۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴
بانک مرکزی متهم ردیف اول گرانی خودرو| وزیر صمت به دنبال ایده ناکارآمد قطب سوم خودروسازی
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با بازار مطرح کرد

بانک مرکزی متهم ردیف اول گرانی خودرو| وزیر صمت به دنبال ایده ناکارآمد قطب سوم خودروسازی

نجفی منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به اینکه علت اصلی افزایش قیمت هر کالایی از جمله خودرو را باید در سیاست‌های بانک مرکزی دنبال کرد، گفت:‌ فکر نمی کنم ایده ایجاد قطب سوم چندان کارآمد باشد چراکه در هیچ کجای دنیا این تعداد خودروساز نداریم.

بازار؛ گروه خودرو: از ابتدای انتخاب علیرضا رزم‌حسینی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت سه محور اصلی بیشتر از سوی وی به عنوان طرح‌های جدی وزارت برای پیگیری شنیده می‌شود که شامل مساله قیمت، کیفیت و تیراژ تولید خودروهای داخلی است. قیمت‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند و دست مردم از خرید محصولات خودروسازان کشور کوتاه شده‌ است.

از همین رو وزیر صمت بعد از چندین دیدار با مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور و رفع مشکلات را در ایجاد قطب سوم صنعت خودروسازی دید ضمن تاکید بر افزایش تیراژ تولید، فضای رقابتی را برای خودروسازی‌های بزرگ کشور ایجاد کند تا بحث کیفیت و قیمت به جایگاه مطلوب تری در صنعت برسد.

هرچند مشکلات صنعت خودرو فقط محدود به خودروسازان نمی‌شود اما با توجه به اینکه انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور برای ایجاد قطب سوم صنعت خودرو اعلام آمادگی کرده است به سراغ محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور رفتیم که در ادامه گفتگوی بازار با وی را خواهید خواند.

* این روزها رزم حسینی، وزیر صمت به جد دنبال ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور است؛ شنیده می شود که انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور نسبت به درخواست وزیر پاسخ مثبت داده و برای ایجاد این قطب اعلام آمادگی کرده است اما برخی دیگر از قطعه‌سازان معتقدند که وزیر برای ایجاد قطب سوم دنبال حمایت قطعه‌سازان نیست. به عنوان رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور بفرمایید دقیقا ماجرا از چه قرار است؟
همانطور که اشاره کردید این روزها صحبت از ایجاد قطب سوم قطعه سازی برای کشور مطرح است اما هنوز این صحبت‌ها در حد حرف هستند و به مرحله عملیاتی نرسیده‌اند بنابراین شاید به نحوی گفته برخی از قطعه‌سازان نیز در خصوص قطب سوم و همکاری قطعه سازان درست باشد. اما وزیر برای خروج صنعت خودرو از وضعیت انحصاری دنبال راه اندازی قطب سوم هست.

* با این تفاسیر وزیر برای راه اندازی قطب سوم صنعت خودرو از قطعه‌سازان برای همکاری و کمک دعوت کرده است؟
هرچند بنده در آن جلسه قطعه سازان با وزیر حضور نداشتم اما بله همینطور است، در این راستا انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور نیز نسبت به همکاری برای ایجاد قطب سوم خودروسازی اعلام آمادگی کرده است.

اما در کل با توجه به اینکه ۱۶۰-۱۷۰ مجوز خودروسازی و ۴۸ پروانه فعالیت در این زمینه صادر شده و اکنون نیز حدود ۱۵ مجموعه فعال هستند، ‌فکر نمی کنم ایده ایجاد قطب سوم چندان کارآمد باشد چراکه در هیچ کجای دنیا این تعداد خودروساز نداریم.

با این حال اگر نظر بر این است که صنعت خودرو بیش از دو خودروساز بزرگ داشته باشد، رجوع می‌کنم به رئیس انجمن صنایع همگن استان خراسان رضوی که بیایند شرکت هایی همچون پارس خودرو که مستقلی بود و در گروه سایپا ادغام کردند، دوباره جدا کنند و سه خودروساز داشته باشیم.

اگر هم قصد ندارند پارس خودرو را جدا کنند، گروه بهمن هم یک خودروساز مطرح است و می‌توان با تقویت آن به جای دو خودروساز بزرگ سه خودروساز بزرگ داشته باشیم تا به خواسته مورد نظر وزیر یا دیگر مسئولان دست یابیم. هرچند با این نظر که صنعت خودرو انحصاری داریم موافق نیستم.

اگر برای مثال پارس خودرو و سایپا را از یکدیگر جدا کنیم نباید انتظار این را داشته باشیم که بعد از آن سه خودروساز بزرگ در کشور داریم بلکه در اصل یک خودروساز بزرگ و چند خودروساز کوچک خواهیم داشت

* در حال حاضر شاهد این هستیم که شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی خودروساز هم در حال ادغام با یکدیگر هستند تا هزینه‌های تولید را کاهش دهند و بتوانند با همکاری با یکدیگر محصول ارزان تر، با کیفیت تر و مخاطب پسندتری تولید کنند، چرا انقدر بر روی انفصال برنامه ریزی می شود؟
بله همین طور است، همین الان هم اگر برای مثال پارس خودرو و سایپا را از یکدیگر جدا کنیم نباید انتظار این را داشته باشیم که بعد از آن سه خودروساز بزرگ در کشور داریم بلکه در اصل یک خودروساز بزرگ و چند خودروساز کوچک خواهیم داشت.  

جدا از این قرار است تولید انبوه را هدف قرار دهیم و همانطور که اشاره کردید اکنون در تمام دنیا حتی شرکت های خودروسازی بزرگ هم در حال ادغام در یکدیگر هستند. مثل شرکت‌های خودروسازی فیات و کرایسلر که در هم ادغام شده‌اند و شرکت خودروسازی پژو هم قصد پیوستن به آن‌ها را دارد. یا شرکت‌های خودروسازی رنو و نیسان که با هم ادغام شدند. اما چرا این شرکت‌های بزرگ اقدام به ادغام می کنند؟ برای اینکه هزینه‌های تولید را کاهش دهند تا بتوانند در بازار رقابت بهتری داشته باشند. بنابراین در شرایطی که در اینجا مسئولان تلاش می کنند که انحصار صنعت خودرو را بشکنند می‌بینیم که دنیا به سمت تولید مشترک و ادغام رفته است. به طور کلی با این موضوع که هرچه شرکت های خودروسازی در هم تجمیع شوند موافقت بیشتری دارم.

* در کل به نظرتان ایجاد یک رقیب دیگر در صنعت خودرو می‌تواند حلال مشکلات باشد و کیفیت و قیمت محصولات خودروسازان را اصلاح کند؟
الان هم شرکت های ایران خودرو و سایپا با همدیگر رقیب هستند و چندان نیازی به ایجاد یک رقیب دیگر در این بازار نمی بینم. بنابراین اگر کمک کنیم شورای اقتصاد برگردد و خودروسازی را از صنعت انحصاری خارج کند دیگر بر اساس قانون کسی نمی‌تواند در بحث قیمت گذاری دخالت کند.

بزرگترین مشکل این صنعت همین دخالت‌های بیش از حد ۳۰ نهاد است؛ چرا که در اینجا رانتی به وجود آمده و همه علاقه مند به دخالت در آن هستند.

بنابراین در صورتی که در صنعت رانت نباشد، هیچ کسی علاقه به دخالت در آن نخواهد داشت. لذا پیشنهادم این است که اول، شورای اقتصاد این صنعت را از انحصار خارج کند. دوم، بتواند مثل باقی صنایع با مکانیسم بازار و قیمت گذاری توسط خودروسازان و عرضه و تقاضا تعدیل شود. اگر خودروسازان زیان نداشته باشند و بتوانند تولیدشان را با سود انجام دهند، ‌ حتما حجم تولید بالا می رود و حتما می توانند حباب بازار را بشکنند.

از اول دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، نقدینگی تا الان نزدیک هفت برابر شده است، بنابراین همه قیمت ها از جمله نرخ ارز، مرغ، ‌تخم مرغ، روغن و غیره همه افزایش  یافته ‌به خاطر حجم نقدینگی بالایی که در کشور وجود دارد. مسئول این ماجرا نیز بانک مرکزی است

* جدا از بحث انحصار و ایجاد قطب سوم برای شکستن آن، ‌به نظرتان صنعت خودرو با مشکل عیان تری مواجه نیست که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بر روی آن تمرکز کنند؟ برای مثال سیاست‌های کلی اقتصاد به طور کامل درست بوده است که بخواهیم از صنعت گران انتظار تولید مناسبی داشته باشیم؟
بله، یکی از موضوعاتی که همه از آن غافل هستند این هست که این افزایش قیمت ها نه بخاطر اینکه یک تولیدکننده بخواهد قیمت گران بفروشد بلکه به دلیل افزایش قیمت نهاده های تولید است. ریشه این موضوع هم در حجم نقدینگی است که از اول دوره ریاست جمهوری حسن روحانی تا الان نزدیک هفت برابر شده است. بنابراین به این دلیل که تولید هفت برابر نشده قیمت ها افزایش قابل توجه یافته اند.

همه قیمت ها از جمله نرخ ارز، مرغ، ‌تخم مرغ، روغن و غیره همه افزایش یافته ‌به خاطر حجم نقدینگی بالایی که در کشور وجود دارد. مسئول این ماجرا نیز بانک مرکزی است. لذا اگر مسئولین محترم علاقه دارند قیمت ها را کنترل کنند باید اول از همه ریشه ماجرا که همان حجم نقدینگی است را کنترل کنند. کنترل آن باعث می شود افزایش قیمت خودرو و دیگر محصولات را نداشته باشیم.

کد خبر: ۶۵٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha