۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
نوسان‌گیران بورس بخوانند؛ فیلترنویسی و کاربرد آن در معاملات چیست؟
تحلیلی بر یک شیوه معاملاتی در بازار سرمایه؛

نوسان‌گیران بورس بخوانند؛ فیلترنویسی و کاربرد آن در معاملات چیست؟

یکی از موضوعات داغ این روزهای بورس، بحث فیلترنویسی و ایجاد فرآیندی برای سوددهی است.

رامین کیانی؛ بازار: فیلترنویسی بحثی است که مدتی بین سهامداران بازار سرمایه داغ شده است و بسیاری از فعالان بازار با استفاده از این قابلیت در بورس، توانسته‌اند سودهای کلانی هم به جیب بزنند. اما این قابلیت و این برنامه چیست؟ فیلترنویسی چه چیزی را در بازار سرمایه مشخص خواهد کرد؟ و در نهایت با فیلتر نویسی به چه نمادهایی روی تابلوی بورس خواهیم رسید؟ پاسخ همه این سؤالات را کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، محمدمبین شفیعی ناطق در اختیار ما قرار داده است.

فیلترنویسی چیست؟
در پیرو تابلوخوانی وقتی می‌خواهیم تحرکات یک سهم را از نظر نقدینگی با توجه به بالا بودن تعداد نمادهای موجود در بازار بررسی کنیم که پیگیری آن‌ها به صورت انفرادی مقدر نیست که آن مؤلفه‌های تابلوخوانی و مؤلفه‌های جریان نقدینگی و حجم معاملات و نسبت‌ها به صورت تنهایی و دستی متوجه شویم، به وسیله رایانه و فیلترها، مؤلفه‌های مورد نظر خود را کدنویسی می‌کنیم و به این طریق می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد و سهم مورد نظر خود را پیگیری کنیم.

کاربرد فیلترنویسی در بورس چیست؟
اساسا فیلترنویسی برای معاملات کوتاه‌مدت و نوسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای تشخیص جریان پول ورودی در یک سهام بسیار مناسب است که مشخص می‌کند آیا عرضه و تقاضا در یک سهم تغییری دارد یا خیر و یا به چه شکل تغییر می‌کند. بنابراین، فیلترنویسی برای معاملات بلند مدت کارایی چندانی ندارد چراکه فیلترنویسی چیزی از شما به جهت رفتار بلندمدت ارزش یک شرکت به شما نشان نمی‌دهد و فقط جریان نقدینگی را در یک شرکت می‌توان تشخیص داد.

به همین دلیل کسانی که قصد نوسان گرفتن در بازار را دارند، قصد انجام معاملات کوتاه‌مدت با سود کم از بازار سرمایه دارند، از فیلترنویسی استفاده می‌کنند و بعضا ممکن است به وسیله فیلترنویسی یک سهم اکتشاف شود که خیلی شارپ حرکت می‌کند و سوددهی جذابی را در اختیار معامله‌گران قرار دهد اما در کل برای معاملات با بازده زمانی کوتاه و با سوددهی کوتاه‌مدت از این تکنیک استفاده می‌شود.

برای انجام فیلترنویسی، چندین روش وجود دارد که اولین روش استفاده از سایت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است که فضایی برای فیلترنویسی در آن قرار داده شده و چند راهنمایی هم در آنجا قرار گرفته است

منابع مهم و اصلی فیلترنویسی چه چیزهایی هستند؟
برای انجام فیلترنویسی، چندین روش وجود دارد که اولین روش استفاده از سایت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران است که فضایی برای فیلترنویسی در آن قرار داده شده و چند راهنمایی هم در آنجا قرار گرفته است ولی مخاطبان علاقمند برای یادگیری آن می‌توانند فیلترنویسی را در موتور جستجوی گوگل پیدا کنند و یا به سایت‌هایی مانند سایت فراچارت، سایت‌های مختلف آموزش فیلترنویسی مراجعه کنند و همچنین می‌توانند به کلاس‌ها و دوره‌های فیلترنویسی در بورس مراجعه کنند اما به طور کلی قالب فیلترنویسی در سایت بورس تهران انجام می‌شود و برخی آموزش‌ها لازم است تا بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را با فیلترنویسی پیدا کنند.

برخی از سایت‌هایی مانند آسان‌بورس و تابلوخوانی هم وجود دارند که به مخاطبان علاقمند کمک می‌کنند تا این مطالب را یاد بگیرند اما همه باید برای استفاده از آن‌ها، مبلغی را به عنوان اشتراک پرداخت کنند.

کدنویسی مربوط به این کار زبان مختص به خود را دارد اما این زبان بسیار ساده است یعنی علاقمندان به فیلترنویسی به راحتی می‌توانند با زبان آن ارتباط برقرار کنند و خودشان کار فیلترنویسی را انجام دهند

آیا برنامه، سایت یا اپلیکیشنی برای فیلترنویسی وجود دارد؟
کدنویسی مربوط به این کار زبان مختص به خود را دارد اما این زبان بسیار ساده است یعنی علاقمندان به فیلترنویسی به راحتی می‌توانند با زبان آن ارتباط برقرار کنند و خودشان کار فیلترنویسی را انجام دهند.

با این وجود، فیلترنویسی بعد از مدتی ابتکاری می‌شود به گونه‌ای که احتمال دارد یک سهامداری به یک الگویی در روند معاملات رسیده است. بنابراین، وی می‌تواند این الگو را در قالب فیلتر در بورس وارد و پیاده‌سازی کند و در این بحث می‌توان روی بحث‌هایی از جمله حجم معاملات، قدرت خریدار، سرمایه خرید تأکید شود که هر معامله‌گری می‌تواند در قالب فیلترنویسی آن‌ها را فیلترنویسی کند و سهم‌ها به راحتی به وی نشان داده شوند.

کد خبر: ۶۴٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha