۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
همکاری معاونت علمی و وزارت جهاد برای تولید نهاده‌های دام و طیور
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اعلام کرد

همکاری معاونت علمی و وزارت جهاد برای تولید نهاده‌های دام و طیور

ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: با توجه به اینکه نهاده‌هایی مانند ذرت و کنجاله سنخیتی با شرایط آب و هوایی ما ندارد، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، در پی جایگزینی نهاده‌های داخلی سازگار با شرایط آب و هوایی کشور هستیم.

به گزارش بازار، سورنا ستاری، در حاشیه مراسم رونمایی از طرح‌های فناورانه منابع طبیعی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از بحث‌های جدی که در دو سه سال اخیر پیگیری می‌کنیم، امنیت غذایی و تولید غذای مورد نیاز دام با روش‌های نوآورانه و منطبق با طبیعت و اکوسیستم کشور است.

وی گفت: در این باره طرح‌های متعددی را با همکاری وزارت جهادکشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان در حال توسعه داریم که بخش زیادی از آن، توسعه گیاهان جایگزین و تولید غذای دام با استفاده از روش‌های متعدد از جمله استفاده از ضایعات کشاورزی است.

ستاری با بیان اینکه میزان ضایعات کشاورزی در کشور ما قابل توجه است، گفت: فقط یک میلیون تن سرشاخه نیشکر داریم که می‌تواند بعنوان جایگزین غذای دام استفاده شود. ستاری افزود: ایده‌های دیگری مثلا در حوزه درخت نخل وجود دارد که همگی نیازمند وجود کارخانجاتی است که بتواند غذای دام را تولید کند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه غذای دام و طیور مشکلات زیادی وجود دارد، افزود: وزارت جهاد برنامه مفصلی برای خودکفایی در زمینه گیاهان روغنی در حال پیاده سازی و پیگیری دارد، که در این طرح‌ها هم با آن‌ها همکاری نزدیکی داریم. ستاری با بیان اینکه میزان تولید بذر این گیاهان و سطح زیر کشت آنان در حال توسعه است، گفت: امیدواریم با نتیجه بخشی همه این طرح ها، وابستگی‌ها در این حوزه کم شود.

ستاری همچنین در مراسم رونمایی از طرح‌های فناورانه منابع طبیعی گفت: باید بتوانیم فناوری‌ها را متناسب با شرایط کشورمان بومی سازی کنیم که از جمله آن بومی کردن فناوری‌ها در حوزه کشت گیاهان متناسب با اقلیم ایران است.

وی افزود: بومی کردن فناوری‌ها نیازمند پژوهش و تحقیق است و پژوهش و تحقیقی به محصول می‌رسد که بخش خصوصی در آن ورود و سرمایه گذاری کرده باشد.

ستاری با بیان اینکه ایران جزو یکی از چند قدرت اول دنیا در حوزه پهپاد می‌باشد، گفت: از پهپاد ۳۰۰ گرمی تا پهپادی که می‌تواند ۴۸ ساعت مداومت پروازی داشته باشد، توسط شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده. وی افزود: می‌توان از این ظرفیت برای نظارت بر طرح‌های توسعه‌ای و طرح‌های منابع طبیعی استفاده کرد به شرط آن که بتوانیم برای آن یک مدل اقتصادی طراحی کنیم.

کد خبر: ۶۵٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha