۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
یک تیر و چند نشان با توجه به مقوله «گردشگری صنعتی»
یادداشت؛

یک تیر و چند نشان با توجه به مقوله «گردشگری صنعتی»

همدان- «توجه به گردشگری صنعتی یک تیر و چند نشانی است که می تواند به اقتصاد گردشگری کرونا زده کشور کمک کرده و در سال جهش تولید به کمک تحقق این شعار بیاید.» این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند؛ فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

شکیبا کولیوند؛ بازاربدنه گردشگری در کشور به ویژه در مناطق غربی نحیف و البته شکننده بود که با شیوع ویروس کرونا از چندماه گذشته وضعیت نامناسب و سکوتی عمیق را تجربه می کند.

شاید بتوان از نتایج منفی و تهدیدهای این روند به کاهش تفریحات سالم و گردش های خانوادگی و معرفی مناسب میراث فرهنگی اشاره کرد اما در کنار این روند، بسیاری از صنوف مرتبط با بخش گردشگری با کسادی روبرو شدند و حتی شاهد تعطیلی های همیشگی و خروج متخصصان و افراد حرفه ای از بدنه گردشگری بودیم.

زمان دست روی دست گذاشتن و منتظر ماندن برای از بین رفتن ویروس کرونا و درگیری با این وضعیت تمام شده است

این جملات کافی است تا متوجه شویم زمان دست روی دست گذاشتن و منتظر ماندن برای از بین رفتن ویروس کرونا و درگیری با این وضعیت تمام شده و باید با نگاه ها و البته راهکارهای نو فکری تازه در این زمینه داشت.

راهکارهایی که ما را از وضعیت اعلام خسارت های گردشگری جدا کند و به جای برنامه ریزی برای اعطای تسهیلات به فعالان این عرصه و البته خیل عظیم بیکارشدگان آن و مقروض کردن آن ها؛ به دنبال راهکاری برای احیای گردشگری آن هم با رویکردهای نوظهور باشیم.

طبق بررسی ها و آنچه از نتایج تحقیقا به دست می آید در این بین می توان در قالب سفرهای ایمن و گردشگری های هوشمند در مسیر گردشگری صنعتی قدم های مناسبی برداشت.

ماموریت های کاری با نگاه به بدنه صنعت، سفرهای علمی برای دانشجویان رشته های مرتبط با بخش صنعت، تولید، کارآفرینی، پتروشیمی، نیروگاه ها، ذوب آهن و غیره از جمله مبحثی است که می تواند در قالب تورهای گردشگری صنعتی در این روزگار مورد استقبال قرار گیرد.

از سویی با این اقدام کسب و کارهای حوزه صنعت در استان ها تقویت و زمینه برای مبادلات و صادرات مهیّا می شود چراکه این تورها می تواند مبدا خود را کشورهای دیگر و مقصد آن را بدنه صنعت در استان های کشورمان قرار دهد بدین سان، می توان گفت گردشگری صنعتی یک تیر و چند نشانی است که می تواند به اقتصاد گردشگری کرونا زده کشور کمک کند و در سال جهش تولید به تحقق این شعار نیز کمک کند.

گردشگری صنعتی زمینه را برای احداث و راه اندازی شهرک های بنکداری، خوشه های صنعتی و بهبود شرایط مناطق ویژه اقتصادی مهیا می کند

به گفته کارشناسان این حوزه در بحث گردشگری صنعتی، شاهد اعزام هیئت‌های کارشناسانه به‌منظور آموزش و بهبود روابط صنعتی و انعقاد قراردادهایی فی‌مابین آن‌ها در زمینه‌های مختلف هستیم؛ قراردادهایی در جهت استیصال صنعت ذوب‌آهن، صنایع تبدیلی مثل لوازم‌خانگی و مواردی ازاین‌دست که با توجه به همین مقوله توان در جهت رشد این نوع از گردشگری زمینه را برای احداث و راه اندازی شهرک های بنکداری، خوشه های صنعتی، ارتقای روند در مناطق ویژه اقتصادی مساعد دید.

مادام می شنویم که رونق گردشگری در مناطق صنعتی بزرگ می‌تواند به رونق اقتصادی آن منطقه و جوامع محلی بینجامد و حال که بحث های صنعتی و تولید در غرب کشور نیز نمود خوبی داشته زمان آن رسیده تا به بحث گردشگری صنعتی نیز فکر شود و برای آن با برنامه ریزی های مناسب بر پایه سوات (SWOT) پیش رویم به نوعی که نقاط قوت و فرصت ها را در استان ها بررسی و شناسایی کرده و بر مبنای آن برنامه ریزی ها را برای احیای گردشگری در پیش گیریم.

دقیق تر که می شویم به این واقعیت می رسیم که زمان آن رسیده تا در سال جهش تولید، اگرچه روزگار آغشته به شیوع ویروس کرونا و مسائل اقتصادی و مشکلات کم نه چندان اندک است اما نیاز است تا گردشگری کرونا زده غرب کشور را با خلاقیت نجات دهیم و در این مسیر با ورود به مبحث گردشگری صنعتی با یک تیر و چند نشان، تولید، گردشگری و رونق زمینه‌های مختلف تجاری را در غرب کشور ارتقا بخشیم.

خاموشی چراغ گردشگری مساوی با خارج شدن نیروهای متخصص از بدنه گردشگری است؛ مساوی با خاموشی کارگاه های تولید و فروش صنایع دستی و بیکاری خیل عظیمی از بدنه گردشگری و مشاغل مرتبط با آن است که نباید به آن بی توجه بود

اما یک موضوع نیز در این بین جای بحث دارد و آن این که گویی این روزها صحبت از احیای گردشگری و رونق دوباره آن کاری ناشایست است و برخی مسئولین نیز شاید فراموشی این بخش را در این وضعیت مناسب بشمارند اما به راستی که خاموشی چراغ گردشگری مساوی با خارج شدن نیروهای متخصص از بدنه گردشگری است.

آری خاموشی چراغ گردشگری مساوی با خاموشی کارگاه های تولید و فروش صنایع دستی و بیکاری خیل عظیمی از بدنه گردشگری و مشاغل مرتبط با آن از جمله رستوران ها و هتل ها و خانه های بوم گردی و غیره است که نباید به آن بی توجه بود ضمن اینکه این روند، نه تنها به خود این جامعه حرفه ای آسیب می زند بلکه مقوله گردشگری که می توانست در قالب گردشگری روستایی و کشاورزی ارمغان مهاجرت معکوس و فروش مناسب محصولات کشاورزی و شیلات روستاییان را به همراه داشته باشد، این روزها رو به خاموشی رفته است.

این روزها شیوع ویروس کرونا چندین ماهه شده ضمن اینکه به همه ما ثابت کرد با جهش های صورت گرفته در این ویروس و بیماری های ویروس مرتبط با آن و رخ نمایاندن کووید دیگری با نام کووید انگلیسی و این موارد، زمان آن رسیده تا منتظر نمانیم که وضعیت درگیری با این ویروس خاتمه پیدا کند و پس از آن همه چیز سرجای سابقش برگردد و گویی هیچ اتفاقی نیفتاده بلکه باید فکر چاره بود چراکه حتی اگر از فردا، دیگر ویروسی نباشد باز با تغییر سبک سفرها روبرو خواهیم بود و همین سبب می شود تا احیای بدنه گردشگری کرونا زده ای که ۱۱ ماه بیکار بوده با مشکلاتی روبرو شود.

با همه تفاسیر زمان آن رسیده تا بر پایه طرح های ابلاغی تحت عنوان گردشگری ایمن قدم ها را به سمت نوعی از گردشگری ببریم که نه تنها احیاگر بدنه تولید و اشتغال باشد بلکه با خود رونق دوباره گردشگری امن را به همراه داشته باشد.

بدین سان امید است تا راهکارهای نخ نما در بحث گردشگری کنار گذاشته شود و نمونه های گردشگری موفق در قالب گردشگری ایمن تعریف شده و ناجی اقتصاد گردشگری کرونازده شود.

کد خبر: ۶۵٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha