۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
 داخلی سازی با وجود کمبود نقدینگی قوت می گیرد
گزارش بازار از تاثیرFATF بر تولید کشور

داخلی سازی با وجود کمبود نقدینگی قوت می گیرد

با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF(گروه ویژه اقدام مالی پول‌شویی)، برخی کارشناسان از تاثیرات منفی آن بر روی صنایع تولیدی سخن به میان می‌آورند و گفته می‌شود که صنایع تولیدی در سال آینده با کاهش شدید نقدینگی مواجه خواهند شد.

بازار-محمد فکوری: اف‌ای‌تی‌اف «FATF»، یک سازمان بین دولتی بوده که در سال ۱۹۸۹ با نگرش به سیاست‌های توسعه برای مبارزه با پول‌شویی ایجاد شده‌ و همواره پس از برگزاری جلسات خود یک بیانیه صادرمی‌کند که در آن یک لیست از کشورهایی که مقررات مالی و پولشویی نگران کننده‌ای دارند منتشر می‌کند.

گروه ویژه اقدام مالی پول‌شویی بعد از انتشار این لیست از اعضای خود و دیگر کشورها می‌خواهد که در فعالیت‌های اقتصادی خود و روابط مالی دو جانبه حداکثر دقت را به منظور جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و پولشویی به خرج دهد.

در لیست منتشر شده تا سال ۲۰۱۵ کشورهای ایران و کره شمالی به عنوان کشورهای دارای ریسک بالا  شناخته شده‌اند اما ایران بنا به تعهد به اجرای «برنامه اقدام» در سال ۲۰۱۶، اقدامات متقابل علیه ایران برای مدت یک سال به تعلیق درآمد، تا نهایتا در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۸ ایران با بی توجهی به این طرح، دوباره به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف اضافه شد.

وقتی که نام کشوری در فهرست دولت‌های غیرهمکار و مناطق پرخطر گروه اقدام مالی قرار داشته باشد، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مهم دنیا، در برخورد با بانک‌ها و شرکت‌های آن کشور، نهایت احتیاط را به خرج می‌دهند و گاه به همین دلیل از برقراری روابط با آنها خودداری می‌کنند.

با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF حال برخی کارشناسان از تاثیرات منفی آن بر روی صنایع تولیدی سخن به میان می‌آورند و گفته می‌شود که صنایع تولیدی در سال آینده با کاهش شدید نقدینگی مواجه خواهند شد.

در این‌باره مهدی پورقاضی، رئیس اسبق کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه  قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، بر روی تولیدات صادرات محور تاثیرات قابل توجهی خواهد داشت و باعث کاهش صادرات این تولیدکنندگان خواهد شد.

وی افزود: تولیدکنندگان کشور با توجه به این موضوع باید به دنبال راه حل‌های غیر رسمی برای صادرات محصولات خود باشند که با توجه به افزایش کنترل این راه ها در دوره جدید به تبع هزینه صادرات نیز افزایش خواهد یافت.

تاثیر لیست سیاه FATF بر صنایع تولیدی

پورقاضی گفت: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه «گروه ویژه اقدام مالی پول‌شویی»، پیامدهای منفی نیز برای صنایع تولیدی که مواد اولیه خود را از خارج از کشور وارد می‌کردند داشته و هزینه تمام شده این کالاها را بسیار بالاتر از وضعیت فعلی خواهد کرد.

رئیس اسبق کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به اینکه برخی صنایع کشور متکی به صادرات هستند، خاطرنشان کرد: بخشی از صنایع کشور با صادرات توانسته‌اند روی پای خود بایستند که با توجه به پذیرش FATF، توسط بیشتر شرکای تجاری ایران به نظر می‌رسد این صادرات با کاهش چشمگیری در سال آینده مواجه شود.

ترس از تحریم‌های امریکا لیست سیاه را بی تاثیر کرده است

از سوی دیگر ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم، درباره تاثیرات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF بر اقتصاد ایران، اظهار کرد: این اقدام در زمان اجرای برجام تاثیر بخصوصی داشته و در حال حاضر به نظر نمی‌رسد با وضعیت فعلی و ترس جهان از تحریم‌های امریکا تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایران داشته باشد.

وی افزود: تاثیرات قرار گرفتن در لیست سیاه قبل از ثبت نام ایران در این لیست تاثیرات خود را از طریق تحریم‌های امریکا بر اقتصاد کشور گذاشته و رونق تولید را از برخی تولیدات ایران گرفته است.

داخلی سازی یکی از برکات لیست سیاه FATF

ملکی گفت: البته این اقدام برکاتی هم به همراه داشته که داخلی سازی یکی از این برکات بوده که وابستگی کشور را به خارج تا حدودی کاهش داده است.

حال با این تفاسیر باید دید در سال آینده بخش تولید و صنعت کشور چقدر در برابر تحریم‌های گوناگون با توجه به برخی داخلی سازی‌ها مقاوم خواهد بود و آیا سازکار گروه ویژه اقدام مالی پول‌شویی با قرار دادن ایران در لیست سیاه بر روی اقتصاد ایران که سال‌هاست با چنین تصمیمات و تحریم‌هایی از سوی جامعه جهانی مواجه بوده تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 FATF ( گروه ویژه اقدام مالی پول‌شویی ) اخیرا ایران را در لیست سیاه قرار داده است اما با توجه به اینکه کشورمان سال‌هاست در تحریم قرار دارد و هیچ بانکی با ایران کار نمی کند و از طرفی چون راهکارهای دریافت ارز صادراتی با مکانیزم خاص را ایجاد کرده‌ایم بنابراین به نظر نمی‌رسد قرار گرفتن در لیست سیاه تاثیر بسزای بر اقتصاد ایران داشته باشد.  

کد خبر: ۶٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha