۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱
کنترل آنلاین گلخانه و مرغداری ها با «ناپادا»
ایده های نو در گفتگو «بازار»

کنترل آنلاین گلخانه و مرغداری ها با «ناپادا»

فناوری و نوآوری بخشهای جذاب هر صنعت به ویژه کشاورزی است که هم روی کارایی، هم اشتغالزایی افراد تاثیرگذار است و یکی از روش های راه اندازی کسب و کارهای نو است.

بازار - فرحناز سپهری: از آنجا که نوآوری در زمینه های مختلف کشاورزی دارای پتانسیل های بالایی است و می تواند به افزایش بهره وری کمک می کند و در اشتغالزایی هم نقش مهمی داشته باشد، از این رو باید به این بخش بهای بیشتری داده شود. به طوری که باید از جوانان نوآور و نخبه حمایت و آنها را تشویق کرد تا درا ین راه گام بر دارند، که یکی از این راه ها راه اندازی استارت آپ ها در زمینه های متنوع کشاورزی است. به طوری که در بخشهای مختلف نوآوری و فناوری های نو حرفی برای گفتن داشته باشند. درا ین میان یکی از این استارت آپ ها « ناپادا» است؛ به طوریکه بنیانگذارش معتقد است همچنان جای حمایت از استارت آپ ها از سوی وزارتخانه و بانک کشاورزی خالی است. از طرفی وی به تامین مالی و حمایت برای ورود به بازار های منطقه به عنوان مهمترین چالش پیش رو اشاره می کند.  در همین راستا خبرگزاری بازار برای آگاهی ا ز چشم انداز و چالشهایی که در راه اندازی استارت آپ ها در این بخش وجود دارد، گفتگویی با عقیل کشیر، بنیانگذار نفیس پردازشگر دانش یا «ناپادا» انجام داده است که در ادامه از نظرتان می گذرد.
 

در ابتدا  بفرمایید دارای چه مدرکی هستید و در حال حاضر تیم کنونی در چه حوزه هایی مشغول است؟

دانشجوی دکتری الکترونیک و مخترع هستم در حال حاضر ناپادا در حوزه سنسورهای بی سیم تحت شبکه اینترنت فعالیت جدی دارد.

واژه « ناپادا» برگرفته از چیست؟ علت نام گذاری استارت آپ به این نام چه چیزی بوده است؟ چه سالی آغاز به فعالیت کرد؟

ناپادا مخفف کلمه نفیس پردازشگر دانش است و به دلیل آسانی تلفظ و ثبت برند این عنوان انتخاب شده است، ناپادا در سال ۹۶ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

چرا به فکر راه اندازی این استارت آپ افتادید؟ درباره چگونگی راه اندازی استارت آپ "ناپادا" توضیح دهید.

وجود محیط های و سالن پرورش اعم از گلخانه و مرغداری و ... و نیاز و خواسته مشتریان برای مشاهده . کنترل آنلاین این محیط ها باعث شد ما به تولید این سیستم روی بیاوریم.

خدمات و محصولات ناپادا روی چه حوزه های متمرکز است؟

خدمات و محصولاتی که ارایه می کنیم  شامل انواع سنسور های بی سیم دما و رطوبت، آمونیاک، دی اکسید کربن، منواکسید کربن، گوگرد و... CO۲ , O۲,SO۲,NO۲,NH۳,CO,H۲S، انواع کنترلرهای بی سیم با قابلیت دریافت اطلاعات سنسور ها و قابل اتصال به تابلو برق در مدل های ۴ رله و ۸ رله ، انواع سیستم مانیتورینگ اتاق مدیریت برای جمع آوری اطلاعات کنترلر های یک سایت بزرگ تولیدی است همچنین انواع اپلیکیشن موبایل برای مشاهده و کنترل وضعیت سایت از راه دور،  ارایه دهنده انواع سنسورهای تشخیص نور و حرکت، سنسورهای بیسیم و سنسورهای با تکنولوژی شبکه Modbus
 راه حل های مناسب برای بیمارستان ها، هتل ها، مدارس، موزه ها، ساختمان های مدرن، باشگاه های ورزشی، اتاق های تمیز و ... هم از دیگر موارد است.

درحال حاضر چه میزان مشتری دارید؟ و از چه شرکتها یا سازمانهایی هستند؟

بیشتر مشتریان ما واحدهای گلخانه و مرغداری هستند که تعداد آنها تا به امروز بیشتر از ۲۵۰ سالن است- شرکتها و سازمانها بزرگ نیز در حال مذاکره هستیم که بتوانیم با آنها در این زمینه کار کنیم.

چه افتخاراتی تا کنون کسب کرده اید؟

از جمله افتخارات می توانم به  اختراع برتر سال ۹۵ جشنواره کشوری فرهیختگان،  واحد فناور برتر سال ۹۶ دانشگاه و شرکت دانش بنیان برتر سال ۹۷ دانشگاه، شرکت دانش بنیان برتر استارت آپ بانک کشاورزی در بین ۱۸۰ شرکت دانش بنیان شرکت کننده دیماه ۹۷ اشاره کنم همچنین  طراحی و ساخت سنسورهای بی سیم پارامترهای محیطی و کنترلر و مانیتورینگ گلخانه و مرغداری در اتاق مدیریت و طراحی و ساخت سنسورهای بی سیم پارامترهای محیطی و کنترلر و مانیتورینگ پالایشگاه نفت و گاز در اتاق مدیریت هم از دیگر افتخارات ناپادا است.

 وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی یا سازمانهای مرتبط چه اقداماتی در زمینه راه اندازی وحمایت انجام می دهند؟

 ساختار سیستم ها وزارت و بانک ها با استارت آپ همخوانی ندارد و عملا هیچ همکاری و کمکی از سوی آنها نداریم، چون جنس کار استارآپ در ساختار این سیستم ها تعریف نشده است و اصولا تعریف راه اندازی سریع و انفجاری کسب و کار جدید را در چارت های سازمانی تعریف نشده است. از سوی دیگر سیستم اداری ما یک سیستم کُند و بی حس می باشد که دقیقا مقابل استارت آپ است، یکی از دلایل عدم رشد اکوسیستم استارت آپی نیز همین موضوع است.

به نظر شما مهمترین چالش برای راه اندازی استارت آپ و ادامه دادن آن چیست؟

عدم ثبات بازار، نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی و از همه مهمتر تورم لجام گسیخته در حال حاضر تمرکز هر کاری را به می ریزد.

برای تامین مالی از چه راهی بهره برده اید؟

برای تامین مالی از طریق منابع شخصی، فروش سیستم ساخته شده و وام های صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است.

اکنون با راه اندازی استارت آپ، مهمترین چالش تان چیست؟

مهمترین چالش، تامین مالی برای تولید انبوه و حمایت برای ورود به بازار های منطقه و جذب سرمایه گذار برای راه اندازی کسب و کار در کشور های منطقه است.

برای حمایت از استارت آپ ها، از دولت سازمانهای ذیربط چه انتظاری می رود؟

معاونت علمی و فناوری و همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی گام های بسیار خوبی را در اکوسیستم آستارت آپی برداشته اند ولی جای مرکزی که کلیه کارهای اداری و مالی و بازار و فروش را برعهده بگیرد خالی است. 
یعنی یک مهندسی که ایده را راه اندازی می کند تازه اول مشکلاتش شروع می شود که باید دانش حسابداری، انبار داری، تولید، تامین مالی، صادرات و ... را یاد داشته باشد که انرژی بسیاری را از او می گیرد و در نهایت چون در این حوزه ها نمره قبولی نمی تواند کسب کند کل کسب و کار یا با کندی و لختی پیش می رود و یا با شکست مواجه می شود.
اما وجود مرکزی که این ساختار موفق را دارد و حمایت و خرید دانش و حتی استخدام تیم اصلی کسب و کار باعث می شود دوباره کاری نشود و لانچ سریع بهتر و قوی تر صورت گیرد.

در پایان، برای جوانانی که ایده ای دارند و می خواهند آن را اجرا و استارت آپی را راه اندازی کنند، چه توصیه ای دارید؟

آنها می توانند در مراکز رشد و دانشگاه، ایده خود را ارائه دهند و از آنجا پروژه خود را راه اندازی کنند، خوبی این مراکز این است که امکانات اولیه مانند مکان و خدمات اداری و ... با کمترین هزینه در اختیار قرار می گیرد.

کد خبر: ۶٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha