتاری می تواند در حل بسیاری از چالشهای اقتصادی و اجتماعی از جمله کاهش تصادفات جاده ای، مبارزه با بیماری کووید_۱۹، رشد اقتصادی و بهبود آموزش به انسانها کمک کند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: علوم رفتاری در سیاست های عمومی نقش فزاینده ای دارد و سوالات جدیدی را در خصوص مسائل اساسی از جمله نقش دولت، آزادی انتخاب، پدرسالاری و رفاه انسان ها مطرح می کند و  تجزیه و تحلیل مناسب رفاه انسان را با توجه به یافته های رفتاری مد نظر قرار می دهد.

در کشورهای مختلف، مقامات دولتی از یافته های رفتاری در راه مقابله با مشکلات جدی همانند فقر، آلودگی هوا، ایمنی بزرگراه ها،  کووید_۱۹، تبعیض، اشتغال، تغییر اقلیم و بهداشت شغلی استفاده می کنند.

این عنصر با کاوش در تئوری و عمل، به ارائه مراحلی در خصوص جبران خسارت، مالیات، حکم و ممنوعیت، نمونه های مشخصی از سیاست های آگاهانه از نظر رفتاری می پردازد. این ادعا برای احترام به آزادی انتخاب به شرطی که انتخاب افراد به اندازه کافی آگاهانه و فارغ از تعصبات رفتاری باشد، ارائه می شود.

مطالب فوق بخشی از کتاب «علوم رفتاری و سیاست های عمومی (عناصر موجود در اقتصاد عمومی)» نوشته «کاس آر سانستین»، سیاستمدار، حقوقدان، استاد دانشگاه و نویسنده ی آمریکایی است که خبرنگار بازار گفتگویی را با این نویسنده برجسته ترتیب داده و به پرسش سوالاتی در رابطه با کتاب اخیرش پرداخته است.

«کاس آر سانستین»، مسئول دفتر امور اطلاعات و رگولاتوری آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و مشاور ارشد وی بوده است. وی استاد حقوق دانشگاه هاروارد است که به ویژه در زمینه‌های حقوق اساسی، حقوق اداری، حقوق محیط زیست و حقوق اقتصادی رفتاری تخصصی دارد. سانستین همسر «سامانتا پاور»، نویسنده ایرلندی و سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ و استاد حال حاضر دانشگاه هاروارد است.

 سانستاین در کتاب Infotopia به بررسی روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، بازار پیش‌بینی، نرم‌افزارهای منابع باز، منبع ویکی (Wikisource)، می پردازد و کتاب دومین قانون اساسی (The second bill of rights)، بیانگر انقلاب ناتمام فدرال و اینکه چرا بیشتر از همیشه به آن نیاز داریم است. این کتاب به طرفداری از دومین قانون اساسی آمریکا که توسط فرانکلین روزولت تهیه شده بود می‌پردازد. در میان این حقوق اساسی، حق آموزش، حق مسکن، حق بهداشت و درمان، حق محافظت در برابر انحصارات وجود دارد. سانستاین استدلال می‌کند که این دومین قانون اساسی آمریکا تأثیر بین‌المللی شدیدی دارد و باید در ایالات متحده آمریکا احیا شود.

مشروح گفتگوی اختصاصی خبرنگار بازار با پروفسور «کاس آر سانستین» در ادامه آمده است:

* موضوع و پرسش اصلی شما در کتاب اخیرتان با نام «علوم رفتاری و سیاست های عمومی (عناصر در اقتصاد عمومی)» چیست؟
مسئله و پرسش اصلی در کتابم این موضوع است: علوم رفتاری چیست و چگونه می تواند به افراد در سراسر جهان کمک کند؟ پاسخ اساسی این است که علم رفتار به ما کمک می کند تا متوجه شده و به این فهم و درک برسیم که چرا و چگونه انسانها در خصوص اینکه کجا برویم، چه چیزی بخوریم، چه کاری انجام دهیم، چگونه رانندگی کنیم، چگونه از بیماری و مرگ جلوگیری کنیم، تصمیم گیری می کنند.

به عنوان مثال، بسیاری از ما بر مسائل کوتاه مدت تمرکز می کنیم و نه بلند مدت. ممکن است امروز به خودمان اهمیت بدهیم، اما سال آینده نه و بسیاری از ما به «هنجارهای اجتماعی» پاسخ می دهیم. به عنوان مثال، اگر استفاده از ماسک در هنگام شیوع بیماری امری طبیعی است، افرادی که مطمئن نیستند تا ماسک بزنند یا نه، احتمالا انجام این کار از سوی آن ها وجود دارد.

* فرضیه اصلی شما در این کتاب چیست؟
فرضیه اصلی من این است که علوم رفتاری می تواند در حل بسیاری از مشکلات به ما کمک کند. به عنوان مثال، این موضوع می تواند حوادث جاده ای را کاهش دهد و در راه مبارزه با گسترش بیماری کووید_۱۹، رشد اقتصادی و بهبود آموزش نیز یاری رسان باشد.

* شما در کتاب خود بر موضوع علوم رفتاری تأکید می کنید. چرا این موضوع از نظر شما مهم است؟ در واقع لزوم استفاده از علوم رفتاری در حل سریع مشکلات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی از نظر شما چیست؟
در چهل سال گذشته، ما شاهد پیشرفتهای زیادی در علوم رفتاری بوده ایم. در سراسر جهان، ما در حال یادگیری نحوه تصمیم گیری افراد مختلف هستیم. به عنوان مثال، مردم اغلب آسانترین دوره را انتخاب می کنند. اگر انجام کاری سخت و پیچیده باشد، ممکن است به هیچ وجه آن کار را انجام ندهند. گاهی اوقات نیز افراد تعلل کرده و کارهای مهم را به روز دیگری موکول می نمایند.

در بسیاری از ملل در سراسر جهان، مردم از علوم رفتاری برای پیشبرد اهداف اجتماعی و اقتصادی استفاده می کنند. بسیاری از مقامات دولتی دقیقاً همان کاری را انجام می دهند که ما شاهد پیشرفتهای چشمگیری در زمینه کاهش تصادفات در جاده ها، کاهش فقر و کاهش میزان آلودگی هوا، تا حدودی از طریق علم رفتاری  بوده ایم.

*چگونه علوم رفتاری به خروج از بحران کرونا کمک می کند و چه پیامدهایی می تواند برای کمک به وضعیت اقتصادی ناشی از شیوع ویروس داشته باشد؟
من اکنون رئیس یک گروه مشاوره فنی در سازمان بهداشت جهانی هستم و این یکی از مباحث اصلی ما است.

همه گیری در اکثر موارد یک مشکل رفتاری است، این که آیا افراد در فاصله های اجتماعی قرار دارند، آیا ماسک می زنند، آیا دست های خود را می شویند، آیا اقدامات احتیاطی را انجام می دهند و یا اینکه اقدامات احتیاطی را انجام نمی دهند؟

در سال ۲۰۲۱ نیز، مسئله و دغدغه اصلی این است که آیا افراد واکسینه می شوند یا خیر؟

بخشی از برخی از کشورها، تاکنون با وجود این همه گیری به پیشرفت هایی نائل شده اند، زیرا آنها از علوم رفتاری برای انتخاب سالم و آسان استفاده کرده و به منظور بهره مندی از هنجارهای جدید و بهتر اجتماعی در جهت ارتقاء رفتاری که موجب صرفه جویی و نجات جان انسان ها می شود، سخت کار کرده اند.

دهه آینده بدون شک مهمترین و مولدترین سال برای استفاده از علوم رفتاری در سیاست های عمومی خواهد بود

کتاب جدید من در همین رابطه بحث کرده است.

دهه آینده بدون شک مهمترین و مولدترین سال برای استفاده از علوم رفتاری در سیاست های عمومی خواهد بود و من بسیار خوش بین هستم که ما می توانیم پیشرفت زیادی در حل چالش های مهم جهان داشته باشیم.

کد خبر: ۶۵٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha