۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
هرآنچه درباره چک رمزدار باید بدانید

هرآنچه درباره چک رمزدار باید بدانید

امروزه جابجایی مبالغ بزرگ در بیشتر کشورها از جمله ایران، توسط چک‌ها انجام می‌شود که می‌توان از آن‌ها به عنوان مهم‌ترین ابزار نقل و انتقال مالی در معاملات بزرگ نام برد.

به گزارش بازار، کاربرد بسیار زیاد چک، به عنوان یکی از مهمترین اوراق تجاری کشور، باعث شده تا علاوه بر چک‌های کاغذی رایج، انواع دیگری از آن، نظیر چک‌های رمزدار و چک‌های تضمین شده نیز ایجاد شوند.

در اینجا توضیحات کاملی را درباره چک رمزدار ارائه می‌کنیم:
 
ابتدا باید بدانید که چک رمز دار، چکی است که به درخواست مشتری، توسط بانک صادر می‌شود. در این چک از رمز استفاده می‌شود تا ضریب امنیت آن افزایش پیدا کند و از خطراتی مانند جعل جلوگیری شود. استفاده از چک رمزدار بین بانکی در معاملات با مبالغ زیاد، بهتر از استفاده از چک تضمین شده و چک عادی است،، زیرا خطرات مفقودی چک تضمین شده و چک عادی را ندارد و پرداخت آن بر خلاف چک عادی توسط بانک تضمین شده است.
 
وجه چک‌های بین بانکی، نقداً قابل پرداخت نبوده و بایستی به حساب متقاضی در بانک مقصد منظور گردد و در واقع، غیرقابل انتقال به شخص ثالث است.
 
چک‌های رمزدار از سوی بانک مبدا به تقاضای مشتری برای بانک مقصد، در وجه حساب شخص مشخص صادر می‌شود و تنها قابلیت واریز به حساب نامبرده را دارد. در حال حاضر از این چک‌ها در معاملات سنگین که افراد آشنایی با یکدیگر ندارند، مانند معاملات خانه و ماشین استفاده می‌شود. هم‌اکنون فرآیند پردازش و وصول چک‌ها از طریق سامانه چکاوک انجام می‌شود.
 
محدودیت زمانی برای وصول چک رمزدار:
 تعیین سقف زمانی برای وصول چک‌های رمزدار یکی از تازه‌ترین سیاست‌های بانکی است که بانک مرکزی در راستای اجرای طرح چکاوک به بانکداران ابلاغ کرده است.
 
چک رمزدار طبق زمان‌بندی سیستم چکاوک در روزهای شنبه تا چهارشنبه تا ساعت ۱۳ و روزهای پنج شنبه تا ساعت ۱۲:۳۰ در چکاوک قابل پردازش است و از آن ساعت به بعد، سیستم توسط بانک مرکزی برای چک‌های رمزدار بسته می‌شود. البته این طرح، مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده، چراکه احتمال دارد، دارنده چک رمز دار برای وصول آن پول برنامه ریزی کرده باشد و با این سیاست، تمام برنامه‌هایش بهم می‌خورد.
 
چک رمزدار نیز خود به دو نوع چک رمز دار بانکی و چک رمزدار بین بانکی تقسیم می‌شود.
 
چک رمزدار بین بانکی
زمانی که نسبت به دریافت چک رمزدار بین بانکی اقدام کنید بانک طبق درخواست شما چک را به عهده‌ی یک بانک دیگر صادر می‌کند تا با استفاده از رمز صادر شده به نسبت به بهره گیری از آن اقدام کنید. چک رمزدار بین بانکی از نظر امنیت یکی از ایمن‌ترین انواع چک است. چنانچه چک گم شود یا مورد سرقت قرار گیرد، هیچ خطری منافع چک را تهدید نمی‌کند. یکی از مواردی که باعث میشود امنیت چک رمزدار بین بانکی بسیار بالا باشد این است که درخواست کننده چک، از بانک می‌خواهد که چک را در وجه شماره حساب، بانک و شعبه‌ای مشخص صادر کند؛ بنابراین اگر برای چک هر اتفاقی بیفتد، وجه چک تنها و تنها برای شماره حساب مشخص شده واریز می‌گردد.
 
چک رمزدار بانکی
برای صدور چک رمزدار بانکی نیز مانند چک رمزدار بین بانکی ابتدا صاحب حساب باید به بانک درخواست دهد تا بانک چک بانکی را در وجه اشخاص حقیقی و شرکت‌های خصوصی قرار دهد. این چک با یک رمز مخصوص صادر می‌شود و این امکان وجود دارد که آن را در تمام شعبه‌های بانکی نقد کرد. برای صدور چک بانکی، شخص درخواست کننده، باید در بانکی که به عنوان پرداخت کننده معرفی می‌شود نیز حساب داشته باشد.
 
نحوه ابطال چک رمزدار بین بانکی

۱ - مهر کردن پشت چک توسط بانک مقصد
۲- ذکر کتبی این نکته در پشت چک که عملیاتی روی چک انجام نشده است

در این صورت می‌توان اقدامات لازم جهت برگشت وجه چک به حساب متقاضی را انجام دهید.
 
مهمترین قوانین چک رمزدار:
برای اینکه یک چک رمزدار به رسمیت شناخته شود و قانونی باشد باید در صدور آن به برخی قوانین توجه کرد.
برای صدور چک‌های رمزدار حتما باید متقاضی حقیقی یا حقوقی آن وجود داشته باشد و صدور چک در وجه حامل یا بدون نام ممکن نیست.
 
مقدار مبلغ چک‌های رمزدار نباید به صورت دست نویس نوشته شود، بلکه باید به صورت چاپی روی چک درج شود تا رسمیت پیدا کند.
برای صدور چک‌های رمز دار متقاضی درخواست کننده باید فرمی که حاوی امضا و اثر انگشت شخص نیز هست را پر کند.
بعد از دریافت حواله، متقاضی چک‌ها باید سندهای مرتبط با موضوع را امضا کند و اثر انگشت بزند.
 
استعلام چک رمزدار
 چک‌های رمزدار تقلبی مهمترین دلیلی هستند که استعلام چک رمزدار را پراهمیت می‌کنند. این روزها وجود چک‌های رمزدار تقلبی هم دیگر چیز عجیبی نیست، به همین منظور بانک مقصد باید چک مورد نظر را از بانک صادر کننده استعلام بگیرد و شماره سری و سریال آن را بررسی کند.

کد خبر: ۶۵٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha