۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
گرانی بی سروصدای لوازم خانگی
گزارش میدانی از وضعیت بازار لوازم خانگی بعد از افزایش قیمت بنزین

گرانی بی سروصدای لوازم خانگی

افزایش قیمت به بازار لوازم خانگی نیز همانند سایر بازارها سرایت کرده است اما به دلیل استقبال مردم از خرید این اقلام برحسب ضرورت و نیاز این بازار مبتلا به بیماری رکود نشده است.

وارد بازار عمده فروشان لوازم خانگی می شوم. «تیمچه» در ساعتهای پایانی فعالیت بازار همچنان شلوغ است و باید مراقب چرخی ها و باربرها باشی تا آسیب نبینی.

بازی نور با رنگهای درخشان لوازم خانگی تماشاگران را به خرید تشویق می کند اما پرسیدن قیمت یک کالا و حساب و کتاب سرانگشتی موجودی کارت بانکی پاهایت را برای فرار آماده می کند.

پیرمرد خوش پوشی است که در حجره ای کوچک و لابلای چینی های قدیمی و طراحی شده با دست نشسته است. از او قیمت یک گلدان بزرگ برای گوشه سالن را می پرسم و او می گوید:۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.

بعد از پرسیدن قیمت چند دکوری از این فروشنده با تجربه می خواهم خود را معرفی کند و اگر تمایل داشت با هم گفتگویی داشته باشیم.

خود را «روح الله» معرفی می کند و از اصالتش که به اصفهان بازمی گردد، حرف می میزند.

وی می گوید:بیش از ۵۰ سال است که در بازار مشغول کار است و شاید تا امروز چنین دوره سختی را تجربه نکرده باشد.

«روح الله» درباره وضعیت بازار لوازم خانگی این چنین توضیح می دهد: میزان فروش در سال ۹۸ در مقایسه با سال گذشته بسیارناچیز است وهمین اعداد با میزان فروش و سود قابل مقایسه نیست.

وی می افزاید:این روزها استقبال مردم از خرید لوازم دکوری و تزئینی بسیار کم شده است زیرا با توجه به قیمت لوازم خانگی و درآمدها، مردم به سمت اولویت بندی خریدهای خود حرکت کرده  اند.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی

به سراغ فروشنده لوازم خانگی خرد می روم که خود را «ظهیری» معرفی می کند.

وی به خبرنگار بازار می گوید:بعد از افزایش قیمت بنزین تمامی اقلام لوازم خانگی حداقل افزایش قیمت ۱۵ درصدی را تجربه کرده اند.

ظهیری ادامه می دهد:هر چند قیمتها افزایش داشته اما این مساله منجر به ایجاد رکود در بازار نشده است زیرا لوازم خانگی جزو ضرورتهای اصلی هر خانواده محسوب می شود.

این فعال صنفی تصریح می کند: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه خرید لوازم خانگی از سوی مصرف کنندگان اولویت بندی شده است و بیشتر خریدها برای تهیه جهیزیه است و این درحالیست که سالهای قبل به ویژه در ایام پایانی سال خانم های خانه دار برای مشتری جدیدترین لوازم خانگی بودند.

گرانی زیرپوستی لوازم خانگی

اما «اکبر محمدی» که ۳۰ سال است در تیمچه لوازم خانگی می فروشد درباره وضعیت بازار لوازم خانگی به خبرنگار بازار می گوید:قیمت تمامی کالاها گران شده اما به شکل رسمی آن را اعلام نمی کنند.

وی برخلاف آقای «ظهیری» براین باور است که افزایش نرخ لوازم خانگی بیشتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد است زیرا تا پیش از این کارخانه داران ۴ تا ۸ درصد تخفیف در خرید برای بنکداران قایل بودند و از سوی دیگر اجناس را به صورت مدت دار به بنکداران می فروختند اما اکنون فقط به صورت نقدی باید اجناس را تهیه کنیم.

این فعال صنفی می افزاید:البته علیرغم افزایش قیمت لوازم خانگی مردم ناچار به خرید هستند و همین امر مانع رکود در بازار فعالان این صنف شده است.

کالای قاچاق را هم دیگر تحویل نمی دهند

اما «محمد» که از فروشندگان جوان بازار لوازم خانگی است از عدم تحویل کالای قاچاق به فروشندگان و بنکداران خبر می دهد. وی می گوید:بسیاری از کالاهای موجود  در بازار لوازم خانگی خرد اجناس قاچاق بودند که با وسایل نقلیه شخصی  از شهرهای مرزی به بازار تهران می آمد.

وی می گوید:با توجه به اینکه قیمت بنزین به ۳ هزار تومان رسیده برای این افراد حمل کالا از شهرهای مرزی به پایتخت مقرون به صرفه نیست به همین دلیل حتی اجناس قاچاق هم در بازار کم شده است.

کد خبر: ۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha