۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
توسعه روستایی برای جلوگیری از مهاجرت؛ توانمندسازی مشاغل روستایی در اولویت است
بازار بررسی کرد؛

توسعه روستایی برای جلوگیری از مهاجرت؛ توانمندسازی مشاغل روستایی در اولویت است

سمنان- موضوع مهاجرت روستائیان یکی از مهمترین مشکلاتی است که در سطح استان سمنان طی دو دهه اخیر با آن روبرو بوده‌ایم اما مسئولان دولتی معتقد هستند با اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر این وضعیت به صورت چشم‌گیری ساماندهی شده و روستاها به سمت توسعه حرکت کرده‌اند.

بازار، گروه استان‌ها: توسعه روستایی از آن دست موضوعاتی است که همیشه در سطح استان سمنان از دهه‌های گذشته مطرح بوده و همیشه مسئولان در قبال آن اقداماتی انجام داده‌اند اما از آنجا که این کارها با برنامه‌ریزی مدونی همراه نبوده، کمترین نتیجه حاصل شده است.

در سال‌های اخیر بسیاری از روستاهای استان سمنان مانند روستاهای بخش بیارجمند و کالپوش و جنوب دامغان و کوه زر و ... از جمعیت جوان خالی شده‌اند و غالباً رو به شهرها گذاشته‌اند زیرا خشکسالی مجال کاری در این روستاها به آنان نمی‌دهد.

مسئولان دولتی اما در سال‌های اخیر اقدامات خوبی را برای بازگشت جمعیت روستایی به خصوص در حوزه گردشگری و ترویج بوم گردی‌ها در دستور کار قرار داده‌اند و به نوعی روستاها را از بُن‌بست خارج ساخته‌اند موضوع اما اینجا است که برنامه‌ریزی برای توسعه اشتغال و توانمندسازی روستاها نیازمند عزم همگانی است و برای تقویت این عزم معاون روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور به استان سمنان سفر کرد تا نشست شورای روستایی و عشایری استان را مدیریت کند لذا باید دید ماحصل این بازدیدها و سفرهای مسئولان به استان چه خروجی خواهد بود.

توسعه روستایی در اولویت
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری درباره توسعه روستایی و اولویت‌های دولت، گفت: نگاه دولت تجهیز زیرساخت‌های روستاها است تا بتوانیم توسعه اقتصادی را به سمت روستاها سرازیر کنیم و اگر توسعه را شاهد باشیم جمعیت را هم شاهد خواهیم بود.

نگاه دولت تجهیز زیرساخت‌های روستاها است

محمد امید با بیان اینکه در راستای توسعه اقتصادی اقدامات موثری در سال‌های اخیر برگزار شده است، تاکید کرد: تثبیت جمعیت روستایی یکی از مهمترین ارکانی است که دولت با اجرای برنامه های اشتغال زایی و توسعه اقتصادی به آن تاکید دارد.

وی با بیان اینه خوشبختانه با سیاست ها و اقداماتی که انجام شده، از سال ۹۶ تا کنون کشور به سمت تثبیت جمعیت روستایی پیش رفته است، گفت: تثبیت جمعیت در پی سیاست‌های اقتصادی و تقویت روستاها میسر خواهد شد.

کارهای بزرگی صورت گرفته است
معاون توسعه مناطق روستایی و محروم ریاست جمهور با بیان اینکه در روستاهای کشور طی سال‌های اخیر کارهای بزرگی صورت گرفته است، تاکید کرد: افزایش ۱۰ برابری بوم گردی‌ها یکی از اقدامات حوزه توسعه روستایی است که به توانمندی اقتصادی و بازگشت جمعیت به روستاها منجر خواهد شد.

امید از لایحه اصلاح نظام اداری و دهیاری‌های کشور نیز خبر داد و تاکید کرد: این لایحه توسط دولت تا پایان سال به مجلس شورای اسلامی فرستاده می شود و موضوع آن افزایش اختیارات دهیاران است و از این به بعد همه امورات ساخت و ساز و عمرانی و ... مردم توسط دهیاری‌ها انجام می‌شود تا مردم نخواهند برای یک خانه سازی به شهرها مراجعه کنند.

وی در ادامه بیان کرد:  ۹۴ درصد روستاهای کشور از شبکه ملی اطلاعات برخوردار هستند و نگاه دولت تجهیز زیرساخت‌های روستاها در راستای توسعه اقتصادی است.

حرکت به سمت روستاهای بدون بیکار
استاندار سمنان نیز درباره توسعه اقتصادی و با بیان اینکه سه روستای بدون بیکار در سطح استان وجود دارد، گفت: سعی داریم تعداد این روستاها با اقدامات تسهیلگرانه‌ای که توسط دستگاه‌های ذی صلاح صورت می‌گیرد به بیش از ۱۵ روستا در آینده نزدیک برسد.

بیش از ۹۴ درصد روستاهای کشور از شبکه ملی اطلاعات برخوردار هستند

علیرضا آشناگر تکیه بر ظرفیت‌های روستا را اولویت برنامه های اشتغال و توسعه اقتصادی روستایی استان سمنان دانست و تاکید کرد: اشتغال‌زایی و نگه داشت جمعیت روستایی در سطح روستاهای استان سمنان به عننوان یک اولویت دنبال می شود و مسئولان نگاه خوبی به این امر دارند.

وی با بیان اینکه توسعه روستایی به صورت همه جانبه برنامه ریزی شده و تنها به امور عمرانی منتهی نمی شود، بیان کرد: در کنار توسعه اقتصادی سعی شده تا توسعه فرهنگی را نیز در روستاها داشته باشیم تا بتوانیم به یک نوع توسعه همه جانبه دست یابیم.

استاندار سمنان در ادامه بیان کرد: ۷۰ درصد روستاهای استان هم اکنون سند توسعه دارند و سعی داریم تا پایان دولت دوازدهم بقیه روستاهای استان را نیز به سند توسعه مجهز کنیم همچنین باید گفت تدوین سند توسعه اقدامی ماندگار در راستای توسعه روستاهای استان سمنان است که می تواند به شناخت ما از مزیت‌ها و اشتغال‌زایی روستایی منجر شود.

توجه به زیرساخت‌های اشتغال
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان نیز با بیان اینکه تدوین سند توسعه اقدامی در راستای توسعه روستاهای استان بود که با همکاری دستگاه‌های ذی‌صلاح به خوبی در سطح استان پیگیری و پیاده شد، ابراز کرد: سند توسعه به ما این امکان را می‌دهد تا برای توانمند سازی و مشاغل روستایی برنامه ریزی کنیم.

منوچهر فخری با بیان اینکه استان سمنان دارای سه روستای بدون بیکار است که نشان می‌دهد پتانسیل‌های روستایی این استان تا چه اندازه عظیم هستند، تاکید داشت: طرح روستای بدون بیکار در روستای جودانه میامی، دهملای شاهرود و محمد آباد میامی با موفقیت به انجام رسیده است.

وی نگهداشت جمعیت و ارتقای اشتغال روستایی را دو رکن اصلی برنامه‌های توسعه‌ای دانست و گفت: اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه روستایی سبب شده تا ما به افزایش تعداد روستاهای بدون بیکار استان در آینده نزدیک امیدوار باشیم.

جذب اعتبارات اشتغال روستایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان نیز از جذب اعتبارات تسهیلات اشتغال زایی روستایی در سطح استان خبر داد و گفت: ۸۵ درصد از تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استان خوشبختانه جذب و به طرح‌های کارآفرینی مبدل شده است.

تدوین سند توسعه اقدامی در راستای توسعه روستاهای استان سمنان است

اسماعیل غنیان با بیان اینکه جدب این تسهیلات فرصت‌های شغلیِ برنامه‌ریزی‌شده را محقق خواهد کرد، بیان داشت: سهمیه استان از محل تسهیلات مشاغل خانگی ۵۰ میلیارد ریال  است که این اعتبارات می تواند ارتقای کیفی و کمی مشاغل و تولیدات روستایی را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه سهم استان سمنان از تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری درمجموع سه هزار و ۱۰ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال است، گفت:  تاکنون دو هزار و ۵۵۲ میلیارد و ۸۹۶ میلیون ریال از این تسهیلات جذب‌شده و با تخصیص و جذب ۱۰۰ درصدی این اعتبار بستر لازم برای ایجاد دو هزار و ۹۴۵ فرصت شغلی فراهم می‌شود.

نگاه به اشتغال عشایری
مدیرکل امور عشایری استان سمنان نیز با بیان اینکه در سطح استان ۷۵ میلیارد ریال تسهیلات برای افزایش تولید گوشت قرمز در سمنان پرداخت می‌شود، گفت: ۸۱ خانوار عشایر استان برای دریافت این تسهیلات به بانک‌های عامل استان معرفی شده اند.

مراد خادم با بیان اینکه سه هزار و ۱۸۱ خانوار عشایر در استان سمنان وجود دارد که در ۱۳ شرکت تعاونی ساماندهی شده‌اند، تاکید کرد: سال گذشته ۴۸ طرح آب‌رسانی به مناطق عشایری استان بااعتبار ۳۴ میلیارد ریال اجرایی شد تا بتوانیم شاهد ارتقای سطح کاری عشایر در بخش دامداری باشیم.

سهم استان سمنان از تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری درمجموع سه هزار و ۱۰ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال است

وی با بیان اینکه یک اتحادیه تعاونی عشایری در استان سمنان فعالیت دارد، بیان کرد: ارتقای فعالیت های تعاونی عشایری نیز یکی دیگر از اقدامات ترویجی اداره کل امور عشایری استان برای توانمند سازی جامعه عشایری این استان است.

ارتقای اقتصادی روستاها می تواند زمینه ساز ماندگاری جمعیت روستایی شود از این منظر اقدامات خوبی در سطح استان سمنان انجام شده اما هنوز هم باید راه‌های زیاد نرفته‌ای را رفت تا بتوانیم ادعا کنیم وضعیت اشتغال و تثبیت جمعیت روستایی‌مان به خصوص در جنوب شرقی استان مطلوب است.

کد خبر: ۶۵٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha