۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
صعود ۱۹ هزار واحدی شاخص کل بورس؛ عرضه فراوان حقوقی‌ها پاشنه آشیل این روزهای بازار سرمایه
تحلیل روزانه بورس؛

صعود ۱۹ هزار واحدی شاخص کل بورس؛ عرضه فراوان حقوقی‌ها پاشنه آشیل این روزهای بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با وجود روند صعودی معاملات امروز بازار سرمایه، عنوان کرد: هنوز سهم‌های بزرگ با عرضه حقوقی‌ها همراه هستند و همین مسئله اعتماد را از بازار سلب می‌کند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بعد از مدت‌ها انتظار و مشاهده سقوط‌های متعدد در بازار سرمایه، بالاخره شاخص کل این بازار، معاملات را وارد منطقه سبز کرد و اکثر سهم‌های بزرگ را به این منطقه راه داد. بعد از اینکه در طول دو هفته گذشته اکثر سهامداران حقیقی و حقوقی روانه خارج از بازار شده بودند و نقدینگی خود را از این بازار خارج می‌کردند و یا آن‌ها را به سمت سهم‌های کوچک سوق می‌دادند، امروز شاهد رشد سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار بودیم به طوری که این شاخصامروز فقط صعود را تجربه کرد. البته، سهم‌های بزرگ بازار از جمله سهم‌های فعال در گروه خودرویی، بانکی و پالایشی امروز خیلی خوب مورد تقاضا و حمایت قرار گرفتند.

گفته می‌شود دلیل این رشد بازار، همراه شدن بازار با بازارهای جهانی است چراکه در حال حاضر، بازارهای جهانی در حال رشد هستند و افزایش قیمت کامودیتی‌ها و محصولات پالایشی در بازار و بهبود وضعیت شرکت‌های صادرات‌محور در سودآوری ۹ ماهه از طرف دیگر بر سودآوری سهم‌های بزرگ بازار ر روز جاری دامن زده‌اند. از طرف دیگر، تقسیم سود در بین اکثر صنایع امروز با ورود نقدینگی به دلیل پایین رفتن قیمت بسیاری از سهم‌ها باعث شد تا بسیاری از سهامداران، امروز با خوشحالی از تالار شیشه‌ای خارج شوند و به سمت خانه خود حرکت کنند.

با این حال، شاخص کل بازار سرمایه امروز با رشدی ۱۹ هزار و ۱۴۹ واحدی، ۱.۴۱ درصد صعود را تجربه کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد دائمی امروز خود ۶ هزار و ۷۷۷ واحد بالاتر از نقطه دیروز خود قرار گرفت.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند صعودی معاملات امروز اظهار کرد: ارزش معاملات امروز حدود ۱۳ همت بود که باز هم با توجه به شرایط حال حاضر بازار، این ارزش چندان چنگی به دل نمی‌زند. امروز حدود ۳۵۰ میلیارد تومان وارد بازار شد که باعث شد منفی‌های هفته گذشته و همچنین شنبه و یکشنبه این هفته یک برگشتی را ثبت کند.

وی درباره رشد امروز بازار گفت: به نظر می‌رسد که روند مثبت امروز بازار سرمایه، روند دائمی نیست و مجدداً بازار نوسانی را تجربه خواهیم کرد و با وجود به این که سهم‌های خودرویی مثبت بودند و پرتقاضا دنبال می‌شدند، سهم‌های بنیادی دیگر فشار فروش را روی دوش خود حس می‌کردند اما باز هم این فشار آنچنان قوی نبود که باعث شود سهام در منطقه منفی نوسان کند. با این وجود، فروشندگانی در بازار حضور داشتند که می‌توانند ادامه کار را برای بازار سرمایه سخت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مورد استقبال قرار گرفتن گروه خودرویی از سوی سهامداران تصریح کرد: علاوه بر این گروه، گروه‌های بیمه و صندوق‌های بازنشستگی برای سهامداران جذاب بودند اما مشاهده می‌شد که گروه‌های کاشی و سرامیک و گروه دارویی امروز در فاز استراحت قرار گرفتند. بنابراین، نقدینگی همچنان در حال شیفت کردن است و همین مسئله باعث می‌شود که به معامله‌گران توصیه شود در معاملات خود احتیاط را شرط کار قرار دهند.

عقیلی افزود: برخی از سهم‌هایی که در روزهای گذشته با اقبال خوبی همراه بودند، امروز مورد عرضه قرار گرفتند اما در کل، به نظر می‌رسد که نقدینگی در حال جابجایی است به همین دلیل، با توجه به معاملات امروز و اتفاقات افتاده در بازار، بورس همچنان حالت نوسانی خود را ادامه خواهد داد و سهم‌های پرتراکنش بزرگ باز هم در بازار حضور خواهند یافت و شاید شاهد فروش حقوقی‌ها در بازار باشیم.

این تحلیلگر بورس توضیح داد: این شرایط کار بازار را سخت خواهد کرد چراکه عرضه سهم‌های تازه جوانه زده بازار مانند سایپا و دیگر سهم‌ها، باعث می‌شود که طرف تقاضا را بدبین و خسته کند و باعث پس کشیدن سهامداران خرد از بازار شود.

عقیلی با اشاره به اینکه سهم‌های بنیادی بازار در حال حاضر به قیمت کف خود رسیده‌اند، گفت: سهم‌هایی در بازار وجود دارند که بسیار ارزنده هستند اما متأسفانه با عرضه‌های سنگین همراه شده‌اند و با وجود تحلیل‌هایی که در بازار وجود دارد، به نظر می‌رسد پالایشی‌ها هنوز برای حرکت کار دارند و این مثبت‌ها به دلیل جو حاکم بر بازار امروز بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که کف بازار با معاملات امروز بسته شده باشد اما اگر بازار این کف را هم از دست دهد، به پله‌های پایین‌تر، حتی سهم‌هایی نزدیک به ۹۰۰ تومان هم در بازار پیش برود که به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود احتیاط را در دستور کار خود قرار دهند و سهم‌هایی را پیدا کنند که در حال حاضر زیر ارزش واقعی خود هستند.

کد خبر: ۶۵٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha