۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
بنگاه‌های اقتصادی ناکام در جذب سرمایه خارجی| نگاه مسئولان به کسب و کارها جامع نیست
کارشناس حوزه تولید و کسب و کار در گفتگو با بازار مطرح کرد

بنگاه‌های اقتصادی ناکام در جذب سرمایه خارجی| نگاه مسئولان به کسب و کارها جامع نیست

دارایی، کارشناس حوزه تولید و کسب و کار، گفت: حضور بنگاه های اقتصادی در یک پلتفرم بین المللی باعث می شود که سریعتر نیازهای بازار شناسایی و در خصوص تهیه مواد اولیه مورد نیاز اقدام و دانش خود را افزایش دهند.

سجاد صفری؛ بازار: «مرتضی دارایی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که شرکت های دانش بنیان با چه موانعی روبرو هستند؟ اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان و ثبت اختراع با مسیر پر پیچ و خم در صدور گواهی روبرو هستند و این یکی از موانع پیش روی شرکت های دانش بنیان است.

وی افزود: هر چند که باید کیفیت و استانداردها در خصوص صدور گواهی تاسیس شرکت های دانش بنیان رعایت شود ولی نیاز است در زمینه صدور گواهی، تسهیل صورت بگیرد و مراکز صدور گواهی افزایش یابد و شوراها زودتر تشکیل شوند تا بررسی ها سریعتر انجام بگیرند.

این کارشناس حوزه تولید و کسب و کار در ادامه، بیان کرد: وقتی که شخصی قصد دارد که یک شرکت دانش بنیان و یا یک اختراع را ثبت کند با قوانین دست و پاگیر روبرو می شود و انگیزه خود را از دست می دهد و نباید قوانین موجود باعث دلسردی و انصراف افراد از ثبت شرکت و اختراع شود.

دارایی تصریح کرد: بایستی از لحاظ معنوی از شرکت های دانش بنیان، حفاظت صورت بگیرد و در این خصوص قوانینی تدوین شده است و باید این قوانین هم در عمل شکل بگیرند.

وی افزود: باید درک مناسبی از صنعت، کشاورزی و اقتصاد دیجیتال شکل بگیرد و حمایت ها در بین سیاست گذاران و مدیران اجرایی تقویت بشود و بعضی اوقات نگاهی جزئی و بخشی به این موضوع وجود دارد اما نگاه جامعی نیست پس نیاز است در این زمینه، نگاه جامع جایگزین نگاه جزئی و بخشی بشود.

دارایی تاکید کرد: واقعیت این است که بسیاری از بنگاه ها و کسب و کارها آشنایی با قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان ندارند و اگر با قوانین حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان آشنایی داشته باشند مشتاق تر خواهند بود که در این عرصه ورود پیدا کنند.  

وی در ادامه، گفت: وزارت صمت، سازمان صمت در استان ها، وزارت جهاد کشاورزی، اداره جهاد کشاورزی در استان ها، پارک های علم و فناوری، استانداری ها و دانشگاه ها بایستی در خصوص قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان آموزش های لازم را به افرادی که قصد دارند وارد این عرصه بشوند ارائه بدهند تا تقاضا و حرکت به سمت تاسیس شرکت های دانش بنیان بیشتر بشود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه باید از طریق آموزش و هشدارهایی که وجود دارد توسط وزارتخانه های متبوع بصورت مویرگی به متقاضیان و صاحبان شرکت های دانش بنیان منتقل شود تا آینده این شرکت ها و سرمایه های آن ها در معرض خطر قرار نگیرد.

دارایی تصریح کرد: متقاضیان و صاحبان شرکت های دانش بنیان اگر آموزش های لازم را نبینند در این مسیر با شکست روبرو می شوند و از رقبای خود عقب می افتند پس بنابراین، آموزش یک ضرورت است و یک انتخاب نیست.

اتصال شرکت های دانش بنیان و بنگاه های اقتصادی از طریق یک پلتفرم به بازارهای جهانی فراتر از حضور یک بنگاه یا شرکت دانش بنیان در یک نمایشگاه است

توانایی شرکت های دانش بنیان در ایجاد شغل
این کارشناس حوزه تولید و کسب و کار در پاسخ به این پرسش که شبکه سازی و ارتباط زنجیره ای تولید و دانش به چه نحوی است؟ به بازار، گفت: متاسفانه، در کشور نتورک مارکتینگ یا شبکه سازی بسیار کم صورت گرفته است و بصورت جزیره ای و بخشی فعالیت هایی در این زمینه صورت گرفته است؛ اما در حوزه تولید و تا زمانی که یک کالا و خدمات تولیدی به دست مصرف کننده می رسد این شبکه سازی وجود ندارد و شبکه سازی می تواند زنجیره را کامل کند که شرکت های دانش بنیان می توانند در این شبکه سازی موفق عمل کنند.

دارایی اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان می توانند این زنجیره را تکمیل کنند و شغل های جدید را بوجود بیاورند و این، کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری، کاهش قیمت کالا یا خدمات برای مصرف کننده، رضایت مندی مصرف کنندگان و رعایت استانداردها را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که باعث می شود شبکه سازی به درستی انجام نشود عدم ارتباط های بین المللی کشور است و متاسفانه کشور ما مبتنی بر یک پلتفرم و ساختار تعریف شده شبکه ای با بازارها و تولید بین المللی در ارتباط نیست و سیاست گذاران باید در این خصوص اقدامات لازم را انجام بدهند.

این کارشناس حوزه تولید و کسب و کار در ادامه، گفت: اتصال شرکت های دانش بنیان و بنگاه های اقتصادی از طریق یک پلتفرم به بازارهای جهانی فراتر از حضور یک بنگاه یا شرکت دانش بنیان در یک نمایشگاه است و حضور بنگاه های اقتصادی در یک پلتفرم بین المللی باعث می شود که سریعتر نیازهای بازار را شناسایی کنند و در خصوص تهیه مواد اولیه مورد نیاز اقدام کنند و دانش خود را افزایش بدهند و در جریان تکنولوژی ها و فناوری های جدید قرار بگیرند.

دارایی تاکید کرد: بنگاه های اقتصادی می توانند به بازار خاورمیانه، حوزه خلیج فارس، حوزه دریای خزر و حتی اتحادیه اروپا متصل شوند ولی متاسفانه این شرایط برای آن ها وجود ندارد و شرکت های دانش بنیان به کمک شرکت های بین المللی خواهند توانست این مشکل را مرتفع کنند تا بنگاه های اقتصادی کشور بتوانند با بازارهای جهانی در تعامل باشند.

در حوزه داخلی، عدم حضور شتاب دهنده ها و شرکت های ریسک پذیر، یکی از مسائلی است که باعث می شود شرکت های دانش بنیان نتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند و به تولید انبوه برسند

بنگاه های اقتصادی ناکام در جذب سرمایه خارجی
این کارشناس حوزه تولید و کسب و کار در پاسخ به این پرسش که بنگاه های اقتصادی کشور در خصوص سرمایه گذاری با چه مشکلات و چالش هایی روبرو هستند؟ به بازار، گفت: بنگاه های اقتصادی کشور باید بتوانند سرمایه های داخلی و بین المللی را به سمت خود جذب کنند تا بتوانند به موفقیت دست پیدا کنند ولی متاسفانه بنگاه های اقتصادی کشور در زمینه جذب سرمایه های بین المللی و به دلیل مشکلات بین المللی که پیش روی ایران قرار گرفته است شرایط را برای جذب این سرمایه ها را دشوار کرده است ولی چاره ای نیست و باید این مشکل حل بشود.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که اگر بنگاه های اقتصادی کشور در سال های گذشته، نمی توانستند سرمایه های بین المللی را جذب کنند قادر نبودند به فعالیت خود ادامه بدهند و بایستی این مشکل حل بشود و سرمایه گذاری خارجی به سمت حمایت از شرکت های دانش بنیان و موسسات کشور که آن ها در دل صنعت و تولید کشور حضور دارند و می خواهند تحول ایجاد کنند حتمأ نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارند.

دارایی اظهار داشت: در حوزه داخلی، عدم حضور شتاب دهنده ها و شرکت های ریسک پذیر، یکی از مسائلی است که باعث می شود شرکت های دانش بنیان نتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند و به تولید انبوه برسند.

کد خبر: ۶۵٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha