۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
سرمای بی سابقه در جنوب کرمان کشاورزان را تهدید می کند؛ اینجا کسی بیمه نیست
مخاطره ای دیگر برای اقتصاد کشاورزان

سرمای بی سابقه در جنوب کرمان کشاورزان را تهدید می کند؛ اینجا کسی بیمه نیست

کرمان- سرمای بی سابقه هوای این روزهای جنوب کرمان طی ۱۰ سال گذشته بی سابقه است و کشت های خارج از فصل کشاورزان را با تهدید جدی مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: سالانه میلیونها تن انواع محصولات کشاورزی در زمینهای جنوب استان کرمان تولید و راهی بازار مصرف می شود، نکته مهم اینکه بسیاری از این محصولات در فصل زمستان تولید می شود، دقیقا در فصلی که ۸۰ درصد از کشور به دلیل سرمای شدید هوا امکان کشت ندارد اما در مزارع گسترده جنوب کرمان محصولات مورد نیاز روزانه مردم تولید می شود.

کشاورزی جنوب کرمان یخ زد
اما در سال جاری کشاورزان با پدیده ای روبرو شده اند که طی ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است و می تواند ذخایر مواد غذایی و کشاورزی را با چالشی جدی مواجه کند.

سرمای بی سابقه هوا در جنوب استان کرمان دماهایی عجیبی مانند صفر درجه و منفی ۲ درجه را تا امروز ثبت کرده و این رویه تا انتهای هفته ادامه خواهد داشت.

سرمای بی سابقه هوا در جنوب استان کرمان دماهایی عجیبی مانند صفر درجه و منفی ۲ درجه را تا امروز ثبت کرده و این رویه تا انتهای هفته ادامه خواهد داشت

نکته قابل توجه اینکه با وجود اعلام سازمان هواشناسی استان کرمان اما مراجع محلی برای اطلاع رسانی به موقع در جنوب کرمان در زمان مناسب اقدام نکرده اند  بسیاری از کشاورزی طی دو شب گذشته با سرمای صفر درجه مواجه شده اند. این در حالیست که در بدترین شرایط دمای این مناطق در این فصل از سال یه ۱۰ تا ۱۲ درجه می رسید و همین مساله بسیاری از زمینهای کشاورزی را دچار سرمازدگی کرده است.

عدم ثبت دمای پایین در جنوب کرمان در سالهای گذشته که در برخی از این مناطق تا کنون بارش برف و یخبندان تجربه نشده است موجب شده بسیاری از کشاورزی هیچ اقدامی برای بیمه محصولات مقابل سرمازدگی نکرده باشند.

اینجا کسی تجربه مقابله با سرمای بی سابقه را ندارد
حالا کشاورزان بعد از مشکلات متعددی مانند افزایش قیمت نهاده های کشاورزی، افزایش قیمت حمل و نقل محصول، کم آبی، مشکلات ناشی از کرونا و صادرات محصولات با پدیده جدیدی مواجه هستند که تجربه مقابله با آن را نیز ندارند.

طی روزهای اخیر تصاویر متعددی از سرمازدگی مزارع سیب زمینی و پیاز منتشر شده است و در صورت ادامه این روند طی روزهای آینده با کمبود این محصولات در بازارهای استانهای مختلف کشور مواجه خواهیم شد.

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: روند کاهش دما که از چند روز گذشته در استان کرمان شروع شده بود تا انتهای این هفته ادامه خواهد داشت به همین دلیل به کشاورزان، گلخانه داران، مرغداران و دامداران توصیه می کنیم تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

طی روزهای اخیر تصاویر متعددی از سرمازدگی مزارع سیب زمینی و پیاز منتشر شده است و در صورت ادامه این روند طی روزهای آینده با کمبود این محصولات در بازارهای استانهای مختلف کشور مواجه خواهیم شد

حمیده حبیبی با اشاره به بی سابقه بودن این میزان افت دمای هوا در جنوب استان کرمان گفت: سرمای هوا می تواند به باغهای مرکبات نیز خسارتهای قابل توجه وارد کند به همین دلیل توصیه می شود با توجه به توصیه های کارشناسان کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تجهیز گلخانه ها و مرغداریها به وسایل گرمایشی را ضروری دانست و گفت: باغداران باید برای حفاظت از نهال های جوان در برابر خطر سرمازدگی تنه درختان را با پوشش مناسب بپوشانند.

وی افزود: کاهش دما بهترین فرصت برای تغذیه باغ ها با چهارکود است و هرس شاخه های خشک و آفت زده و بخصوص در نخلستان ها در این ایام توصیه می‌شود.

وزش باد شدید در شرق کرمان
وی گفت: به لحاظ شرایط جوی  پدیده خاصی در سطح استان نخواهیم داشت. ضمن اینکه تا پایان هفته تداوم هوای سرد و یخبندان های شبانه پیش بینی می شود. از روز سه شنبه بر سرعت وزش باد در شرق استان افزوده خواهد شد.

گفته می شود شدت وزش باد در شرق و جنوب کرمان از روز چهارنشبه و پنجشنبه به ۷۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید که می تواند به توجه به تداوم سرمای هوا خسارت قابل توجهی به خصوص به گلخانه داران وارد کند.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز در گفتگو با بازار عنوان کرد: هشدارهای لازم به کشاورزان جنوب کرمان داده شده است و انتظار داریم ضمن بیمه باغها و مزارع کشاورزان اقدامات لازم برای مقابله با سرمازدگی را انجام دهند.

هشدارهای لازم به کشاورزان جنوب کرمان داده شده است و انتظار داریم ضمن بیمه باغها و مزارع کشاورزان اقدامات لازم برای مقابله با سرمازدگی را انجام دهند

سعید برخوری افزود: هم اکنون زمینهای کشاورزی جنوب کرمان زیر کشت محصولات گلخانه ای، سیب زمینی، پیاز، خیار و گوجه و سایر سیفی جات است همچنین روند برداشت محصولات مرکبات ادامه دارد و سرمای این روزها می تواند خسارتهای جدی ایجاد کند.

وی بیان کرد: میزان سرمازدگی در شبهای گذشته را هنوز برآورد نکرده ایم و اقدامات لازم برای آگاهی کشاورزان و انجام اقدامتی که موجب کاهش خسارت می شود در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: کشاورزان به منظور جلوگیری از خسارت سرمازدگی احتمالی تمهیدات لازم را اتخاذ و گلخانه‌داران نیز مشعل‌های حرارتی را روشن و از سالم بودن پوشش گلخانه اطمینان حاصل کنند.

سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به جنوب کرمان
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نیز در گفتگو با بازار یکی از مشکلات جدی کشاورزان در جنوب کرمان را عدم پوشش بیمه ای دانست و گفت: تمام تلاش خود را برای حمایت از کشاورزان به کار می گیریم و نگران هستیم براثر سرمای هفته جاری خسارت جدی به کشاورزان وارد شود.

ذبیح الله اعظمی با اشاره به سفر کمیسیون کشاورزی مجلس به جنوب کرمان طی هفته گذشته گفت: اعضای کمیسیون از نزدیک در جریان مشکلات کشاورزی قرار گرفتند و امیدواریم با برنامه ریزی ویژه بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

وی از کشاورزان خواست اقدامات پیشگیرانه را به صورت فوری و جدی در دستور کار قرار دهند تا کمترین خسارت ناشی از تغییرات اقلیمی در مزارع شاهد باشیم.

وی گفت: حدود یک میلیون نفر در جنوب کرمان به کشاورزی مشغولند و بخش قابل توجهی از نیاز بازار مصرف داخلی را تامین می کنند و در صورت خسارات به محصولات این فصل با چالش جدی مواجه می شویم.

این در حالی است که طبق پیش بینی های هواشناسی موج دوم سرما که از ۲۴ دی ماه در استان کرمان ایجاد خواهد شد موجب کاهش بیشتر دما در جنوب کرمان می شود.

کد خبر: ۶۵٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha