۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
اختصاص ارز یارانه‌ای برای واردات کالاهای اساسی تصمیم درستی بود
کارشناس مسائل اقتصادی:

اختصاص ارز یارانه‌ای برای واردات کالاهای اساسی تصمیم درستی بود

زائری، کارشناس حوزه اقتصاد تصریح کرد: برای مقابله با فسادهایی که در حوزه ارز یارانه ای وجود دارد، باید نظارت ها را قوی و مدیریت ها را چابک کرد تا اهداف در نظر گرفته شده برای ارز یارانه ای محقق شود.

به گزارش بازار، ارسلان زائری درباره ملاحظاتی که منجر به شکل گیری ارز یارانه ای شد توضیح داد و گفت: مسئله معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی جزو اولویت های هر کشوری است و دولت ها متعهد هستند به بهترین نحو این مهم را انجام دهند. در ایران طبق روال سال های گذشته، مبالغ مورد نیازی را برای واردات کالاهای اساسی و دارو با ارز یارانه ای اختصاص دادند تا بتوانند قیمت این کالاها را برای بهبود معیشت مردم نگه دارند.

وی اختصاص ارز یارانه ای را یک تصمیم درست دانست و تصریح کرد: امکان تولید همه کالاهای مورد نیاز را در داخل کشور در حال حاضر نداریم و نیازمند واردات آنها هستیم و در نتیجه برای آنها ارز یارانه ای در نظر گرفته می شود.

این کارشناس حوزه اقتصاد شرایط کشور را خاص و ویژه توصیف کرد و افزود: مبتنی بر واقعیت ها باید بگوییم وجود ارز یارانه ای یک امر ملزم است و اگر هم اشکالی در این زمینه وجود داشته است، در حوزه نظارت و مدیریت بوده است و در اصل تصمیم اشکالی وجود ندارد.

وی یادآور شد: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یک ماه پیش گزارشی درباره واردات نهاده های کالاهای اساسی منتشر کرد. در این گزارش آمده است در یک قلم محصول، وزارت جهاد کشاورزی ۱۸۶ میلیون دلار برای واردات نهاده ارز دولتی گرفته است اما متاسفانه نه ارزی وجود ندارد و نه نهاده ای وارد شده است. این مسئله نشان می دهد مشکل در رابطه با ارز یارانه ای در مدیریت و عدم نظارت است.

زائری در عین حال با تصریح بر اینکه ارز یارانه ای ممکن است محل طمع برخی افراد نیز قرار گیرد، عنوان کرد: وقتی ده میلیارد دلار واردات کالاهای اساسی انجام می شود، اگر نظارتی وجود نداشته باشد به دلیل وجود افراد سودجو، ممکن است حیف و میل شود؛ کما اینکه گزارشات دیوان محاسبات برای تلفیق بودجه سال گذشته و همچنین گزارش کمیسیون اصل ۹۰، نشان از تخلفاتی در این حوزه است.

وی تاکید کرد: برای مقابله با فسادهایی که در حوزه ارز یارانه ای وجود دارد، باید نظارت ها را قوی و مدیریت ها را چابک کرد تا اهداف در نظر گرفته شده برای ارز یارانه ای محقق شود.

کد خبر: ۶۵٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha