۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۴
اراضی دیم کشاورزی آبدانان در انتظار آب عقبه سد کرخه
بازار گزارش می‌دهد؛

اراضی دیم کشاورزی آبدانان در انتظار آب عقبه سد کرخه

ایلام- در حالی که بخشی از آب عقبه سد کرخه در شهرستان آبدانان واقع در جنوب استان ایلام قرار دارد، اراضی دیم کشاورزی این شهرستان هنوز آبی نشده و مطالبه چندساله کشاورزی این شهرستان بی پاسخ مانده است.

بازار؛ گروه استان ها: شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام در حالی یکی محروم ترین مناطق استان ایلام به لحاظ کسب و کار و طرح های اقتصادی است که ظرفیت های این شهرستان هنوز برای درآمد مردم به کار گرفته نشده است.

این شهرستان دارای ظرفیت های بسیار خوبی در بخش کشاورزی است که متاسفانه به دلیل عدم وجود آب، بیشتر این ظرفیت ها استفاده نمی شود.

یکی از مهمترین ظرفیت های این شهرستان وجود ۶۰ کیلومتر از آب عقبه سدکرخه خوزستان در این شهرستان است که بدون استفاده مانده است.

سال هاست قرار بوده از آب این سد برای آبی کردن اراضی کشاورزی شهرستان استفاده شود ولی تاکنون این مهم محقق نشده است.

وجود اراضی دیم کشاورزی در ۱۰۰ متری آب عقبه سد
یکی از کشاورزان شهرستان آبدانان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حالی اراضی دیم کشاورزی شهرستان در ۱۰۰ متری این آب بسیار مهم و وسیع قرار دارند، اما تمی توانند از آن استفاده کنند.

علی رشیدی بیان کرد: سال هاست مسئولان و نمایندگان استان وعده محقق شدن استفاده از آب عقبه این سد برای آبی کردن اراضی کشاورزی شهرستان را می دهند ولی تاکنون هیچ کدام محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر زمین های کشاورزی منطقه دیم است، گفت: متاسفانه به دلیل کمبود بارش بیشتر اوقات کشاورزان منطقه دچار ضرر و زیان می شوند.

 محرومیت های بی شمار منطقه آبدانان به دلیل نبود درآمد باعث مهاجرت مردم به سایر مناطق کشور شده است

رشیدی عنوان کرد: محرومیت های بی شمار منطقه آبدانان به دلیل نبود درآمد باعث مهاجرت مردم به سایر مناطق کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه در صورت استفاده از آب این سد می توان نسبت به توسعه کشاورزی با استفاده از کشت محصولات مختلف در طول سال اقدم کرد، افزود: این مهم باعث کسب درامد برای مردم شهرستان نیز می شود.

استفاده از عقبه سد کرخه نیازمند تخصیص آب از سوی وزارت نیرو
مدیرجهاد کشاورزی آبدانان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: چنانچه مجوز تخصیص آب از عقبه سد کرخه برای اراضی دیم کشاورزی شهرستان صادر شود، این مهم باعث تحولی شگرف در کشاورزی استان و شهرستان می شود.

عباس پیری بیان کرد: استفاده از عقبه سد کرخه در شهرستان آبدانان نیازمند تخصیص آب از این سد از سوی وزارت نیرو است.

طبق بررسی های انجام شده با تخصیص آب این سد می توان ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را آبی کرد و زمینه اشتغال بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر را فراهم می کند

وی با اشاره به اینکه طبق بررسی های انجام شده با تخصیص آب این سد می توان ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را آبی کرد، افزود: این میزان اراضی زمینه اشتغال بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر را فراهم می کند.

پیری تصریح کرد: شهرستان آبدانان دارای ۳۸ هزار هکتار زمین کشاورزی است که سه هزار هکتار آن به صورت آبی و مابقی با روش دیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسئولان ۱۰ سال است وعده می دهند
یک کارشناس حوزه کشاورزی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به رغم همه ظرفیت های بخش کشاورزی در شهرستان آبدانان، متاسفانه به دلیل نبود آب، بیشتر کشاورزان در طول سال دچا خسارت های فراوان می شوند.

غلامعلی عباسی با اشاره به اینکه در سال جاری نیز کمبود بارش در کل استان ایلام مشهود است، افزود: متاسفانه در استان ایلام و از جمله شهرستان آبدانان اراضی دیم بیشتر از اراضی آبی است.

وی گفت: بیش از ۱۰ سال است بحث استفاده از آب عقبه سد کرخه برای اراضی کشاورزی شهرستان آبدانان مطرح شده و بارها در سفر مسئولان ارشد کشوری به استان نیز مطالبه شده ولی متاسفانه فقط شاهد وعده مسئولان هستیم.

آب این سد در ۱۰۰ متری اراضی کشاورزی قرار دارد و با کمترین هزینه می توان آب را به اراضی تشنه شهرستان وارد کرد و زمینه  رونق تولید و اشتغال را در منطقه فراهم کرد

عباسی عنوان کرد: آب این سد در ۱۰۰ متری اراضی کشاورزی قرار دارد و با کمترین هزینه می توان آب را به اراضی تشنه شهرستان وارد کرد و زمینه  رونق تولید و اشتغال را در منطقه فراهم کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های بی نظیر این سد برای توسعه پرورش ماهی در قفس و فعالیت های گردشگری، گفت: متاسفانه از هیچ یک از ظرفیت های عقبه سد در این شهرستان تاکنون استفاده نشده است.

با توجه محرومیت های بی شمار شهرستان آبدانان می توان به راحتی و رایزنی مسئولان و نمایندگان استان با وزارت نیرو زمینه استفاده از عقبه سد کرخه برای توسعه فعالیت های کشاورزی، آبزی پروری و گردشگری را فراهم کرد.

سد کرخه با ۲۰ هزار هکتار وسعت و ظرفیت هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب بزرگترین سد خاکی خاورمیانه به شمار می‌رود که ۶۰ کیلومتر از عقبه آن در شهرستان آبدانان وجود دارد.

کد خبر: ۶۵٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha