۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
۴ دلیل مهم برای شکست در بازار سرمایه
آیا عقلانی است که خود را وقف معاملات سهام کنیم؟

۴ دلیل مهم برای شکست در بازار سرمایه

آیا می توان خود را وقف بورس کرد و از خرید و فروش سهام به صورت کسب و کار روزانه یا تقریباً روزانه به درآمد ماهانه مناسبی دست یافت؟ مهمترین کارهایی که باید در خرید و فروش سهام به عنوان یک کسب و کار دائم مرور کنید و آن را روبه رویتان به دیوار بچسبانید، چیست؟

بازار، گروه بورس: توجه به بورس سهام در نتیجه ماندن مردم در خانه در طول بحران کرونا در ابتدای سال گذشته معطوف شد، زیرا بسیاری از افراد اولین سفر خود را با بازار سهام آغاز کردند و اشتهای دلالان به طور کلی برای معاملات سهام افزایش یافت و درجه بالاتری از ریسک مالی را پذیرفت. سوالی که در ذهن برخی از فروشندگان وجود دارد این است: آیا می توان خود را وقف بورس کرد و از خرید و فروش سهام به صورت تجارت روزانه یا تقریباً روزانه به درآمد ماهانه مناسبی دست یافت؟

برای پاسخ به این سئوال ترجمه مقاله  دکتر فهاد الحوایمانی را با اندکی دستکاری در زیر بخوانید:  

درصد مشارکت در بازارهای سهام در دوره های ممنوعیت تردد و ماندن در خانه افزایش یافت، زیرا برخی ورود به بازار سرمایه را نوعی سرگرمی و تلاش برای جبران کاهش درآمد ناشی از کرونا و دستیابی به درآمد ماهانه است ارزیابی کردند. به عنوان مثال، حجم معاملات روزانه بازار نزدک از متوسط ‌حدود ۲.۲ میلیارد سهم در روز قبل از بحران کرونا به بیش از پنج میلیارد سهم در روز در حال حاضر و در عربستان از دو- تا ۳ میلیارد ریال پیش از کرونا به حدود ۱۰ میلیارد ریال هم افزلایش یافت. (همین اتفاق نیز در ایران با رکود های تاریخی و افزایش سهامداران فعال از ۴ میلیون به ۱۶ میلیون و... رخ داد)

پاسخ مستقیم و کوتاه این است که اکثر کسانی که معاملات سنگین انجام می دهند، چه از طریق معاملات روزانه و چه معاملات نوسانی، در یک دوره کوتاه ضرر می کنند و بنابراین سهام نمی تواند برای بیشتر افراد یک روش جایگزین درآمد ماهانه باشد. طبق برخی مطالعات، درصد کسانی که از تجارت روزانه سود می برند از ۵ تا ۱۰ درصد از کل سهامداران فراتر نمی رود و در مطالعه دیگری که محققان دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه پکن چین چندین سال پیش انجام دادند، آنها دریافتند که تنها ۱۳ درصد از معامله گران روزانه تا پایان سال سود می برند.

مهمترین عنصر موفقیت در بازار سهام ایجاد یک برنامه ریزی هدفمند خرید و فروش (بیزنس پلن)  و پایبند بودن به آن است و این جزئیات را می طلبد

معامله گر چه شخصی است؟
همچنین طبق تعریف بورس اوراق بهادار نیویورک و سازمان تنظیم مقررات بخش مالی در ایالات متحده آمریکا، تعریف رایج معامله گر روز، شخصی است که بیش از چهار بار در هفته خرید و فروش می کند و شخصی که در معاملات نوسانی فعالیت می کند شخصی است که از چند روز تا چند هفته سهام در اختیار دارد.

با این اوصاف نوسان معاملات نیاز به دانش خوب در مورد تجزیه و تحلیل فنی یا مالی یا هر دو دارد، این واقعیت که هسته اصلی کار یک شخص استفاده از فرصت ها و ورود و خروج در زمان های مناسب است، به معنای این است که فرد نیاز به دانش مبانی تجزیه و تحلیل فنی پشتیبانی و نقاط مقاومت و خواندن خوب شاخص های فنی و همچنین دانش شاخص های مالی و توانایی خواندن و تفسیر برنامه های استراتژیک شرکت، اطلاعات و اخبار موجود در مورد شرکت و... دارد.

با این حال، در واقع مهمترین عنصر موفقیت، ایجاد یک برنامه ریزی هدفمند خرید و فروش (بیزنس پلن)  و پایبند بودن به آن است و این جزئیات را می طلبد.

مورد خاصی که همه دلالان در بازارهای مالی بر سر آن توافق دارند این است که داشتن یک استراتژی مشخص  تهیه شده و با دقت کامل نوشته شده بسیار ضروری است.  این طرح با برنامه های استراتژیک تهیه شده توسط شرکت ها و دولت ها تفاوتی ندارد و شامل چشم انداز، اهداف و برنامه های اجرایی خاص است.

 در زیر به نمونه هایی از آنها خواهیم پرداخت. اما قبل از آن، باید تاکید کرد که این طرح شامل یک سیاست معاملاتی است برای معامله گر است که در آن بازار خرید و فروش می کند.  جایی که همیشه آن را به خاطر می آورد، شامل اصول اساسی است که معامله گر از آن پیروی می کند و مانند قانون اساسی شخصی است یا برای شخص الزام آور است.

طبق برخی مطالعات، درصد کسانی که از تجارت روزانه سود می برند از ۵ تا ۱۰ درصد از کل سهامداران فراتر نمی رود و در مطالعه دیگری که محققان دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه پکن چین چندین سال پیش انجام دادند، آنها دریافتند که تنها ۱۳ درصد از معامله گران روزانه تا پایان سال سود می برند

مواردی از بندهای استرتژی بورسی مربوط به تجزیه و تحلیل مالی، بندهایی است که تاجر بر ان اصرار می ورزد(و اینها فقط نمونه  هستند). ممنوعیت  خرید سهام شرکتی  تا حدی ضرر داشته باشد ویا دارای مشکلات حقوقی باشد و یا نرخ رشد فروش آن از سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد باشد، و غیره.

سرمایه گذار باید در چه شرکتی سرمایه گذاری نکند؟
در میان مفاد استراتژی کلی، سرمایه گذار می تواند تصمیم بگیرد که در هر شرکتی بیش از ۱۵ درصد حجم سرمایه خود  گذاری نکند و در صورت سقوط سهام به کمتر از ۱۰ درصد قیمت خرید، از سفارشات فروش برای پیشگیری ازضرر و زیان استفاده کند.

همچنین برای اهداف خریدو فروش نباید وام نگیرد و سایر اصول خاص به ازای هر نفر اهمیت این سیاست ها در این واقعیت نهفته است که آنها به شخص کمک می کند تا خریدو فروش اش نظم یابد و هنگام نوسانات زیادی در قیمت سهام، گرفتار ضررر های سنگین نشود.

به عنوان یک تجربه شخصی متوجه شدم که تنظیم سیاست معاملاتی که به دیوار آویزان کرده ام  بیشترین تأثیر را در کنترل اعصاب و تصمیم گیری منطقی به دور از رفتارهای تکانشی و بی پروا داشت و این عمل مورد تایید بسیاری از سهامداران حرفه ای  بود.

به طور کلی، متوجه می شویم که دلیل عدم موفقیت در معاملات فشرده - روزانه یا نوسان - به این دلیل است:

۱-  عدم نظم و انضباط،  که راه درمان آن تنظیم  یک استراتژی خرید و فروش است.

۲-  ورود و خروج در زمان اشتباه، و دلیل آن نیز عدم استراتژی دقیق و یا عدم پایبندی به استراتژی تدوین شده است.

۳- و سرانجام از اشتباهات عبرت نگیرید.

کد خبر: ۶۵٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha