۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
توانایی تولید پیچیده ترین واکسن ها توسط پژوهشگران ایرانی
دبیر انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان بیوتکنولوژی عنوان کرد

توانایی تولید پیچیده ترین واکسن ها توسط پژوهشگران ایرانی

کاظم علی، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان بیوتکنولوژی گفت: ایران جزو ۱۵ کشور برتر دنیا در ساخت واکسن کرونا است.

به گزارش بازار، محمدرضا کاظم علی گفت: سه شرکت دانش بنیان ایرانی با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری موفق به ساخت پیچیده ترین واکسن دنیا من جمله واکسن دهانه رحم شدند و ظرف ۲ هفته آینده نیز واکسن آنفولانزا را که با روش بیوتکنولوژی ابداع شده وارد فاز بالینی خواهند کرد.

وی ادامه داد: واکسن کرونای داخلی نیز پس از طی مراحل سه گانه وارد بازار خواهد شد و امید به موفقیت آن زیاد است.

دکتر محمدرضا کاظم علی در خصوص دستیابی سریع شرکت فایرز به واکسن کرونا توضیح داد: در دنیا ۸ پلتفرم برای تولید مورد استفاده قرار می گیرد و شرکت فایرز از ۳۰ سال گذشته با تمرکز بر تولید واکسن موفق به یافته های علمی من جمله پیشگیری از سرطان نیز شده است و همین مطالعات دستیابی سریع آنها را به تولید واکسن کرونا تسهیل بخشید.

وی افزود: در تهیه واکسن کرونای داخلی از پایه ویروس های غیر فعال استفاده شده است که این روش قریب به ۵۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرد بدین ترتیب که ویروس مورد نظر را تکثیر و غیرفعال کرده و وارد بدن انسان می کنند ولی شرکت مدرنا و فایرز بر اساس روش ام. آر. ان. ای واکسن را تولید کردند که بر این اساس ترکیب ژنی وارد بدن شده و با شناسایی پروتئین موجود در ویروس، علیه آن آنتی بادی تولید می کند.

وی ادامه داد: این روش در مقایسه با روش های قدیمی به لحاظ رسیدن به تولید انبوده روش مقبول تری است.

وی با تاکید بر توانمندی دانشمندان ایرانی افزود: با اعتماد به فارغ التحصیلان و استراتژی صحیح، ما قادر خواهیم بود در حوزه تولید واکسن و پیشرفت های علمی در دنیا خود را به اثبات برسانیم چرا که ایران دارای دانش فنی و نیروی انسانی متخصص است.

وی از فعالیت فقط ۸ کشور در ساخت و مطالعه در خصوص واکسن کرونا خبر داد و گفت: در حال حاضر هر کشور روی یک پلتفرم تمرکز کرده اند و به این نتیجه رسیدند که برای موفقیت باید نتایج علمی خود را به اشتراک بگذارند.

کد خبر: ۶۵٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha